Słoweniec jako wieczny student i nie tylko – wycinek z polsko-słoweńskich badań ankietowych
Abstrakt
The educational system in a given country largely influences the process of shaping of the students’ identity. The text is a study on an excerpt from material which is part of research reconstructing the linguistic and cultural image of Poles and of Slovenians. An analysis of the operational categories of the linguistic image of the world is a valuable source of knowledge about the stereotypical image of the country and of its representatives, reflecting the subjective point of view of respondents. A binary model emerges clearly, with a positive – negative (unambitious) attitude of Slovenians towards science and education. The comparison of the auto- and heterostereotypical approach, in our case the Slovenian one with the Polish one (respondents who had had contact with Slovenians), yields a broader picture of the studied aspect.
Słowa kluczowe
educational system; learning; education; stereotypes; linguistic image of the world; Slovenian
Bibliografia
Bartmiński J., 2007, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin.
Bartmiński J., 2009, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.
Bartmiński, J., BielińskaGardziel I., 2012, Polski językowokulturowy obraz domu (cz. I), w: Abramowicz M., Bartmiński J., Bielińska-Gardziel I., red., Wartości w językowokulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów, t. 1, Lublin.
Bartmiński J., Panasiuk J., 2001, Stereotypy językowe, w: Bartmiński J., red., Współczesny język polski, Lublin.
Krek J., Metljak M., red., 2011, Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji, Ljubljana.
Medveš Z., 1999, Šolstvo, w: Voglar D. (red. naczelny), Dermastia A. (red. tomu), Enciklopedija Slovenije, t. 13: Š–T, Ljubljana.
Nahtigal R., 1927, Nekaj kratkih pripomb o pomenu, potrebi in nalogah Akademije znanosti v Ljubljani. Naša največja kulturna naloga, w: Akademija znanosti in umetnosti, Narodna Galerija, Ljubljana.
Panasiuk J., 1998, O zmienności stereotypów, „Język a Kultura”, t. 12, Anusiewicz J., Bartmiński J., red., Stereotyp jako przedmiot lingwistyki: teoria, metodologia, analizy empiryczne, Wrocław.
Wacławek M., Wtorkowska M., 2017a, „Słowiański góral spod Alp” – z badań nad auto- i heterostereotypem Słoweńca, w: Vojteková M., red., Jazyk v kultúre, kultúra v jazyku. Język w kulturze, kultura w języku, Prešov.
Wacławek M., Wtorkowska M., 2017b, „Słowiański Austriak” – o charakterze Słoweńców słów kilka, „Jezikoslovni zapiski”, nr 1, Ljubljana.
Wacławek M., Wtorkowska M., 2017c, Słoweńców spędzanie wolnego czasu – w kręgu badań językowokulturowych stereotypów, w: Kołodziej A., red., Piasecki T. (współpraca), Słowiańszczyzna dawniej i dziś – język, literatura, kultura.
Monografia ze studiów slawistycznych III, Červený Kostelec.
Wacławek M., Wtorkowska M., 2018a, Człowiek człowiekowi lustrem – konceptualizacje Polki i Polaka w wypowiedziach polskich i słoweńskich respondentów, w: Wtorkowska M., Wacławek M., Rezoničnik L., red., Sedemdeset let poučevanja poljskega jezika v Ljubljani, posvečeno Nikolaju Ježu, Ljubljana.
Wacławek M., Wtorkowska M., 2018b, „Jak ich widzą, tak ich piszą” – rzecz o wyglądzie Słoweńców, w: Tambor J., red., Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy. Koncepcje. Perspektywy, t. 4: Pogranicza, mniejszości, regiony. Etnolingwistyka, Katowice.
Wacławek M., Wtorkowska M., 2018c, Powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś – o kulinariach w Słowenii, w: Grochala B., DembowskaWosik I., red., „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 25, Łódź.
Wacławek M., Wtorkowska M., 2018a [w druku], Przez jedzenie do języka… polskiego – o kulinariach oczami Polaków i Słoweńców, w: LechKirstein D., red., Bariery i pomosty w języku i kulturze, Opole.
Wacławek M., Wtorkowska M., 2018b [w druku], Czas wolny Polaków – w kręgu językowokulturowych stereotypów, w: LechKirstein D., red., Bariery i pomosty w języku i kulturze, Opole.
Wacławek M., Wtorkowska M., 2019c [w druku], „Nasz wygląd zależy od tego, w jakim lustrze się przejrzymy”– z badań nad stereotypem Polaka, Zagreb.
Wacławek M., Wtorkowska M., 2019d [w druku], Smaki Słowenii – o kulinariach w ujęciu autostereotypowym, w: red. B. Mitrenga, „Linguarum Silva”, Katowice.
Wacławek M., Wtorkowska M., [w opracowaniu], Polaków stosunek do edukacji – w kręgu językowokulturowych stereotypów, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, Katowice.
Wtorkowska, M., 2013, Polonistyka i nowe programy studiów na slawistyce w Lublanie, w: Mazur, J., Małyska, A., Sobstyl, K., red., Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowokulturowych i potrzeb społecznych, Lublin.
Wtorkowska, M., 2017, Od lektorata do študijske smeri – ob deseti obletnici ustanovitve bohemistike, polonistike in slovakistike na Filozofski fakulteti v Ljubljani, „Jezik in slovstvo”, 62/2–3.
Katedra Polonistyki, Instytut Slawistyki, Wydział Filozoficzny, Uniwersytet w Lublanie, Słowenia. Słowenia
https://orcid.org/0000-0002-3307-5338
Katedra Polonistyki, Instytut Slawistyki, Wydział Filozoficzny, Uniwersytet w Lublanie, Słowenia. Słowenia
https://orcid.org/0000-0001-9317-2490
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).