August D. et al., 2005, The Critical Role of Vocabulary Development for English Language Learners, „Learning Disabilities Research and Practice”, no 20 (1).
Google Scholar
Anstrom K. et al., 2010, Review of the Literature on Academic English: Implications for K-12 English Language Learners, The George Washington University Center for Equity and Excellence in Education, www.ceee.gwu.edu [dostęp: 10.09.2017].
Google Scholar
Bailey A.L., 2007, The Language Demands of School: Putting academic English to the test, New Haven, CT.
Google Scholar
Bailey A.L., Heritage M., 2008, Formative assessment for literacy: Building reading and academic language skills across the curriculum, Thousand Oaks, CA.
Google Scholar
Bailey A.L. et al., 2007, Developing academic English language proficiency prototypes for 5th grade reading: Psychometric and linguistic profiles of tasks, National Center for Research on Evaluation, Standards and Student Testing, Los Angeles.
Google Scholar
Biłos E., 1998, Słownictwo szkolnego języka dydaktycznego, Częstochowa.
Google Scholar
Cieszyńska J., 2000, Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Kraków.
Google Scholar
Coxhead A., 2000, A new academic word list, „TESOL Quarterly”, no. 34., http://language.massey.ac.nz/staff/awl/index.shtml [dostęp: 10.09.2017].
Google Scholar
Cummins J., 2014, Beyond language: Academic communication and student success, „Linguistics and Education”, http://dx.doi.org/10.1016/j.linged.2014.01.006 [dostęp: 10.08.2017].
Google Scholar
Cummins J., 2008, BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction, in: B. Street, N. H. Hornberger (eds), New Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Volume 2: Literacy, New York.
Google Scholar
Cummins J., 2000, Language, power and pedagogy: Bilingual children in the crossfire, Buffalo, NY. Cummins J., 1984, Bilingualism and special education: Issues in assessment and pedagogy, Clevedon, England.
Google Scholar
Cummins J., 1979, Cognitive/academic language proficiency, linguistic interdependence, the optimum age question and some other matters, „Working Papers on Bilingualism”, no. 19.
Google Scholar
Gibbons P., 1991, Learning to learn in a second language, Newtown.
Google Scholar
Grucza F., 2002, Języki specjalistyczne – indykatory i/lub determinatory rozwoju cywilizacyjnego, w: Lewandowski J., red., Języki specjalistyczne 2. Problemy technolingwistyki, Warszawa.
Google Scholar
Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P., 2015, (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji, Warszawa.
Google Scholar
Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P., Klakla J.B., 2016a, Praca diagnostyczna i terapeutyczna z powracającymi dziećmi i młodzieżą – praktyczne wskazówki dla psychologów, „Psychologia Wychowawcza”, nr 52 (66).
Google Scholar
Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P., Klakla J.B., 2016b, Poradnie psychologiczno-pedagogiczne w obliczu powrotów dzieci i młodzieży z emigracji, „Psychologia Wychowawcza”, nr 52 (66).
Google Scholar
Hu M., Nation I.S.P., 2000, Vocabulary density and reading comprehension, „Reading in a Foreign Language”, no. 13.
Google Scholar
Jaworski M., 1989, Terminy i pojęcia w programach i podręcznikach szkoły podstawowej. Koncepcja i wyniki badań, Warszawa.
Google Scholar
Lipińska E., Seretny A., 2017, Polsko-niepolskie dzieci w polskiej szkole – studium (re)emigracyjnych problemów uczniów, w: Janus-Sitarz A., red, Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego, Kraków.
Google Scholar
Mierzwa E., 1988, Terminy i pojęcia w programach podręcznikach szkoły podstawowej. Historia, Warszawa.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa. (ESOKJ)
Google Scholar
Jędryka B.K., 2014, Status języka polskiego jako drugiego i obcego w polskiej szkole, „Poradnik Językowy”, nr 10.
Google Scholar
Kliś M., 2000, Znaczenie zasobu leksykalnego w procesie rozumienia tekstu, „Przegląd Psychologiczny”, t. 43, nr 1.
Google Scholar
Miodunka W., 2010, Polszczyzna jako język drugi. Definicja języka drugiego, w: Gruchała J.S., Kurek H, red., Silvarerum philologicarum. Studia ofiarowane Profesor Marii Strycharskiej-Brzezinie z okazji Jej jubileuszu, Kraków.
Google Scholar
Majcher-Legawiec U., 2017, Na przerwie i na lekcji – język specjalistyczny w edukacji dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym, w: Zarzycka G., Karasek M., red., Odmiany stylistyczne i specjalistyczne języka, kształcenie dzieci i młodzieży, „Acta Universitatis Lodziensis”, nr 24, Łódź.
Google Scholar
Markowski A., 1992, Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, Wrocław.
Google Scholar
Martyniuk W., 2015, Edukacyjna sprawność językowa w ujęciu działaniowym Rady Europy, „LingVaria”, nr 2.
Google Scholar
Marzano R., Pickering D., 2014, Building academic vocabulary, Alexandria.
Google Scholar
Nagy W., Townsend D., 2012, Words as Tools: Learning Academic Vocabulary as Language Acquisition, „Reading Research Quarterly”, no. 47 (1).
Google Scholar
Nocoń J., 2013, Styl dydaktyczny – styl dyskursu dydaktycznego, w: Malinowska E., Nocoń J., Żydek-Bednarczuk U., red., Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków.
Google Scholar
Scarcella R., 2003, Academic English. A Conceptual Framework, “The University of California Linguistic Minority Research Institute Technical Report”, no. 1, Irvine.
Google Scholar
Schleppegrell M.J., 2004, The language of schooling: A functional linguistics perspective, Mahwah, NJ. Seretny A., 2016, Stopień trudności słowa, leksyka w perspektywie glottodydaktycznej, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.
Google Scholar
Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków.
Google Scholar
Snow C., Uccelli P., 2009, The challenge of academic language, in: Olson D., N. Torrance, eds, The Cambridge handbook of literacy, Cambridge.
Google Scholar
Szybura A., 2016, Nauczanie języka polskiego dzieci imigrantów, migrantów i reemigrantów, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.
Google Scholar
Townsend D. et al., 2012, Evidence for the Importance of Academic Word Knowledge for the Academic Achievement of Diverse Middle School Students, „The Elementary School Journal”, vol. 112, no. 3.
Google Scholar
Zwiers J., 2008, Building Academic Language. Essential Practices for Content Classrooms, San Francisco.
Google Scholar