Bardzo długi marsz: 
Niepokonani Petera Weira 
wobec prozy Sławomira Rawicza



Abstrakt

The Polish reaction to Peter Weir’s film The Way Back (2010) was centred on a discussion about the credibility of its literary prototype, Sławomir Rawicz’s book The long walk (1955). The author of the article does not discuss this controversy; she prefers to concentrate on the adaptation that was chosen by the director, who combines different interpretations of the phenomenon of freedom in his movie. Weir’s approach can be regarded as transnational and such a perspective is suggested as a context for the interpretation of The Way Back.


Słowa kluczowe

Peter Weir; transnational cinema

Bliss M., 2000, Dreams within a Dream. The Films of Peter Weir, Carbondale–Edwardsville.

Formica S., 2012, Peter Weir: A Creative Journey from Australia to Hollywood, Bristol–Chicago.

Higbee W., Lim S.H., 2010, Concepts of transnational cinema: towards a critical transnationalism in film studies, „Transnational Cinemas”, No. 1.

Olszowska M., 2011, Osobna droga Petera Weira, „EKRANy”, nr 1–2.

Orliński W., 2011, Polska historia w wersji Hollywood, „Gazeta Wyborcza” z dn. 10.01, nr 6.

Orliński W., Weir P., 2011, Peter Weir: fascynuje mnie polski los, „Gazeta Wyborcza” z dn. 10.01, nr 6.

Rawicz S., 2001, Długi marsz, przeł. Rybicki L., Świerkocki M., Gdańsk.

Rayner J., 2006, The Films of Peter Weir, New York.

Sobolewski T., 2011, Poza granicami wyobraźni, „Gazeta Wyborcza” z dn. 10.01, nr 6.

Szczerba J., 2011, Krępujący prezent z Zachodu, „Gazeta Wyborcza” z dn. 9.04., nr 83.

Pobierz

Opublikowane : 2020-11-01


Kempna-PieniążekM. (2020). Bardzo długi marsz: 
Niepokonani Petera Weira 
wobec prozy Sławomira Rawicza. Postscriptum Polonistyczne, 17(1), 105-114. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10187

Magdalena Kempna-Pieniążek  magdalena.kempna@us.edu.pl
dr, Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.  Polska
https://orcid.org/0000-0002-2569-5596

Redaktor naczelna dwutygodnika kulturalnego „artPAPIER”. Zajmuje się przede wszystkim estetyką noir i neo­noir oraz kinem autorskim. Autorka książek: Formuły duchowości w kinie najnowszym (2013), Marzyciele i wędrowcy. Romantyczna topografia twórczości Wernera Herzoga i Wima Wendersa (2013) oraz Neo­noir. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu (2015).





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).