Dwa intrygujące łacińskie słowa fabrica oraz officina pozostają zbyt często  w miłosnym, gramatycznym związku z terminem bliskim każdemu filologowi, z leksemem o dobrze znanej postaci – litteraria. Wiedzą o tym dobrze badacze europejskiego renesansu, może ostatniej epoki wierzącej w praktyczny walor sztuki. Wspomniana frazeologiczna relacja godzi dwa (zdawałoby się trudne do pojednania) kulturowe żywioły: potęgę praktycznego wytwarzania i moc bezinteresownej kreacji. Język staje się tu narzędziem porozumienia – łączy udzielne światy, spaja dumne królestwa, które zwykle na siebie nie patrzą. Co więcej: pozostają trwale odseparowane i odwrócone do siebie plecami.

Przypomniane i scalone w tytule pisma słowa wyznaczają tym samym kierunek przyjętej badawczej marszruty: szukać w literackich (ale także szerzej – wszelkich możliwych artystycznych) tekstach potencjału modernizującego myślenie, esencji produktywnej nowoczesności, zmieniającej trwale „warsztat” humanisty. Choć pole badawcze wydaje się precyzyjnie określone (uniwersum polskiego oraz włoskiego pogranicza literatur i kultur) interesuje nas szczególnie komparatystyczny „aspekt i moment” poszukiwawczego procesu.
A więc wszystkie te sytuacje, które ujawniają swój „transmedialny” charakter i przynależą do nierozdzielnych, „równoległych – jak to kiedyś określił Henry Remake – sfer ekspresji humanistycznej”. Badanie kontekstualne pozostaje wszak niezbywalnym wymogiem nowoczesnej humanistyki.

W swej strukturze formalnej czasopismo zawiera działy obligatoryjne, cykliczne i konieczne oraz te, które będą pojawiać się nieregularnie. Do pierwszej grupy należą moduły: Artykuły i rozprawy oraz Varia. Do drugiej: Przekłady, Prezentacje, Kronika oraz Dyskusje, omówienia, glosy. Każdy kolejny numer pisma – w swym dziale Artykuły i rozprawy – prezentuje wyraźnie (monograficznie) zdefiniowany problem badawczy.

Wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest jego wersja internetowa.

        MLA.png

Biblioteka Nauki
ICI World of Journals
ERIH Plus  
DOAJ - Directory of Open Access Journals

Czytaj więcej

  • Arianta
  • Biblioteka Nauki
  • CEJSH - The Central European Journal of Social Sciences and Humanities
  • CEEOL - Central and Eastern European Online Library
  • DOAJ - Directory of Open Access Journals
  • EBSCO
  • ERIH Plus - European Reference Index for the Humanities
  • ICI World of Journals
  • Google Scholar
  • Polska Bibliografia Naukowa
  • ICI Journals Master List
  • ANVUR - AGENZIA NAZIONALE DI VALUTAZIONE DEL SISTEMA UNIVERSITARIO E DELLA RICERCA
  • ResearchGate
  • MLA International Bibliography
Ostatnio opublikowane
„Ten alpinizm to naprawdę idiotyczny pomysł…”. Jan Długosz i utekstowione pisanie wspinaczki
Opublikowane:: 2025-04-17
This article explores the mountaineering writing of Jan Długosz. The author analyses the literariness of the texts in the context of the notion of the bodily sublime and examines how Długosz...
„Góry przemówią…” – wizualne, akustyczne i mistyczne aspekty pejzażu górskiego w powieści Romana Brandstaettera „Jezus z Nazarethu"
Opublikowane:: 2025-04-17
In his tetralogy, Roman Brandstaetter meticulously reconstructs the forms, colours, and sounds of the ancient Palestinian landscape. Within this setting, mountains occupy a prominent role, forming...
„Bardziej podziwiam żony słynnych alpinistów niż ich samych”. O narracjach autobiograficznych Cecylii Kukuczki i Ewy Dyakowskiej-Berbeki
Opublikowane:: 2025-04-14
Himalaizm ma dwa oblicza. Awers to wielka pasja, zdobywanie szczytów, sztuka  przetrwania w ekstremalnie trudnych warunkach, podejmowanie śmiertelnego ryzyka. Rewers to cierpienie, jakiego...
Wprowadzenie
Opublikowane:: 2024-10-22
Brak abstraktu
W tekście i poza nim. „Poetyka przyjemności” w polskiej poezji awangardowej lat dwudziestych
Opublikowane:: 2024-09-04
„Przyjemność kojarzy nam się z czymś, co ściśle do nas należy, z naszą cielesną egzystencją i wewnętrzną witalnością, a mimo to jest od nas oddzielona i niezależna,...
O fragmentach. Dzieło sztuki i „ja” – albo nie
Opublikowane:: 2024-09-02
W eseju badane są implikacje filozoficzne obecne w późnym, najbardziej enigmatycznym i metonimicznym dziele teatralnym Samuela Becketta  Nie ja . Implikacje te są bezsprzeczne, mimo że...

Nr 2(8) (2024)
Opublikowane: 2024-10-22



eISSN: 2658-185X
Logo DOI 10.31261/FLPI

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Licencja CC

Licencja CC BY-SA

20


Logo Facebook Logo X
Bazy cytowań
Logo SCOPUS
Logo IC
Logo BazHum
Logo CEJSH
Logo CEJSH
Logo CEEOL
Logo DOAJ
Logo SHERPA
Logo EBSCO
Logo ROAD
Logo ResearchGate
Metadata from Crossref logo
Crossref Similarity Check logo
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.