Opublikowane: 2021-06-30

Kobieca rewolucja za kamerą

Agnieszka Tambor Logo ORCID
Dział: Kręte ścieżki kobiet w kinie, telewizji i grach wideo
https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.11

Abstrakt

Artykuł porusza problem dyskryminacji kobiet w świecie filmu. Autorka przygląda się kolejnym etapom walki kobiet kina o równouprawnienie i sprawiedliwe traktowanie w zdominowanej i rządzonej przez mężczyzn branży. Omówione zostają najważniejsze z perspektywy problematyki dyskryminacji płciowej akcje i ruchy, jak: amerykańskie #MeToo czy europejskie #nobodysdoll, ale także przełomowe z punktu widzenia autorki wydarzenia m.in.: Oscar dla Kathryn Bigelow – pierwszej w historii kobiety reżyserki wyróżnionej tą nagrodą, skazanie Harveya Weinsteina za molestowanie aktorek czy wyciek tajnych dokumentów finansowych firmy Sony. Ujawnienie wielu faktów rozpoczęło proces, który należałoby nazwać wyrównywaniem szans między płciami w branży filmowej. Autorka przywołuje także ostatnie wydarzenia, do których doszło w świecie kina, np. wybór Agnieszki Holland na prezydentkę Europejskiej Akademii Filmowej. W artykule zamieszczono ponadto komentarz dotyczący feminatywów w języku polskim i stosunku kobiet do nazw żeńskich. W tekście można znaleźć informacje zarówno o amerykańskim, jak i europejskim rynku kinowym, a także diagnozy dotychczasowych problemów i propozycje ich rozwiązań.

Słowa kluczowe:

film , kino , kobieta , mężczyzna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Tambor, A. (2021). Kobieca rewolucja za kamerą. Postscriptum Polonistyczne, 27(1), 193–214. https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.11

Cited by / Share

Tom 27 Nr 1 (2021)
Opublikowane: 2021-06-30


ISSN: 1898-1593
eISSN: 2353-9844
Ikona DOI 10.31261/PS_P

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.