Czar (nie)pamięci. Nostalgia za PRLem w najnowszej sztuce polskiej
Abstrakt
brak
Bibliografia
Appadurai A., 2005, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przeł. i wstęp Pucek Z., Kraków.
Baudrillard J., 2001, Rozmowy przed końcem, rozm. Petit P., przeł. Lis R., Warszawa.
Baudrillard J., 2005, Symulakry i symulacja, przeł. Królak S., Warszawa.
Bernatowicz P., 2002a, Złe misie, „Arteon”, nr 7.
Bernatowicz P., 2002b, Ależ to sentymentalne!? Malarstwo młodych wobec rzeczywistości PRL, w: Poprzęcka M., red., Sztuka dzisiaj. Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa.
Boym S., 2002, Nostalgia i postkomunistyczna pamięć, przeł. Stefanowska L., w: Modrzejewski F. i Sznajderman M., red., Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem. Wołowiec.
Cichocki S., Sztukmistrz z Lublina, „Raster” 15.02.2004, http://www.raster.art.pl/archiwa/archiwum_fr.htm
Czapliński P., 2001, Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków.
Domańska E., 1999, Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Poznań.
Foster H., 1995, (Post)modernistyczne polemiki, przeł. Franus E., „Magazyn Sztuki”, nr 1.
Frydryczak B., 2002, Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności, Poznań.
Gorczyca Ł., 2001, I trumna, i but, rozm. Żmijewska M., „Gazeta w Białymstoku” 18.05.2001.
Krajewski M., 2003, Kultury kultury popularnej, Poznań.
Mościcki T., 2000, Podróż sentymentalna — Wystawa w Zachęcie idealizuje obraz PRLu, „Życie” 25.07.2000.
Niesterowicz A., 1999, [Fragmenty dziennika artystki.] w: Żwirblis K., red., Parteitag, Katalog wystawy. Galeria Sztuki Współczesnej BWA: Katowice.
Nora P., 2001, Czas pamięci, przeł. Dłuski W., „Res Publica Nowa”, nr 7.
Paczkowski A., 1999, Od sfałszowanego zwycięstwa do prawdziwej klęski, Kraków.
Popescu S, 2002, All that Nostalgia, przeł. Strusińska J., w: Modrzejewski F. i Sznajderman M., red., Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem. Wołowiec.
Rayzacher A., Świeża K., 2000, Najgroźniejsze pędzle. Obrazy na koniec wieku, Warszawa.
Sobolewski T., 2000, Dziecko Peerelu. Esej, dziennik, Warszawa.
Walas T., 2006, Zrozumieć swój czas. Kultura polska po komunizmie — rekonesans, Kraków.
White H., 2002, Kosmos, chaos i następstwo w przedstawieniu historiologicznym, w: Domańska E., red., Pamięć, etyka i historia, Poznań.
Zaleski M., 2004, Formy pamięci, Gdańsk.
Zimmerli W. Ch., 1996, Eksperyment antyplatoński. Uwagi na temat technologicznego postmodernizmu. przeł. Domagała D, w: Czerniak S., Szahaja A., red., Postmodernizm a filozofia, wybór tekstów, Warszawa.
doktor, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Polska
Autorka książki Przestrzeń animowana. Plastyka teatralna Jana Berdyszaka (2000) oraz licznych artykułów publikowanych na łamach „Pamiętnika Teatralnego” i prac zbiorowych. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół najnowszej sztuki polskiej i światowej, plastyki teatralnej, nowych mediów w teatrze, teatru lalek oraz związków reklamy i popkultury ze współczesną sztuką.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).