Grubą być czy chudą? 
Między kanonem piękna a kulturowym dystansem



Abstrakt

brak


Barker C., 2005, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. Szadza A., Kraków.

Bauman Z., 1995, Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń.

Brillat­­-Savarin A., 1973, Fizjologia smaku albo medytacje o gastronomii doskonałej, oprac. Zawadzki W., przeł. Guze J., Warszawa.

Bourdieu P., 2004, Męska dominacja, przeł. Kopciewicz L., Warszawa.

Bourdieau P., 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. Biłos P., Warszawa.

Fernández­­-Armesto F., 2003, Wokół tysiąca stołów, czyli historia jedzenia, przeł. Jackowski J., Warszawa.

Flandrin J.­­L., 1999, Wyróżnienie smaku, w: Chartier R., red., Historia życia prywatnego, t. 3, Od renesansu do oświecenia, Wrocław—Warszawa—Kraków.

Frenkiel O., 2005, Grube może być piękne (FORCE FED), film dokumentalny, 29 min., Wielka Brytania, czas i miejsce emisji: 04.08.2007, godz. 21:20, TVP2.

Giddens A., 2004, Socjologia, przeł. Szulżycka A., Warszawa.

J.K. Haur, 1693, Skład abo skarbiec znakomitych sekretów ekonomie ziemiańskiej, Kraków.

Jacyno M., 2007, Kultura indywidualizmu, Warszawa.

Józefik B., 1999, Wprowadzenie, w: Józefik B., red., Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków.

Józefik B., 2006, Relacje rodzinne w anoreksji i bulimii psychicznej, Kraków.

Konarzewski M., 2005, Na początku był głód, Warszawa.

Kowalski P, 2000, Theatrum świata wszystkiego i poćciwy gospodarz. O wizji świata pewnego siedemnastowiecznego pisarza ziemiańskiego, Kraków.

Kowecka, E., 1994, Wokół kuchni i stołu, wybór i oprac. Łozińscy M. i J., Warszawa.

Kuchowicz Z, 1975, Obyczaje staropolskie XVII—XVIII wieku, Łódź.

Linton R., 1975, Kulturowe podstawy osobowości, przeł. Jasińska­­Kamińska A., wstęp Szacki J., Warszawa.

Łaciak B., 2005, Troska o sylwetkę — obyczajowy przymus odchudzania się, w: Obyczajowość polska czasu transformacji, czyli wojna postu z karnawałem, Warszawa.

Melosik Z., 1996, Tożsamość, ciało i władza. Teksty kultury jako (kon)teksty pedagogiczne, Poznań—Toruń.

Nead L., 1998, Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność, przeł. Franus E., Poznań.

Popenoe R., Feeding desire. Fatness, Beauty, and Sexuality among a Sahara People, Londyn & New York, p. 1 (tłumaczenie autorki).

Rogers M.F., 2003, Barbie jako ikona kultury, przeł. Klekot E., Warszawa.

Szyłak J., 2002, Gra ciałem, Gdańsk.

Tyszka P., 2005, „Kupuję nową twarz”. O ciele idealnym, w: Czaja D., red., Metamorfozy ciała. Świadectwa i interpretacje, Warszawa.

Wolska M., 1999, Zaburzenia odżywiania się w perspektywie kulturowej i społecznej, w: Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, red. Józefik B., Kraków.

Pobierz

Opublikowane : 2021-01-04


Łeńska-BąkK. (2021). Grubą być czy chudą? 
Między kanonem piękna a kulturowym dystansem. Postscriptum Polonistyczne, 2(2), 113-127. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/11155

Katarzyna Łeńska-Bąk  klenska@uni.opole.pl
doktor, pracownik Katedry Kulturoznawstwa i Folklorystyki Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Opolskiego.  Polska
https://orcid.org/0000-0002-3751-7957

est autorką książki Zapraszamy na wesele...: weselne oracje i ceremonialne formuły (Kraków 1999) oraz licznych artykułów zamieszczonych w czasopismach i publikacjach zbiorowych. Publikowała m.in. w „Przeglądzie Humanistycznym”. Zajmuje się m.in. semiotyką kulinariów, zagadnieniami z obszaru kultury popularnej i kultury ludowej.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).