Adelt J., 1992, Postawy społeczno-moralne (w ujęciu L. Kohlberga) jako uwarunkowania zachowań dewiacyjnych dziewcząt z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, „Studia z Psychologii”, t. 4, s. 154–200.
Google Scholar
Bartmiński J., 1988, Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji słowa, w: Konotacja, red. J. Bartmiński, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 169–183.
Google Scholar
Bartmiński J., 2003, Miejsce wartości w językowym obrazie świata, w: Język w kręgu wartości, red. J. Bartmiński, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 59–86.
Google Scholar
Borowiec H., 2014, Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Google Scholar
Brémond A., Couet J.-F., Davie A., 2008, Kompendium wiedzy o socjologii, przeł. K. Malaga, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Cieciuch M., 2013, Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości, Wydawnictwo Liberi Libri, Warszawa.
Google Scholar
Dunaj S., red., 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Ferenc K., 2009, Kody komunikacyjne w kulturze codzienności, w: Wartości w komunikacji różnych grup społecznych, red. M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 10–25.
Google Scholar
Filar D., 2013, Narracyjne aspekty językowego obrazu świata. Interpretacja marzenia we współczesnej polszczyźnie, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Google Scholar
Grzegorczyk A., 1983, Próba treściowego opisu świata wartości i jej etyczne konsekwencje, Ossolineum, Wrocław.
Google Scholar
Gutowski P., 2001, Kilka uwag o zagadnieniu realizmu, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria”, nr 4 (40), s. 35–49.
Google Scholar
Hałas K., 1981, Symboliczny interakcjonizm – wielość orientacji a podstawy jedności perspektywy, „Studia Socjologiczne”, nr 4 (83), s. 103–114.
Google Scholar
Hrycyna E., 2017, Rozwijanie słownictwa u dzieci w wieku przedszkolnym z zaburzeniami ekspresji werbalnej. Problemy teoretyczne, „Logopedia Silesiana”, nr 6, s. 73−88.
Google Scholar
Jęczeń U., 2019, Definicja kognitywna w diagnozie logopedycznej dzieci w normie oraz osób niepełnosprawnych intelektualnie, „Prace Językoznawcze”, 21/4, s. 77–95, https://doi.org/10.31648/pj.4691.
Google Scholar
Kajtoch W., 2008, Językowe obrazy świata i człowieka w prasie młodzieżowej i alternatywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Kawula S., 1997, Młodzież wobec swej przyszłości i deklarowanych wartości – przesłanki do edukacji współczesnej, w: Aksjodeontologiczne aspekty relacji osobowych w procesach edukacyjnych, red. W.M. Wołoszyn, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz.
Google Scholar
Kluz T., 2010, Psychospołeczne uwarunkowania wyboru wartości przez młodzież, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.
Google Scholar
Kowalikowa J., 2008, Różne aspekty mówienia o wartościach i wartościowania w ramach kształcenia językowego w szkole, w: Wartościowanie a edukacja polonistyczna, red. A. Janus-Sitarz, Universitas, Kraków, s. 221–252.
Google Scholar
Krzeszowski T., 1999, Aksjologiczne aspekty semantyki językowej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
Google Scholar
Kurczab H., 2012, Z problemów wartości i wartościowania (wybrane zagadnienia), „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna”, z. 72, s. 7–37.
Google Scholar
Laskowska W., 1992, Wartościowanie w języku potocznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Google Scholar
Michnik I., Szulta K., 2012, Uczciwość (Program edukacyjny „Wartości życia”) – scenariusze zajęć, „Bliżej Przedszkola”, nr 125, https://blizejprzedszkola.pl/uczciwosc-program-edukacyjny-wartosci-zycia-scenariusze-zajec,2,1627.html# [dostęp: 20.12.2023].
Google Scholar
Najder Z., 1971, Zdania opisowe i wartościujące, „Studia Semiotyczne”, t. 2, s. 139–161.
Google Scholar
Niebrzegowska-Bartmińska S., 2018, O różnych wariantach definicji leksykograficznej – od taksonomii do kognitywizmu, „Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury”, vol. 30, s. 259–284.
Google Scholar
Niesporek-Szamburska B., 2004, Językowy obraz pór roku i tradycji kulturowych w twórczości dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
Odpowiedzialność, 2014, Wielki słownik języka polskiego, 03.02.2014, https://wsjp.pl/haslo/podglad/7035/odpowiedzialnosc [dostęp: 20.12.2023].
Google Scholar
Ossowska M., 1970, Normy moralne. Próba systematyzacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Ostasz L., 2009, Czym są wartości? Zarys aksjologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
Google Scholar
Ostrowska U., 2000, Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Google Scholar
Pacewicz G., 2013, Czy można sensownie mówić o wartościach, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo”, nr 19, s. 329–339.
Google Scholar
Pakuła M., 2021, Jak nie zabiłem swego ojca i jak bardzo tego żałuję, Wydawnictwo Nisza, Kraków.
Google Scholar
Patrzałek T., 1996, Dydaktyka mówienia o wartościach i ocenach, „Polonistyka”, nr 4,
Google Scholar
s. 219–224.
Google Scholar
Piaget M.J., 2006, Jak sobie dziecko wyobraża świat, tłum. M. Gawlik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Puzynina J., 1992, Język wartości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Puzynina J., 2014, Kłopoty z nazwami wartości (i wartościami), „Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury”, vol. 26, s. 7–20.
Google Scholar
Sadłocha A., 2019, Rozumienie wartości społecznych przez współczesnych pięciolatków, praca licencjacka napisana pod kierunkiem Anny Wileczek, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Google Scholar
Saint-Exupéry A. de, 2017, Ziemia planeta ludzi, tłum. W. i Z. Bieńkowscy, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław.
Google Scholar
Sikorski M., 2005, Język konfliktu. Kultura komunikacji społecznej w organizacji, C.H.Beck, Warszawa.
Google Scholar
Świtała I.M., 2019, Wychowanie do wartości w zmieniającym się świecie, „Studia Edukacyjne”, nr 52, s. 159–172.
Google Scholar
Tolerancja, 2014, Wielki słownik języka polskiego, 11.03.2014, https://wsjp.pl/haslo/podglad/35734/tolerancja/5089584/religijna [dostęp: 20.12.2023].
Google Scholar
Wieczorek U., 1999, Wartościowanie, perswazja, język, Księgarnia Akademicka, Kraków.
Google Scholar
Wiśniewska-Kin M., 2007, „Chcieć, pragnąć, myśleć, wiedzieć” – rozumienie pojęć przez dzieci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Google Scholar
Wójtowicz M., 2013, Definicja kognitywna jako sposób opisu semantyki symbolu. Na przykładzie liczby siedem, „Roczniki Kulturoznawcze”, t. 4, nr 4, s. 71−87.
Google Scholar
Żuk G., 2016, Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Google Scholar