Reprodukcja klas posiadających a przekształcenia rynku
Abstrakt
The article is devoted to the problem of succession in family business in the perspective of class positions’ reproduction. The analysis of succession is carried out with reference to Pierre Bourdieu’s theory, particularly in relation to reconstruction entrepreneurs’ class position within
gradationally-relational model of social structure, description of economic field transformation and role played by entrepreneurs in that process, analysis of modal trajectories of entering the economic field and to strategies and forms of capitals reconversion. Transfer of capitals was entangled within model of transmission of knowledge, power and ownership in family enterprises. Succession next to starting own enterprise must be seen as one of dominant strategies for social position reproduction within a possessing class fraction. Those two ideal-type strategies can be mixed in practice of position reproduction and lead to hybridized forms of family business and new enterprise. Class position reproduction however, can lead also outside possessing class fraction to those richer in cultural rather than economic capital. Analysis of succession cannot therefore be limited to family business only but must be considered with reference to wider context of reproduction of social structure.
Słowa kluczowe
succession; family business; class position reproduction; economic field
Bibliografia
Ad am s k a M., 2014: Praktyka sukcesji w Polsce. W: M. Ad am s k a, A. B oche ń s ki, E. I s kie r k a -K a s pe re k, R. Koło d ziej, A. Ma rja ń s ki, P. R at aj, M. Tia hny b ok, 2014: Przewodnik po sukcesji w firmach rodzinnych. Kompendium wiedzy. Kraków: PM Doradztwo Gospodarcze.
Adamska M., Bocheński A., Iskierka-Kasperek E., Kołodziej R., Marjańs ki A., R at aj P., Tia h ny b ok M., 2014: Przewodnik po sukcesji w firmach rodzinnych. Kompendium wiedzy. Kraków: PM Doradztwo Gospodarcze.
B ou r die u P., 1985: The Social Space and the Genesis of Groups. „Theory and Society”, Vol. 14, Nr 6, s. 723—744.
B ou r die u P., 2005: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przeł. P. Biło s. Warszawa: Scholar.
B ou r die u P., 2008: Zmysł praktyczny. Przeł. M. Fal s ki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bucholc M., 2012: Konserwatywna utopia kapitalizmu. Etyczne iluzje międzywojennego kupiectwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bu d zia k T., 2012: Sukcesja w rodzinie biznesowej. Spojrzenie praktyczne. Warszawa: Poltext.
Bu d zia k T., 2014: Esencja sukcesji. Gliwice: Helion.
D oma ń s ki H., 2015: Czy w Polsce są klasy społeczne? Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Eyal G., Szelenyi I., Tow nsley E.R., 1998: Making Capitalism without Capitalists. Class Formation and Elite Struggles in Post-Communist Central Europe. London— New York: Verso.
G a r d aw s ki J., 2013: Społeczna genealogia klasy przedsiębiorców prywatnych w III Rzeczpospolitej. W: J. G a r d aw s ki, red.: Rzemieślnicy i biznesmeni. Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych. Warszawa: Scholar.
Ja c y n o M., 1997: Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
L ewa n d ow s k a A., 2015: Kody wartości, czyli jak skutecznie przejść sukcesję w firmie rodzinnej. Poznań: Lewandowska i Partnerzy.
L ewa n d ow s k a A., Lipie c J., 2015: Konstytucje firm rodzinnych. W kierunku długowieczności. Warszawa: Wolters Kluwer.
Lewandowska A., Safin K., Pluta J., Widz M., Hadryś-Nowak A., Jączyńs k a M., 2015: Diagnoza sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce. Poznań: Instytut Biznesu Rodzinnego.
L ewa n d ow s k a A., Tylcz y ń s ki Ł., 2015: Kluczowe wyzwania sukcesyjne w polskich firmach rodzinnych na podstawie: “Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey” oraz „Diagnozy sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce”. „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, T. 16, z. 7, s. 105—121.
Mill s Ch.W., 1965: Białe kołnierzyki. Amerykańskie klasy średnie. Przeł. P. G r a f f. Warszawa: Książka i Wiedza.
O s s ow s ki S., 1968: Dzieła. T. 5. Warszawa: PWN.
Sa f i n K., 2007: Przedsiębiorstwo rodzinne. Istota i zachowania strategiczne. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
Safin K., Pluta J., Pabjan B., 2014: Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych. Warszawa: Difin.
St a ni sz ki s J., 1990: Political Capitalism in Poland. “East European Politics and Societies”, Nr 5.
Szle n d a k T., 2010: Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wa silew s ki J., 1995: Formowanie się nowej elity. Jak wiele nomenklatury zostało? W: A. Sułe k, J. St yk, red.: Ludzie i instytucje. Stawanie się ładu społecznego. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Za r ycki T., 2009: The Power of Intelligentsia: The Rywin Affair and the challenge of applying the concept of cultural capital to analyze Poland’s elites. “Theory and Society”, Vol. 38, Nr 6, s. 613—648.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).