An Instance of Profanation or Innovation? Deconstructing Folk Costumes according to Folk Fashion Convention


Abstract

In the fashion world of today there appears an increasing number of projects whose overall theme are traditional folk costumes. On the one hand, designers embark upon representing folk costumes faithfully, yet on the other, only some reverberations are present in the “folk fashion” current, whose framework encompasses aleatoric associations of native patterns that compose a peculiar type of axiological mosaic. The foregoing constitutes a stimulus for cultural-imbued creativity, while concurrently being an alternative for mass production. In many cases, attempts to resuscitate tradition translate into space for re-interpreting it, the ramification of which is, in turn, a challenging research area for contemporary ethnology and cultural anthropology.


Keywords

folk costumes; deconstructing tradition; folk fashion; cultural and religions studies

"Folk Design” Aneta Larysa Knap. NaLudowo.pl. https://naludowo.pl/folk-motywy/moda-na-ludowo/aneta-larysa-knap-folk-design-moda-na-ludowo-nowy-targ-etno-podhale-jeansy-z-parzenica-kierpce-na-obcasie.html [data dostępu: 27.01.2019].

AGA POU. Zaplątani. https://agapou.com/zaplatani/ [data dostępu: 25.01.2019].

Barański J.: Świat rzeczy. Zarys antropologiczny. Kraków 2007.

Bazielich B.: Kolory Europy. Odzież i stroje ludowe. Katowice 2008.

Bazielich B.: Z bliska i z oddali. Stroje ludowe na Śląsku. Katowice 2017.

Benjamin W.: Twórca jako wytwórca. Poznań 1975.

Brzezińska A.W.: Strój ludowy – od biografii przedmiotu do tożsamości podmiotu. W: Stroje ludowe jako fenomen kultury. Red. A.W. Brzezińska, M. Tymochowicz. Wrocław 2013 (Atlas Polskich Strojów Ludowych. Zeszyt specjalny), s. 15–24.

Brzezińska A.W., Słomska-Nowak J.: Czy i jak badać strój ludowy? W: Etnologiczne i antropologiczne obrazy świata – konteksty i interpretacje. Red. H. Rusek, A. Pieńczak. Cieszyn 2011, s. 62–74.

Burszta W.J.: Od mowy magicznej do szumów popkultury. Warszawa 2009.

Burszta W.J.: Świat jako więzienie kultury. Kraków 2008.

Chrost D.: Moda w kolorach Śląska. Nowiny Zabrzańskie. nowinyzabrzanskie.pl/gospodarka/moda-kolorach-slaska-galeria/ [data dostępu: 30.01.2019].

Comaroff J.L.: Etniczność sp. z o.o. Przeł. W. Usakiewicz. Kraków 2011.

Czerwińska K.: Strój jako wyzwanie artystyczne. W: Eadem: Przepakować dziedzictwo. Przeszłość jako projekcja rzeczywistości – przypadki śląskie. Katowice 2018, s. 126–132.

Daglová O.: Dekor symbol. Dekoratívna tradícia na Slovensku a európsky kontext. Bratislava 2001, s. 240–254.

Etnoinspiracje. Inspiracje kulturą ludową we współczesnym polskim wzornictwie, modzie, architekturze, reklamie… Red. K. Kulikowska, C. Olbracht-Prondzyńska. Gdańsk 2012.

Fišerová-Kvěchová H.: Lidové umění jako inspirační zdroj v díle Marie Fischerové-Kvěchové. „Studia Ethnologica Pragensia” 2016, číslo 1, s. 41–50.

Folk Deisgn. https://facebook.com/folkdesignanetalarysaknap/ [data dostępu: 30.01.2019].

Folk Design. https://folkdesign.art-madam.pl/ubrania [data dostępu: 25.01.2019].

Frejlich C.: Ergonomia i wzornictwo. W: O!to design. Spotkanie z polskim designem / A Meeting with Polish Design. Łódź 2010, s. 48–49.

Ingarden R.: Studia z estetyki. T. 3. Warszawa 1975.

Kopytoff I.: Kulturowa biografia rzeczy – utowarowienie jako proces. W: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Wybór i przedm. M. Kempny, M. Nowicka. Warszawa 2003, s. 249–274.

Korduba P.: Ludowość na sprzedaż. Warszawa 2013.

Langhammerová J.: České tradice v proměnách času. Kroje – zvyky – umění. Praha 2017.

Mathews G.: Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki. Przeł. E. Klekot. Warszawa 2000.

Piskorz-Branekova E.: Czy strój noszony w okolicach Hrubieszowa i Tomaszowa Lubelskiego możemy nazwać hrubieszowsko-tomaszowskim? Problem z terminologią. W: Stroje ludowe jako fenomen kultury. Red. A.W. Brzezińska, M. Tymochowicz. Wrocław 2013 (Atlas Polskich Strojów Ludowych. Zeszyt specjalny), s. 151–160.

Piskorz-Branekova E.: Polskie stroje ludowe. Warszawa 2008.

Piskorz-Branekova E.: Tradycyjne stroje i hafty hrubieszowskie i tomaszowskie. Zamość 2011.

Šotková B.: Naše lidové kroje, jejich vzory, střihy a zpracování. Praha 1952

Sulima R.: Supermarket – przyczynek do retoryki konsumpcji. W: Idem: Antropologia codzienności. Kraków 2002.

Tataj D.: Od awangardy do innowacji. W: W kręgu sztuki przedmiotu. Red. M. Dłutek. Warszawa 2011, s. 38–48.

Tradycja w nowoczesnym wydaniu. „Górnoślązak. Gazeta Związku Górnośląskiego” 2016, nr 10 (17), s. 2. zg.org.pl/gazeta/gornoslazak-2016-nr-10-17 [data dostępu: 26.01.2019].

Tradycja wynaleziona. Red. E. Hobsbawn, T. Ranger. Przeł. M. Godyń, F. Godyń. Kraków 2008.

Trebunia-Staszel S.: Podhalańskie elegantki i miejscowi kreatorzy mody. W: Stroje ludowe jako fenomen kultury. Red. A.W. Brzezińska, M. Tymochowicz. Wrocław 2013 (Atlas Polskich Strojów Ludowych. Zeszyt specjalny), s. 119–130.

Współczesna problematyka badań nad strojem ludowym. Red. A.W. Brzezińska, M. Tymochowicz, A. Paprot-Wielopolska. Wrocław 2018 (Atlas Polskich Strojów Ludowych. Zeszyt specjalny).


Published : 2019-07-18


Toboła-FeliksM. (2019). An Instance of Profanation or Innovation? Deconstructing Folk Costumes according to Folk Fashion Convention. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 19, 63-76. https://doi.org/10.31261/SEIA.2019.19.05

Magdalena Toboła-Feliks 
Polskie Towarzystwo Ludoznawcze Oddział Cieszyn  Poland
https://orcid.org/0000-0002-5421-9484

Magdalena Toboła-Feliks, muzealnik, obecnie związana zawodowo z Działem Etnologii Miasta Muzeum Historii Katowic. Absolwentka etnologii oraz socjologii komunikacji społecznej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Reprezentuje cieszyński oddział Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, jest również członkiem Sekcji Stroju Ludowego PTL. Interdyscyplinarne połączenie pokrewnych fakultetów pozwala jej na wieloaspek-towe spojrzenie na przestrzeń społeczno-kulturową. W swojej praktyce badawczej koncentruje się głównie na tematyce stroju ludowego analizowanego w szerokim kontekście diagnostycznym. 






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.