Opublikowane: 2020-12-08

Strategie uwodzenia tekstem. O odpowiedzialnej lekturze literatury podczas zajęć 
na przykładzie języka polskiego jako rodzimego oraz jako języka obcego

Tamara Czerkies Logo ORCID

Abstrakt

The article discusses problems for native speakers and foreigners when reading literary texts during Polish language classes. Two important books are presented here (K. Koziołek, 2006; A. Janus­-Sitarz, 2009). It also refers to publications about the importance of literature in teaching and the role of the teacher (J. Kowalikowa 2004, B. Chrząstowska 1979, 2009). The author of the article also compares the theory of A. Janus­Sitarz (designed for teaching Polish as a mother tongue) with J. Spiro’s concept of 6 reading types (concerning the function of literary texts in teaching Polish as a foreign language). The author concentrates on the problem of responsible reading (as described by M.P. Markowski, 2000) and on teaching being understood as an invitation to a dialogue with text. K. Koziołek, A. Janus­-Sitarz and C. Kramsch in glottodidactics recommend this kind of dialogic approach.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Czerkies, T. (2020). Strategie uwodzenia tekstem. O odpowiedzialnej lekturze literatury podczas zajęć 
na przykładzie języka polskiego jako rodzimego oraz jako języka obcego. Postscriptum Polonistyczne, 13(1), 27–46. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10484

Tom 13 Nr 1 (2014)
Opublikowane: 2020-12-15


ISSN: 1898-1593
eISSN: 2353-9844
Ikona DOI 10.31261/PS_P

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.