Opublikowane: 1981-12-31

Filip Gotschalk - kompozytor z Jasnej Góry

Krystyna Turek

Abstrakt

Filip Gotschalk, compositeur silésien inconnu jusqu'à présent, occupe une place importante dans l'histoire de l'ensemble vocal et instrumental dont les activités à Jasna Góra à Częstochowa datent depuis le XVIe siècle. Il faisait partie de cet ensemble de 1800 à 1809 exerçant les fonctions de chef d'orchestre, de premier violon et de copiste. Il arriva à Częstochowa de Rudno dans la région d'Opole. Sa fille Anna et ses fils Tomasz, Kasper et Jan-Nepomucen (son nom religieux était Ubald), eux aussi, faisaient partie de l'ensemble musical.
Les oeuvres religieuses de F. Gotschalk enrichissaient le répertoire d'alors de la chapelle. Les fragments conservés de la „Sonate in Clavicembalo Principale Violo con Violoncello” prouvent cependant qu’il écrivait aussi des oeuvres laïques (étrangers à la religion).
Dans les archives du monastère à Jasna Góra il y a 20 compositions de F. Gotschalk conservées en entier ou en fragments. Ce sont des „Airs” et des „Duos” avec des textes latins, „Hymnus de S. Augustino”, „Missa Brevis”, „Missa Pastoritia”, „Missa Defunctorum”, „Offertorium de Sanctis”, „Offertorium in F” et la „Sonate”. Nous devons ces informations aux études approfondies de Paweł Podejko qui avec le concours de Bohdan Michenberg et du Père Jan Golonka a catalogué le fonds musical à Jasna Góra.
Les ouvrages de F. Gotschalk qui ont conservé l’ensemble de voix instrumentales et vocales ont été mis par l’auteur en partitions lisibles. Elles sont au nombre de 5: „Hymnus de S. Augustino”, „Offertorium de Sanctis”, „Vespre in C”, „Missa Pastorita” et „Missa Defunctorum”. Une minutieuse analyse musicologique de ces partitions a permis de préciser les traits caractéristiques du style de composition et apprécier sa valeur technique. L'examen des éléments de la musique religieuse de F. Gotschalk démontre que ses ouvrages représentent des formes typiques du style préclassique. Dans ses adaptations du style classique le compositeur a aussi exploité avec maîtrise les éléments du folklore polonais en les stylisant en convention classique.
L’oeuvre de F. Gotschalk témoigne d’un grand essor de la vie musicale dans les monastères à la fin du XVIIIe et au début du XXe siècle. Elle influencait d’une manière remarquable la musicale de cette époque en Pologne.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Turek, K. (1981). Filip Gotschalk - kompozytor z Jasnej Góry. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 14, 253–260. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ssht/article/view/21970

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.


Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).

Tom 14 (1981)
Opublikowane: 2021-03-10


ISSN: 0137-3447
eISSN: 2956-6185

Wydawca
Księgarnia św. Jacka

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.