Technologie nostalgii. Analiza retrotopii w grze World of Warships


Abstrakt

The paper presents an analysis of the ORP Błyskawica ship in World of Warships. The study concerns the retrotopian and mythological image of the replica of a real warship created in the game. The analysis and interpretation touch upon both the model of acquiring ships within the framework of playbour and the very idea of faithfully reproducing a historical artefact. The reflection concerns, therefore, virtual technology employed in the service of nostalgia and of dreams, and as a tool for constructing myths about the glorious past in which military technologies developed. For this purpose, the text introduces a new research category, namely a quasi-historical item.


Słowa kluczowe

Gaming studies; retrotopia; video games; World of Warships

Apperley T., 2013, Modding the Historicans’ Code: Historical Verisimilitude and the Counterfactual Imagination, in: Kapell M.W., Elliott A.B.R., eds., Playing with the Past. Digital Games and the Simulation of History, New York & London.

Ash J., 2009, Emerging spatialities of the screen: video games and the reconfiguration of spatial awareness, “Environment and Planning A”, vol. 41.

Ash J., 2012a, Attention, Videogames and the Retentional Economies of Affective Amplification, “Theory, Culture & Society”, vol. 29, no. 6.

Ash J., 2012b, Technology, technicity, and emerging practices of temporal sensitivity in videogames, “Environment and Planning A”, vol. 44.

Ash J., 2013, Technologies ofCaptivation: Videogames and the Attunement ofAffect, “Body and Society”, vol. 19, no. 1.

Barthes R., 2008, Mitologie, przeł. Dziadek A., Warszawa.

Bauman Z., 2018, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, przeł. Lebek K., Warszawa.

Chapman A., 2016, Digital games as history. How videogames represent the past and offer access to historical practice, New York & London.

Crogan P., 2014, The Conditions of Production of Video Games: The Nature and Stakes of Creative

Freedom in Stiegler’s Philosophy of Technicity, “Philosophy of Computer Gamers”, no. 8, http://eprints.uwe.ac.uk/30835/ [dostęp: 13.02.2020].

Crogan P., 2018, Indie Dreams: Video Games, Creative Economy, and the Hyperindustrial Epoch, “Games and Culture”, no. 10.

Denson S., Jahn-Sudmann A., 2013, Digital Seriality: On the Serial Aesthetics and Practice of Digital Games, “Eludamos: Journal of Computer Game Culture”, vol. 7, no. 1.

Egliston B., 2017, Building Skill in Videogames: A Play of Bodies, Controllers and Game-Guides, “M/C Journal”, vol, 20, no. 2, http://journal.media-culture.org.au/index.php/mcjournal/article/view/1218 [dostęp: 13.02.2020].

Heilmann T.A., 2014, “Tap, tap, flap, flap.” Ludic Seriality, Digitality, and the Finger, “Eludamos: Journal of Computer Game Culture”, vol. 8, no. 1.Jameson F., 2011, Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, przeł. Płaza M., Kraków .

Kłosiński M., 2018, Hermeneutyka gier wideo. Interpretacja, immersja, utopia, Warszawa.

Kochanowicz R., 2013, „Cybernetyczne doświadczenia” – fabularyzowane gry komputerowe w perspektywie hermeneutyki, „Homo Ludens”, nr 1.

Kubiński P., 2016, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków.

Kucklich J., 2005, Precarious Playbour: Modders and the Digital Games Industry, “The Fibreculture Journal”, no. 5, http://five.fibreculturejournal.org/fcj-025-precarious-playbour-modders-and-the-digital-games-industry/ [dostęp: 13.02.2020].

Möring S., Leino O., 2016, Beyond games as political education – neo-liberalism in the contemporary computer game form, “Journal of Gaming & Virtual Worlds”, vol. 8, no. 2.

Muzeum Marynarki Wojennej, http://www.muzeummw.pl/?orp-blyskawica-,227 [dostęp: 13.02.2020].

Ricoeur P., 2008, Czas i opowieść, t. 3, Czas opowiadany, przeł. Zbrzeźniak U., Kraków.

Ricoeur P., 2012, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. Margański J., Kraków.

Stiegler B., 2010, For a new critique of Political economy, trans. Ross D., Cambridge.

Stiegler B., 2015, La société automatique 1. L’Avenir du travail, Fayard.

Wargaming.net, 2018, Waterline: Episode 4. CV Rework FAQ, https://www.youtube.com/watch?v=D6e-qpq1Zt8 [dostęp: 13.02.2020].

World of Warships, 2020, Wargaming.net, patch 0.9.1 [PC].

Pobierz

Opublikowane : 2020-07-22


KłosińskiM. (2020). Technologie nostalgii. Analiza retrotopii w grze World of Warships. Postscriptum Polonistyczne, 25(1), 272-281. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.25.20

Michał Kłosiński  michal.klosinski@us.edu.pl
Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska.  Polska
https://orcid.org/0000-0002-5169-5338

Profesor uczelni na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego. Członek Utopian Studies Society oraz The Society for Utopian Studies, uczestnik Paris Program in Critical Theory. Ostatnio opublikował: Hermeneutyka gier wideo. Interpretacja – immersja – utopia (2018). W 2019 otrzymał stypendium MNiSW dla wybitnych młodych naukowców. Obszar jego zainteresowań stanowią studia nad utopiami, groznawstwo, teoria oraz filozofia literatury.






Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).