Dès 1974 on fait à l'Académie de Théologie Catholique les recherches sur les élèves des écoles secondaires et de la VIII-ème classe des écoles primaires pour élaborer un modèle nouveau de la catéchèse.
On a examiné 1316 personnes, garçons et filles, à l'aide des tests, des enquêtes et des sondages. Il s'est avéré que les jeunes s'interessent très peu aux sujets concernant directement Dieu ou relations avec Lui (en moyenne 7%, dans les écoles de profession seulement 0,5%).
Beaucoup plus d'intérêt éveillent les problèmes qui se dirigent vers les valeurs humaines comme p.ex. le bonheur dans la vie, les contacts sociaux, le travail, le métier (en moyenne 52%) ou les problèmes liés au domaine religieux mais sans rapport à l'engagement personnel, p.ex. l'Eglise comme institution, la foi et la science, les religions du monde (en moyenne 41%).
Les résultats de ces recherches ressemblent à celles faites en R.F.A. Comment pourrait-on former un modèle de la catéchèse répondant aux besoins des jeunes contemporains?
Pour la base de ce modèle on a commencé en 1963 un expériment catéchétique qui dure jusqu'à aujourd'hui.
L'objet de cet expériment constituent deux groupes de jeunes: un dirigé avec les méthodes plutôt scolaires et le second — autrement.
Comme le point de départ pour la catéchèse dans le second groupe ont servi les intérêts des jeunes, librement exprimés, et non le programme officiel.
Les problèmes, proposés par les jeunes eux-mêmes, augmentaient peu à peu de valeur et de profondeur; enfin les élèves se sont engagés si serieusement qu'ils ont postulé pour eux un neo-catéchumenat biblique.
Le degré de l'intérêt et de l'engagement religieux chez les membres du groupe premier („scolaire”) était beaucoup plus faible.
En concluant, on peut préciser une voie d'un modèle de catéchèse qui fait naître des recherches expérimentales: il faut commencer par besoins des jeunes jusqu'au réveil du désir de la connaissance systématique de Dieu par sa Parole dans les cadres neocatechumenales.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).
Tom 11 (1978)
Opublikowane: 2021-03-10

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.