Tożsamość ukryta w imionach. O polskich imionach chińskich studentów z perspektywy glottodydaktycznej


Abstrakt

Artykuł podejmuje temat przyjmowania polskich imion przez studentów z Chin. W relacjach z Polakami imiona te stają się wizytówkami, częstokroć przysłaniając i zastępując imiona chińskie. Warto zatem przyjrzeć się zagadnieniom dotyczącym przybierania polskich imion, strategiom ich nadawania oraz kwestiom kulturowym, a nawet tożsamościowym, które są związane z ich używaniem. Badając te zjawiska, należy zwrócić uwagę na to, jaką rolę odgrywa tradycja nadawania imion w kulturze chińskiej i polskiej. Stosunek studentów do nowo przyjętych imion zależny jest w dużej mierze od recepcji tych imion (popularności, aktualności, mody) w Polsce, zwłaszcza w grupie rówieśniczej. Aby lepiej poznać i przedstawić zakreśloną problematykę,  przeprowadzono krótkie wywiady, na podstawie których powstały studia przypadków pokazujące, jakie mogą być odczucia i reperkusje związane z posługiwaniem się polskimi imionami przez studentów z Chin.


Słowa kluczowe

polskie imiona; chińskie imiona; glottodydaktyka polonistyczna

Chen X., 2018, The Name-Face Matching Effect and Its Influencing Factors on the Background of Chinese Culture, praca magisterska, Uniwersytet Soochow.

Cieślikowa A., 2013, Oficjalność i wariantywność imion nadawanych w Polsce, „Onomastica”, t. 57, s. 129–143.

Edwards R., 2006, What’s in a Name? Chinese Learners and the Practice of Adopting ‘English’ Names, „Language, Culture and Curriculum”, vol. 19 (1), s. 90–103, https://doi.org/10.1080/07908310608668756.

Hofstede G., Hofstede G.J., 2007, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, przeł. M. Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Hrynicki W., 2017, Imiona i nazwiska człowieka w aspekcie bezpieczeństwa, „Kultura Bezpieczeństwa. Nauka – Praktyka – Refleksje”, nr 28, s. 66–93, https://doi.org/10.24356/KB/28/2.

Kałużyńska I., 2020, Nazwotwórstwo w języku chińskim, „Onomastica”, t. 64, s. 83–92, http://dx.doi.org/10.17651/ONOMAST.64.8.

Karpluk M., 1957, Z badań nad polskim nazewnictwem osobowym XV i początku XVI wieku, „Onomastica”, t. 3, s. 179–187.

Li Y., 2012, Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury w dydaktyce polonistycznej w Chinach, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (10), s. 263–273.

Malec M., 1982, Staropolskie skrócone nazwy osobowe od imion dwuczłonowych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Malec M., 2015, Kulturowe przyczyny zmian w polskim imiennictwie osobowym (w ujęciu diachronicznym), „Onomastica”, t. 59, s. 123–136, https://doi.org/10.17651/ONOMAST.59.7.

Malejka J., 2021a, Nowe wyzwania glottodydaktyki polonistycznej w Chińskiej Republice Ludowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 30, s. 187–206, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.12.

Malejka J., 2021b, Podejście międzykulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Chinach, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N: Educatio Nova”, nr 6, s. 467–485, https://doi.org/10.17951/en.2021.6.467-485.

Mao R., 2018, Chińscy studenci o rocznych stażach językowych w Polsce, „Kwartalnik Polonicum”, nr 30, s. 57–66.

Ruszer A., 2022, Czynniki rozwoju języka polskiego w Chinach, „LingVaria”, vol. 17, nr 2 (34), s. 319–340. https://doi.org/10.12797/LV.17.2022.34.20.

Taszycki W., red., 1965, Słownik staropolskich nazw osobowych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Umińska-Tytoń E., 2000, Imiona w Polsce używane na tle tradycji kulturowych, „Rozprawy Komisji Językowej Łódzkiego Towarzystwa Naukowego”, t. 45, s. 129–201.

Wang Q., Holmberg A., 2023, The Structure of Chinese Personal Names, „Journal of East Asian Linguistics”, vol. 32, s. 201–244, https://doi.org/10.1007/s10831-023-09256-8.

Netografia

http://baby.sina.com.cn/z/qiming/ [dostęp: 11.06.2024].

http://tv.cctv.com/2019/05/27/ARTImf4SFiakerXPCJhuZCC2190527.shtml?spm=C24413.PjC5SfnVkdMn.E4y43Cg0FPux.9 [dostęp: 21.11.2022].

http://www.gov.cn/xinwen/2021-02/08/content_5585906.htm [dostęp: 21.11.2022].

https://instytutpolski.pl/beijing/pl/nauka-polskiego-w-chinach/ [dostęp: 5.03.2023].

https://pl.wikipedia.org/wiki/Chi%C5%84ska_Republika_Ludowa [dostęp: 21.11.2022].

https://www.163.com/dy/article/ILLML1RO05560MCK.html [dostęp: 11.06.2024].

https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/zosia-i-antek-najpopularniejszymi-imionami-2022-roku [dostęp:10.03.2023].

https://www.sohu.com/a/454775290_100200790 [dostęp: 11.06.2024].

https://zhidao.baidu.com/question/303938047499351964.html [dostęp: 21.11.2022].

Pobierz

Opublikowane : 2024-12-27


LongD., & Prizel-KaniaA. (2024). Tożsamość ukryta w imionach. O polskich imionach chińskich studentów z perspektywy glottodydaktycznej. Postscriptum Polonistyczne, 1-21. https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.34.06

Duola Long 
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Kraków, Polska  Polska
https://orcid.org/0009-0005-9035-4068
Adriana Prizel-Kania  adriana.prizel-kania@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Kraków, Polska  Polska
https://orcid.org/0000-0001-6072-5482




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).