ZAPROSZENIE DO PUBLIKACJI - „Paidia i Literatura” 2024, nr 6
Mały antropocen
Zapraszamy do nadsyłania artykułów do 6. numeru „Paidii i Literatury” poświęconego refleksji nad antropocenem, definiowanym jako epoka, w której człowiek stał się czynnikiem geologicznym, odciskającym piętno na naszej planecie. Antropocen przez badaczy rozumiany jest nie tylko jako moment destabilizacji życia na Ziemi, ale także okres, w którym obowiązujące kategorie, porządkujące dotąd świat okazują się nieaktualne i pilnie domagają się dopowiedzeń.
Jak zatem w kontekście tej planetarnej destabilizacji utrzymać opowieść o dzieciństwie? Jakimi operować narracjami? Jak tworzyć nowe opowieści? Jak opowiadać te już istniejące tak, aby układać świat według innych możliwości.
Zapraszamy do namysłu nad:
- ekokrytycznymi reinterpretacjami kanonu literaratury dla dzieci i młodzieży,
- opowieściami rozszczelniającymi dotychczasowe narracje o świecie (np. kategorie: zysk, rywalizacja, hierarchia, władza, sprawiedliwość, troska, korzystanie z zasobów naturalnych itd.),
- literacką topiką antropocenu,
- kategorią nadziei w kontekście zmian klimatycznych,
- literaturą popularyzującą zagadnienia związane z ekologią,
- nowymi zjawiskami literackimi i medialnymi w kontekście kryzysu ekologicznego,
- interdyscyplinarnością edukacji na rzecz Ziemi,
- działaniami młodych na rzecz Ziemi/ziemi,
- edukacją terenową,
- nową edukacją regionalną,
- muzeami/wystawami historii naturalnej adresowanymi do młodych,
- pedagogiką (outdoorową).
Lista zagadnień pozostaje otwarta.
W numerze zaplanowano również działy „Ze świata” oraz „Varia”.
Zapraszamy do nadsyłania propozycji tematów artykułów do 15 lutego 2024 roku. Na Państwa teksty czekamy do 31 marca 2024 roku.
Tematy i artykuły prosimy wysyłać, korzystając z https://journals.us.edu.pl/index.php/pl
W razie pytań lub problemów technicznych zapraszamy do korespondencji: pil.czasopismo@us.edu.pl
Zgłoszone artykuły ocenia zespół redakcyjny czasopisma. O dopuszczeniu do druku decyduje ocena dwóch niezależnych recenzentów (double blind peer review).