Opublikowane: 2022-10-04

Gdzie są dzieci? Analiza ustaw o szkolnictwie z lat 1918-2018

Weronika Kosmalska Logo ORCID
Dział: Koniec dzieciństwa, jakie znamy?
https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.02

Abstrakt

Artykuł nawiązuje do koncepcji prawa i literatury. Celem badań jest wskazanie, w jaki sposób zmienia się kształtowanie obrazu dzieciństwa w trzech ustawach o szkolnictwie z lat 1918-2018: Ustawy z dnia 11.03.1932 r. o ustroju szkolnictwa, Ustawy z dnia 15.07.1961 r. o rozwoju sytemu oświaty i wychowania oraz Ustawy z dnia 9.09.1991 r. o systemie oświaty. Autorka analizuje, w jakim stopniu dziecko we wskazanych aktach prawnych jest traktowane w sposób przedmiotowy, a w jakim stopniu w sposób podmiotowy. Wykorzystując aksjolingwistykę, próbuje dowieść, że obraz dzieciństwa wpisany w każdy z tekstów jest związany z celami ideologicznymi władzy oraz założoną przez nią koncepcją państwa. Teza ta wiąże się z różnymi ustrojami, które panowały na ziemiach polskich we wskazanym stuleciu.

Słowa kluczowe:

childhood , ideology , axiolinguistics , literature , law

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kosmalska, W. (2022). Gdzie są dzieci? Analiza ustaw o szkolnictwie z lat 1918-2018. Paidia I Literatura, (4), 1–19. https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.02

Cited by / Share

Nr 4 (2022)
Opublikowane: 2022-12-30


eISSN: 2719-4167
Ikona DOI 10.31261/PiL

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.