Socjolekty w edukacji szkolnej (propozycja dydaktyczna na przykładzie języka miłośników motoryzacji)


Abstrakt

The article concerns the issue of community languages, i.e. sociolects. The text is a didactic proposal for Polish language lessons, especially for the seventh and eighth grades of the second educational stage. In addition to the characteristics of the issue, the author presents sets of tasks (of varying degrees of difficulty), in which she uses analytical material concerning the automotive sociolect. In the language of automotive enthusiasts, the lexical field which reflects technical changes and the development of society is growing.


Słowa kluczowe

sociolect; the language of automotive enthusiasts; Polish language lesson; community language varieties

Grabias S.: Język w zachowaniach społecznych. Lublin 1997.

Kołodziejek E.: Społeczne i kulturowe uwarunkowania współczesnych odmian zawodowych (na przykładzie profesjolektów marynarzy, żołnierzy i policjantów). W: Polskie języki. O językach zawodowych i środowiskowych. Red. M. Milewska­‍‑Stawiany, E. Rogowska­‍‑Cybulska. Gdańsk 2010.

Kowalikowa J.: Jak się mówi i pisze w szkole? Szkic do pejzażu dydaktycznego szkolnych odmian językowych. W: Odmiany polszczyzny w szkole. Teoria i praktyka. Red. H. Synowiec. Współudział M. Kubarek. Katowice 2013.

Piekot T.: Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu. Wałbrzych 2008.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla przedszkoli i szkół podstawowych z komentarzem. https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/jezyk-polski-pp-z-komentarzem.-szkola­‍‑podstawowa.pdf [data dostępu: 26.02.2019].

Poradnik językowy. Piszemy poprawnie. Oprac. E. Polański. Warszawa 2008.

Przybylska R.: Wprowadzenie do nauki o języku polskim. Podręcznik dla szkół wyższych. Kraków 2003.

Szczepaniak C.: Zrozumieć samochód. Samochód bez tajemnic. Łódź 2011.

Wilczek W.: Polski język motoryzacyjny początku XXI wieku (na materiale portali hobbystycznych). Katowice 2016.

Wileczek A.: Kod młodości. Młodomowa w aspektach społeczno‑kulturowych. Warszawa 2018.

Wilkoń A.: Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny. Katowice 2000.

Strony internetowe

http://www.bikeforum.pl/topic/31834­‍‑czy­‍‑jest­‍‑sens­‍‑wymieniac­‍‑rame­‍‑a­‍‑moze­‍‑tylko­‍‑mostek­‍‑xc­‍‑ala­‍‑szybka­‍‑hybryda­‍‑enduro/ [data dostępu: 3.03.2019].

http://swiatpilki.com/viewtopic.php?f=8&t=20692&start=45 [data dostępu: 3.03.2019].

http://swiatpilki.com/viewtopic.php?f=8&t=20692&start=90 [data dostępu: 3.03.2019].

https://www.dogomania.com/forum/topic/27154­‍‑jak%C4%85­‍‑ras%C4%99­‍‑mam­‍‑wybra%C4%87­‍‑vol­‍‑2/?page=607 [data dostępu: 3.03.2019].

http://www.e­‍‑gory.pl/forum/viewtopic.php?f=17&t=2178 [data dostępu: 3.03.2019].

https://lowcygier.pl/forum/viewtopic.php?f=11&t=17112 [data dostępu: 3.03.2019].

Pobierz

Opublikowane : 2019-12-29


WilczekW. (2019). Socjolekty w edukacji szkolnej (propozycja dydaktyczna na przykładzie języka miłośników motoryzacji). Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 28, 91-104. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.06

Wioletta Wilczek 
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
https://orcid.org/0000-0001-9327-1237




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).