Celem czasopisma „Paidia i Literatura” jest ogląd polskiej oraz obcej literatury dla dzieci i młodzieży z perspektywy współczesnych nurtów w humanistyce, które mogą zostać włączone do teoretycznego i  krytycznego instrumentarium, jakim dysponują badania nad literaturą dla niedorosłych. Artykuły zamieszczane na łamach rocznika podejmują zagadnienia związane nie tylko ze współczesną literaturą/(pop)kulturą dla dzieci i młodzieży, ale również z jej kanonem odczytywanym przede wszystkim przez pryzmat różnorodności stanowisk, jaką proponuje  nowa humanistyka.

Oczekuje się, że tematyka artykułów włączy problematykę związaną z literaturą dla niedorosłych do obszaru współczesnych studiów humanistycznych, w przypadku kanonu rewitalizując jej repertuar edukacyjny, a w przypadku niekanoniczych tekstów, prezentując problemy współczesności, których skala oraz intensywność nie może być zignorowana przez edukację.

W wyniku przeprowadzonej w 2021 roku oceny czasopismo uzyskało 20 punktów parametrycznych i figuruje na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Polityka Open Access – realizujemy politykę otwartego, nieodpłatnego dostępu do wszystkich numerów „Paidii i Literatury”. Znajdą je Państwo w zakładkach: Aktualny numer i Archiwum. Czasopismo jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0).

Redakcja nie pobiera od Autorów żadnych opłat za przyjęcie i publikację tekstu.

Czasopismo jest indeksowane w: ARIANTABASE (Bielefeld Academic Search Engine), Bibliotekanauki.plCEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities), CEEOL (Central and Eastern European Online Library), DOAJ (Directory of Open Access Journals), EBSCO, ERIH+ (European Reference Index for the Humanities), Google ScholarICI World of JournalsPBN (Polska Bibliografia Naukowa), Most Wiedzy, MLA International Bibliography. 

 

Archiwalne numery czasopisma znajdują się w: zakładce 'archiwum', na stronach CEEOL.

Numery czasopisma oraz poszczególne artykuły dostępne są również na:

Academia.edu; ResearchGate: 

Strona domowa czasopisma: https://www.paidia.us.edu.pl/

Poszczególne artykuły promujemy w mediach społecznościowych:  FB: https://www.facebook.com/paidailiteratura.

Autor przesyłając materiały do „PiL” zgadza się na ich licencjonowanie na podstawie Międzynarodowej Licencji Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0).

Czasopismo jest współwłasnością Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego oraz Stowarzyszenia Absolwentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

 

Czytaj więcej

  • ARIANTA
  • BASE (Bielefeld Academic Search Engine)
  • Bibliotekanauki.pl
  • CEJSH
  • CEEOL
  • DOAJ
  • EBSCO
  • ERIH Plus
  • Google Scholar
  • ICI World of Journals
  • PBN (Polska Bibliografia Naukowa)
  • Most Wiedzy
  • ŚBC (Śląska Biblioteka Cyfrowa)
Ostatnio opublikowane
(Bez) tabu w literaturze (nie)osobnej. O przekraczaniu granic w tekstach Davida Walliamsa
Opublikowane:: 2025-02-07
 Najnowsza literatura dla dzieci staje się nie tylko wnikliwym obserwatorem współczesnego świata, ale także coraz częściej przyjmuje rolę komentatora i tłumacza społecznych i kulturowych...
Kopciuszek idzie na wojnę? Fallocentryzm a pseudofeminizm w baśniowej dystopii (na przykładzie Cinderella Is Dead Kalynn Bayron)
Opublikowane:: 2024-12-31
The article analyzes pseudo-feminist ways of creating female characters and the world presented in the novel Cinderella Is Dead (2022) by Kalynn Bayron, which is a reinterpretation of Cinderella....
Słabość istot żywych. Ewolucja według Calpurnii Tate Jacqueline Kelly
Opublikowane:: 2024-12-31
The article is an analysis and interpretation of Jacqueline Kelly’s novel The Evolution of Calpurnia Tate (situated in the context of the writer’s work and, more broadly, the trend of retro youth...
Sadzonki myśli i płomyki nadziei – rozwijanie kompetencji głębokich w procesie rodzinnej autoterapii
Opublikowane:: 2024-12-31
The result of the search for the function of language which could enrich the expression of man cultivating the field of experiencing him/herself and those around him/her, is silence out loud – the...
Dlaczego Mały antropocen? Wstęp
Opublikowane:: 2024-12-30
Brak abstraktu
Jak żyć na Ziemi? Uczniowie antropocenu czytają „Bajki filozoficzne” Michela Piquemala
Opublikowane:: 2024-12-30
Artykuł analizuje książkę Bajki filozoficzne. Jak żyć na Ziemi? Michela Piquemala (2015) z perspektywy ekologicznej. Cykl Bajki filozoficzne, zainicjowany w 2003 roku, zdobył szerokie uznanie na...
Ogłoszenia
ZAPROSZENIE DO PUBLIKACJI - „Paidia i Literatura” 2024, nr 6

2024-01-10

Mały antropocen    

Zapraszamy do nadsyłania artykułów do 6. numeru „Paidii i Literatury” poświęconego refleksji nad antropocenem, definiowanym jako epoka, w której człowiek stał się czynnikiem geologicznym, odciskającym piętno na naszej planecie. Antropocen przez badaczy rozumiany jest nie tylko jako moment destabilizacji życia na Ziemi, ale także okres, w którym obowiązujące kategorie, porządkujące dotąd świat okazują się nieaktualne i pilnie domagają się dopowiedzeń.

Jak zatem w kontekście tej planetarnej destabilizacji utrzymać opowieść o dzieciństwie? Jakimi operować narracjami? Jak tworzyć nowe opowieści? Jak opowiadać te już istniejące tak, aby układać świat według innych możliwości.

W numerze zaplanowano również działy „Ze świata” oraz „Varia”.

Zapraszamy do nadsyłania propozycji tematów artykułów do 15 lutego 2024 roku. Na Państwa teksty czekamy do 31 marca 2024 roku.

Tematy i artykuły prosimy wysyłać, korzystając z https://journals.us.edu.pl/index.php/pl

W razie pytań lub problemów technicznych zapraszamy do korespondencji: pil.czasopismo@us.edu.pl

Zgłoszone artykuły ocenia zespół redakcyjny czasopisma. O dopuszczeniu do druku decyduje ocena dwóch niezależnych recenzentów (double blind peer review).

Czytaj więcej

ZAPROSZENIE DO PUBLIKACJI - „Paidia i Literatura” 2023, nr 5

2023-02-01

Przyziemność

Zapraszamy Państwa do nadsyłania artykułów do 5. numeru „Paidii i Literatury” poświęconego  „Przyziemności”. Liczmy na interesujące rozpoznania tej metafory w kontekście humanistyki środowiskowej, biohumanistyki, fitohumanistyki, geopoetyki, zwrotu geologicznego, nekrohumanistyki, środowiskowej historii Zagłady, nowego animizmu, nowych materializmów, nowego witalizmu, ale także pedagogiki nieatropocentrycznej czy zielonych kompetencji w czytaniu i pisaniu.

Interesują nas rozpoznania w ramach adresowanych do młodych odbiorców tekstów kultury w zakresie literatury, filmu, teatru, ilustracji, plakatu, gier komputerowych, publikacji popularnonaukowych, praktyk pedagogicznych, a także szeroko rozumianego języka.

Zapraszamy do nadsyłania propozycji tematów artykułów do 15 lutego 2023 roku. Na Państwa teksty czekamy do 15 marca 2023 roku.

Tematy i artykuły prosimy wysyłać, korzystając z https://journals.us.edu.pl/index.php/pl

W razie pytań lub problemów technicznych zapraszamy do korespondencji: pil.czasopismo@us.edu.pl

Zgłoszone artykuły ocenia zespół redakcyjny czasopisma. O dopuszczeniu do druku decyduje ocena dwóch niezależnych recenzentów (double blind peer review).

Czytaj więcej

"Paidia i Literatura" w bazie DOAJ

2022-05-24

Miło nam poinformować, że czasopismo "Paidia i Literatura" zostało umieszczone w bazie DOAJ (Directory of Open Access Journals) która indeksuje największy zbiór czasopism recenzowanych, publikowanych przez różne wydawnictwa uczelniane i towarzystwa naukowe (w tym z zakresu nauk technicznych i ścisłych), dostępnych dla użytkowników na wolnych licencjach.

Strona czasopisma: https://journals.us.edu.pl/index.php/pl

Czytaj więcej


Nr 5 (2023)
Opublikowane: 2024-07-23



eISSN: 2719-4167
Logo DOI 10.31261/PiL

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Licencja CC

Licencja CC BY-SA

20

Bazy cytowań
Logo CEJSH
Logo CEJSH
Logo CEEOL
Logo DOAJ
Logo EBSCO
Metadata from Crossref logo
Crossref Similarity Check logo
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.