“Commission Staff Working Document. Annex II. Results of the public consul- tation on the EU’s modernisation agenda for higher education” presents “the key findings of the public consultation on the future of the EU’s agenda for the mod- ernisation of higher education systems. The results of the consultation underpin the specific initiatives related to higher education presented in the Skills Agenda and will inform the EU’s future strategy for the modernisation of higher educa- tion. […] A second area where skills gaps are highlighted in the consultation responses encompasses the broad fields of Science Technology, Engineering and Maths (STEM), where many national authorities and stakeholders see a need to strengthen high-level skills provision. In particular, several contributions note a specific need for more ICT specialists and for students across the board to acquire better digital skills” (http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1223&langId=en &moreDocuments=yes, accessed 15 November 2016). The present volume includes nine papers gathered in four chapters. Chapter I “High-tech Electronic Learning Environment Design”; Chapter II, “ICT Literacy Development”, Chapter III – “Methodological Aspects of E-learning”, the last chapter, entitled “Reports”. The papers presented in this volume show results of different studies conducted by researchers from different countries. The findings are certainly useful for fur- ther successful implementation of the strategy to develop a smart, sustainable, and inclusive society of the 21st century.
Kształcenie w dzisiejszych czasach musi adekwatnie odzwierciedlać potrzeby społeczeństwa i musi być dostępne przez całe życie, dla wszystkich i na wszystkich poziomach. Realnym krokiem w zakresie rozwiązywania tych problemów jest stworzenie e-środowiska informacyjnego i edukacyj-nego, korzystanie z otwartego nauczania i zapewnianie otwartego dostępu do źródeł edukacyjnych. Aby zapewnić jakość edukacyjnego środowiska informacyjnego, wciąż potrzebna jest organizacja i zarządzanie procesem kształcenia, prawidłowe opracowywanie infrastruktury informatycznej, sys-tem zarządzania nauczaniem, przygotowywanie i tworzenie treści edukacyjnych. Dlatego też istnieje potrzeba szkolenia, które mogłoby rozwiązać wyżej określone zadania, mające na celu zorganizo-wanie procesu kształcenia na nowoczesnym poziomie, wykorzystującego dostępne e-środowisko informacyjne i edukacyjne 24*7*365.
W opracowaniu autorka opisuje kulturowy i technologiczny kontekst alfabetyzmu wizualnego, wynikający ze specyfiki ewolucyjnie rozwijającej się kultury obrazu i kształtowania się społeczeń-stwa informacyjnego w kontekście koncepcji transliteracy. Przedstawia wyniki badań pilotażowych polskiej młodzieży akademickiej w zakresie określonych umiejętności wizualnych. Materiałem porównawczym dla przygotowanych w projekcie „The legitimacy of visual literacy in the proces of education” zadań badawczych jest opracowany w środowiskach akademickich i naukowych USA (The Association of College and Research Libraries, ACRL) zestaw visual literacy (Visual Literacy Competency Standards for Higher Education, 2011).
Artykuł opisuje badanie kompetencji nauczycieli w zakresie dwóch form kształcenia: studiów stacjonarnych oraz nauczania hybrydowego (blended learning). Celem badań było udokumentowanie różnicy w ewaluacji tych częściowych kompetencji w trybie stacjonarnym oraz w blended learningu. Artykuł analizuje ocenę kompetencji nauczycieli języka angielskiego przeprowadzoną w Szkole Administracji w Karwinie, dokonaną wśród studentów w objętych obiema formami kształcenia. Wstęp stanowi zarys problematyki kompetencji jako rezultatu politycznych, społecznych i ekonomicznych zmian wpływających na obraz edukacji w XXI wieku. W kolejnej części autorzy przedstawiają wybrane z najważniejszych efekty koncepcji kompetencji kluczowych, a następnie podają terminologiczny zakres kompetencji nauczycieli. Celem badań była analiza danych pod kątem kompetencji nauczycieli wpływających na ocenę jakości nauczania języków obcych. Badane kompetencje obejmowały przygotowanie zawodowe nauczycieli, jasność przekazu, erudycję, komunikatywność i zdolność do przekazywania informacji oraz elastyczność w indywidualnym podejściu do studentów i ich motywowanie.
W artykule przedstawiono główne problemy szkolenia tłumaczy na Ukrainie w oparciu o za-awansowaną nowoczesną technologię. Kwestia ta została powiązania z wdrożeniem międzynarodo-wych standardów zawodowych w kształcenie tłumaczy oraz z wdrożeniem zmian niezbędnych dla poprawy ich szkolenia. Przekonujące dane uzyskano na podstawie analizy wyników kwestionariusza.W badaniu brali udział studenci i pracownicy wydziałów translatoryki oraz absolwenci. Badanie zostało przeprowadzone w roku akademickim 2014/2015 w dwóch ukraińskich uczelniach oraz w 15 szkołach Obwodu Dniepropietrowskiego. Liczba uczestników była następująca: 100 studentów trzeciego roku wydziałów translatoryki, 50 pracowników katedr translatoryki, którzy prowadzą zajęcia ze studentami, 100 absolwentów. Wyniki analizy umożliwiły opracowanie opisu typowego absolwenta szkoły i typowego stu-denta jako użytkowników informacji. Na podstawie krytycznej analizy specyfiki systemu szkolenia tłumaczy na Ukrainie zostały sformułowane zalecenia.
Niniejsza praca zajmuje się trzema głównymi kwestiami: rozumieniem programu nauczania w kontekście, umiejętnością kontekstualizacji i zatrzymywaniem wiedzy w pamięci długoterminowej. W pierwszej kolejności, niniejsza praca sugeruje zasady oparte na modelu spójności nauczania, który ma na celu osiągnięcie spójności wiedzy w zakresie pojedynczych faktów poprzez sieć powiązań semantycznych. Następnie opisana jest teoretyczna podstawa modelu, włącznie ze strategiami nauczania przestrzennego, nauczaniem opartym na współpracy i wycieczkach w rzeczywistym środowisku, wspieranych urządzeniami mobilnymi. Metodologia nauczania została zaprojektowania zgodnie z zasadami modelu spójności. Opracowany został wirtualny przewodnik po wystawach edukacyjnych. Funkcjonowanie wirtualnego przewodnika zostało przetestowane z uczniami szkoły podstawowej podczas eksperymentalnego wykładu w zoo w Ostrawie. Ocenę modelu spójności i wirtualnego przewodnika przeprowadzono przy użyciu trzech metod: obserwacji zachowania i nauki uczniów podczas eksperymentalnego wykładu, eksperymentu pedagogicznego i oceny kwestionariuszy. Wyniki oceny wykazały, że model spójności nauczania posiada pozytywny wpływ na rozumienie w kontekście umiejętność kontekstualizacji i zatrzymywania programu nauczania w pamięci długoterminowej.
Artykuł zatytułowany Słowa znaczą. Słowa wyglądają. Słowa (się) sprzedają opisuje zagadnienie lingwistyczne dotyczące funkcjonowania anglojęzycznych zapożyczeń we współczesnej polskiej komunikacji multimedialnej i naukowej. Tekst pokazuje przykłady takich zjawisk, jak: 1) grafizacja wyrazów, tytułów (w tym tytułów lingwistycznych publikacji naukowych) i sporadycznie – sloganów; 2) proces spolszczania anglojęzycznych zapożyczeń (w tym internacjonalizmów); 3) bazowanie na wieloznaczności leksemów dzięki wykorzystywaniu metafor, znaków interpunkcyjnych (w tym nawiasu wykluczającego lub włączającego wyraz w nim użyty). W podsumowaniu została sformu-łowana konkluzja, że słowa – jako budulec tekstów – znaczą, a uwikłane w kontekst (np. w tytułach) mogą mieć charakter wieloznaczny, z kolei poddane zabiegowi grafizacji – mogą pełnić funkcję perswazyjną, estetyczną, poetycką. Przede wszystkim jednak w komunikacji werbalnej słowa pełnią funkcję kognitywną.
The subject matter and the priorities of the conference reflect the conceptual principles underlying the modernisation of education and the reform of the edu-cational systems in European countries, as well as national development strategies for the 21st century. One of the European Union’s key educational objectives is the provision of equal opportunities for all with respect to an access to learning and knowledge, regardless of gender, financial and physical ability, and place of residence. Consequently, distance learning has now been granted a status of high priority. If introduced on a wide scale, distance learning and teaching may make a significant contribution towards the achievement of educational goals in member states.
ICEduTech (http://icedutech-conf.org/) is a scientific conference addressing the real topics as seen by teachers, students, parents, and school leaders. Scientists, professionals, and institutional leaders are invited to be informed by experts, and to increase the understanding of what education needs and how to achieve it.
On the 1st December 2016, in the Discussion Hall of Herzen University, the opening of the international scientific-practical conference E-environment in the Open Pedagogical Education took place. The event was organised by the Institute of Education and Psychology and the Institute of Computer Science and Technology Education.