Konwencja z Aarhus gwarantuje kilka praw proceduralnych, z których zainteresowana społeczność może aktywnie korzystać tak długo, jak jest zaangażowana w procedurę oceny oddziaływania na środowisko. Ten międzynarodowy traktat zakłada, że zainteresowana społeczność korzysta ze swoich praw proceduralnych z zamiarem zapewnienia ochrony środowiska. W praktyce może być jednak inaczej. Posługując się konkretnym przykładem ze Słowacji, autorka wskazuje na przypadek, w którym istniało podejrzenie, że organizacja pozarządowa wykorzystuje swoje prawa podmiotowe w celu innym niż wymaga tego Konwencja z Aarhus. Władze administracyjne uważały, że takie zachowanie może stanowić nadużycie praw proceduralnych gwarantowanych przez Konwencję, dlatego poszukiwały narzędzi prawnych w ramach prawa administracyjnego, których wykorzystanie nie byłoby sprzeczne z Konwencją z Aarhus. Niniejszy artykuł porusza kwestię ograniczeń prawnych, które uniemożliwiają stronom ograniczanie praw proceduralnych zainteresowanej społeczności gwarantowanych przez Konwencję z Aarhus.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Nr 1 (2024)
Opublikowane: 2024-10-15