Opublikowane: 2020-10-29

Współczesne ujęcia kategorii rodzaju gramatycznego 
w polszczyźnie a praktyka (glotto)dydaktyczna 
– wprowadzenie

Anna Seretny Logo ORCID , Wiesław Tomasz Stefańczyk Logo ORCID

Abstrakt

In contemporary Polish linguistics, there are two approaches to determining grammatical gender classes: the traditional and the contemporar formal. According to the traditional concept, derived from the classical school, the nominative case is the basis for the division into gender classes. In modern Polish language, the traditional approach distinguishes the following classes: masculine, feminine, and neutral and in the plural form there is also the masculine­personal and non­masculine­personal. On the other hand, in the contemporary approach the basis for division into gender classes is the accusative case, and less frequently, the genitive case. In didactic practice however, and especially in teaching Polish as a foreign language, the traditional approach is applied as it is the most transparent, understandable and accessible to learners.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Seretny, A., & Stefańczyk, W. T. (2020). Współczesne ujęcia kategorii rodzaju gramatycznego 
w polszczyźnie a praktyka (glotto)dydaktyczna 
– wprowadzenie. Postscriptum Polonistyczne, 19(1), 71–85. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10116

Tom 19 Nr 1 (2017)
Opublikowane: 2020-11-02


ISSN: 1898-1593
eISSN: 2353-9844
Ikona DOI 10.31261/PS_P

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.