Opublikowane: 2022-12-28

Literacki matecznik – o ekopoetyce i aktywnym czytaniu

Magdalena Piotrowska-Grot Logo ORCID
Dział: Edukacja literacka i kulturowa
https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.17

About eco-poetics and active reading

Abstrakt

Współczesna humanistyka stoi w obliczu kolejnego kryzysu, w związku z tym musi sprostać istotnemu wyzwaniu. Poprzez edukację i krytyczną lekturę tekstów powinna dookreślić rozumienie kategorii takich jak: „antropocen”, „kapitałocen”, „ekopoetyka” czy „ekokrytyka”, ale także kreować aktywną zmianę myślenia oraz działania. W artykule podjęto próbę odczytania wątków ekologicznych we współczesnej literaturze i zaproponowano rozwiązania pozwalające uwrażliwić uczniów na treści przyrodnicze. Omówiono strategie lekturowe i modele interpretacyjne, obejmujące taki mechanizm czytania tekstów literackich, w którym literatura zaangażowana ekologicznie wpływa na postrzeganie i rozumienie otaczającego nas świata, przez co staje się literaturą uczestniczącą w procesach społecznych.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Piotrowska-Grot, M. (2022). Literacki matecznik – o ekopoetyce i aktywnym czytaniu: About eco-poetics and active reading. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 31, 1–20. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.17

Cited by / Share

Tom 31 (2022)
Opublikowane: 2023-03-15


ISSN: 0208-5011
eISSN: 2353-9577
Ikona DOI 10.31261/TPDJP

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.