Opublikowane: 2024-04-19

Dziecięce rozumienie wybranych nazw wartości

Anna Wileczek Logo ORCID

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony analizie rozumienia wybranych nazw wartości społecznych (takich jak: przyjaźń, odpowiedzialność, uczciwość, szacunek i tolerancja) przez dzieci pięcioletnie. Materiał badawczy został pozyskany dzięki rozmowom z dziećmi, które ukończyły pięć lat. W badaniach wykorzystano także narzędzie z obszaru semantyki kognitywnej (definicja kognitywna). Wyniki wskazują, że pięciolatkowie – uczestnicy edukacji przedszkolnej – w większości rozpoznają podane wartości, a ich konceptualizacja i rekonstrukcja znaczeń opiera się na konotacjach będących odbiciem określonych interakcji społecznych. Fenomeny aksjologiczne nie są zwykle zinterioryzowane, są postrzegane w kategoriach ukonkretnionych cech przedmiotu, osób lub jakości interakcji, co jest typowe dla przejściowego okresu pomiędzy etapem przedkonwencjonalnym a konwencjonalnym. Dzieci tłumaczą świat z subiektywnego punktu widzenia, skoncentrowane są na własnych potrzebach i korzyściach, choć już dość często odwołują się do powinności i potrzeby przestrzegania zasad.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wileczek, A. (2024). Dziecięce rozumienie wybranych nazw wartości. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 1–15. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2024.33.01

Cited by / Share

Domyślna okładka

2024
Opublikowane: 2021-11-25


ISSN: 0208-5011
eISSN: 2353-9577
Ikona DOI 10.31261/TPDJP

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.