Coś jest ze światem nie tak. Recepcja twórczości Olgi Tokarczuk po otrzymaniu Literackiej Nagrody Nobla
Abstrakt
The paper discusses the reception of Olga Tokarczuk’s works after the author received the Nobel Prize in Literature. It addresses the issue of politicisation of literature – the Nobel Prize winner’s novels are read through the angle of her left-wing views, with less importance attributed to the quality of the works as such. The paper answers the question as to what the Nobel Prize winner enchanted the Swedish Academy with, explains how Tokarczuk structures her novels and what makes them stand out (the psychological approach), and also discusses the author’s view on the role of literature in today’s world.
Słowa kluczowe
Nobel Prize in Literature; politicization of literature; post-Nobel crisis; psychological novel
Bibliografia
Bugajski L., 2019, Koronacja, „Wprost”, nr 42.
Cieślak J., 2019, Nobel łagodzi obyczaje, „Rzeczpospolita”, nr 238.
Ciszak P., 2019, Tokarczuk podbiła sprzedaż książek. Efekt Nagrody Nobla, https://www.money.pl/gospodarka/tokarczuk-podbila-sprzedaz-ksiazek-efekt-nagrody-nobla-6457955948660353a.html [dostęp: 20.12.2019].
Fliszewska O., 2005, Przestrzeń w twórczości Olgi Tokarczuk, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, t. 7.
Holland A., 2019, Niech ten Nobel da nam kopa!, „Wprost”, nr 42.
Karwowska B., 2011, Czesław Miłosz i jego anglojęzyczni czytelnicy, „Ruch Literacki”, nr 3.
Kąkiel M., 2019, Biegnę, myślę, rozumiem, „Przegląd”, nr 42.
Komaiszko S., 2019, Staram się nie marnować papieru, „Wprost”, nr 42.
Kube M., 2018, Tokarczuk z Bookerem, „Rzeczpospolita”, nr 119.
Miłkowski T., 2018, „Bieguni” albo furtka ocalenia, „Dziennik Trybuna”, nr 113.
Sobolewska J., 2019, Noblowskie przesłanie Tokarczuk będzie miało długie życie, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1935146,1,noblowskie-przeslanie-tokarczuk-bedzie-mialo-dlugie-zycie.read [dostęp: 20.12.2019].
Tokarczuk O., 1997, Kwestia postrzegania, rozm. przepr. Koss A., „Kwartalnik Literacki”, nr 2. Tokarczuk O., 2007, Bieguni, Kraków.
Tokarczuk O., 2014, Historię trzeba opowiadać na nowo, rozm. przepr. Nogaś M., „Tygodnik Powszechny”, nr 21.
Tokarczuk O., 2019a, Literatura jest zbudowana na czułości. Mowa noblowska Olgi Tokarczuk,
https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1934932,1,literatura-jest-zbudowana-na-czulosci-mowa-noblowska-olgi-tokarczuk.read [dostęp: 20.12.2019].
Tokarczuk O., 2019b, Nawet moje włosy są już polityczne, rozm. przepr. Nogaś M., „Gazeta Wyborcza”, nr 285.
Walas T. i in., 2016, Szymborska prywatna i kłopotliwa, „Nowa Dekada Krakowska”, nr 6.
Wanat E., 2019, Oni przeminą, Ona zostanie, „Wprost”, nr 42.
Wolny-Hamkało A., 2019, Nobel i loteryjka, „Przegląd”, nr 42.
Wroński P., 2019, Tokarczuk, Sasin i dźwięk pękniętego dzbana, https://wyborcza.pl/7,75398,25506877,tokarczuk-sasin-i-dzwiek-peknietego-dzbana.html [dostęp: 20.12.2019].
Wyka M., 2016, Szymborska wtedy i dziś, „Nowa Dekada Krakowska”, nr 6.
Żelazińska A., 2019, Czy sejm uhonoruje Olgę Tokarczuk? Posłowie się spierają, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1936330,1,czy-sejm-uhonoruje-olge-tokarczuk-poslowie-sie-spieraja.read [dostęp: 20.12.2019].
Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska. Polska
https://orcid.org/0000-0003-1815-4238
Absolwentka filologii polskiej. W 2017 roku obroniła pracę magisterską, której celem było psychoanalityczne ujęcie powieści z obszaru popkultury. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się psychoanaliza, seksuologia i psychologia rozwoju.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).