Mechanizmy interkulturowych zdarzeń komunikacyjnych, w których dochodzi do zagrożenia twarzy



Abstrakt

The paper presents a fragment of the author’s research into interferences in intercultural communication with the participation of foreign students learning Polish. The research made it possible to record various stressful situations and stressogenic factors, including “face-threatening” ones, namely those involving the risk of losing one’s face, to which the foreign interlocutor, or sometimes also the other participant of the communication act, were exposed. The aim of the research is to detect mechanisms causing the image of the interlocutor or interlocutors to be upset (undermined). It also identifies and discusses didactic and non-didactic situations causing negative emotional perceptions and mental states at least in one of the communicating parties. The paper uses the concepts of “face” by E. Goffman, P. Brown and Levinson, as well as conceptual apparatus and research methodology of American communication ethnographers.


Słowa kluczowe

mechanisms; communication events; face-threatening act; image; intercultural communication

Brown P., Levinson S.C., 1987, Politness. Some Universals in Language Usage, Cambridge.

Hymes D., 1994, Foundation in Sociolinguistics. An Ethnographic Approach, Philadelphia.

Geyer N., 2008, Discourse and Politness: Ambivalent Face in Japanese, Londyn.

Goffman E., 2006, Rytuał interakcyjny, Warszawa (ang. 1967, Interaction Ritual: Essays on Face­-to­-Face Behavior, Garden City NY, Doubleday).

Hofstede G., Hofstede G.J., 2007, Kultury i organizacje, Warszawa.

Mamzer H., 2002, Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki, Poznań.

Marcjanik M., red., 2005, Grzeczność nasza i obca, Warszawa.

Marcjanik M., red., 2007, Grzeczność na krańcach świata, Warszawa.

Marcjanik M., 2008, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.

Saville­-Troike M., 1994, The Ethnography of Communication. An Introduction, Oxford.

Trompenaars F., Hampden­-Turner C., 2002, Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Kraków.

Tsai N., 2015, Taiwanese English learners’ perceptions of errors in speaking, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 22.

Zarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 11 (monografia).

Zarzycka G., 2010, Incydenty krytyczne, czyli najtrudniejsze doświadczenia słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17.

Zarzycka G., 2018, Mediacja kulturowa jako niedoceniony wymiar glottodydaktyki, w: Potasińska P., Stasieczek­-Górna M., red., Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej, Warszawa.

Żurek A., 2008, Teorie grzeczności językowej, „Kształcenie Językowe”, nr 7(17).

Pachowicz M., 2014, Utrata twarzy, czyli o upokorzeniu w aspekcie społecznym i jednostkowym, „Parezja”, nr 2/2014.

Netografia

Sztabnicka­-Gradowska E., 2017, Model polskiej grzeczności językowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Perspektywa interkulturowa (rozprawa doktorska), http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/22939/ [dostęp: 10.05.2019].

Zarate G., Gohard­Radenkovic A., Lussier D., Penz H., 2004, Cultural Mediation in Language Learning and Teaching, Rada Europy, http://archive.ecml.at/documents/pub122E2004_Za rate.pdf [dostęp: 10.05.2019].

Pobierz

Opublikowane : 2020-07-14


ZarzyckaG. (2020). Mechanizmy interkulturowych zdarzeń komunikacyjnych, w których dochodzi do zagrożenia twarzy. Postscriptum Polonistyczne, 24(2), 171-187. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/9428

Grażyna Zarzycka  grazyna.zarzycka@uni.lodz.pl
Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, Łódź, Polska.  Polska
https://orcid.org/0000-0003-2458-1228



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).