Niniejszy artykuł, wraz z wcześniej opublikowanymi tekstami: Próba definicji prawdy w Biblii hebrajskiej na podstawie jej przeciwieństw („Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 2000, nr 33) oraz Próba definicji prawdy w Starym Testamencie („Polonia Sacra” 2001, w druku od lipca 2000), stanowi część większego cyklu poświęconego rozumieniu prawdy w Biblii hebrajskiej (dalej: BH).
W przeciwieństwie do pozostałych prac, artykuł ten nie definiuje pojęcia prawdziwości ani poprzez analizę hebrajskich terminów, które w BH występują jako przeciwieństwa prawdy, ani w sposób „bezpośredni”, to znaczy przez analizę znaczenia 38 hebrajskich wyrażeń, które w polskich przekładach BH są tłumaczone jako: prawda, prawdziwy, prawdomówny, prawdziwie lub doprawdy, naprawdę, zaprawdę. Autor skupia się natomiast na osiągnięciu celu poprzez analizę terminów będących synonimami rzeczowników ’emet i ’emunah, które same w sobie niosą ideę prawdziwości. Kryterium wykrycia synonimii stanowi istnienie powiązań semantycznych ujawniających się m.in. przez wzajemne zastępowanie, paralelizm, połączenie za pomocą spójnika lub hendiadysu.W ten sposób wyniki badań autora rzucają światło na znaczenie pojęcia „prawdziwości” w BH w trzeci, niezależny sposób — różny od dwóch poprzednich. Dzięki zastosowanym tu narzędziom badawczym możliwe będzie precyzyjne określenie znaczenia ’emet i ’emunah na pięciu poziomach (od najbardziej szczegółowych do najbardziej ogólnych): 1) bezpośrednio, przez analizę znaczenia terminów powiązanych z nimi semantycznie; 2) na podstawie znaczenia hebrajskich rdzeni, z których wywodzą się analizowane terminy; 3) przez znaczenie aspektów, pod które można te terminy zaklasyfikować na podstawie kryterium synonimii; 4) przez znaczenie wymiarów powstałych z połączenia synonimicznych aspektów; 5) przez znaczenie grup tych wymiarów. Na każdym z powyższych poziomów, oprócz treści analizowanych terminów (rdzeni, aspektów i wymiarów), ustalimy także kolejność ich występowania oraz proporcje, co pozwoli porównać wyniki badań nad prawdziwością w BH uzyskane trzema wspomnianymi metodami. Z tego, co wiadomo autorowi, taka analiza obejmująca całość BH nie została dotąd przeprowadzona, a choć w niektórych pracach można znaleźć stwierdzenia podkreślające wagę takich badań, w żadnej z nich nie znajdziemy kompleksowej analizy zjawiska, a wszystkie razem nie dają syntezy.