Opublikowane: 1999-12-31

O badaniu językowego świata wartości uczniów kończących szkołę podstawową

Ryszard Jedliński

Abstrakt

Autor artykułu przyjmuje założenie, że poznanie niektórych cech języka wartości absolwentów szkół średnich ma istotne znaczenie dydaktyczne, ponieważ, zgodnie z wskazaniami lingwistyki humanistycznej, wzbogaca naszą wiedzę o uczniu jako człowieku, umożliwia udzielenie mu wsparcia w rozpoznawaniu i hierarchizacji wartości oraz podejmowaniu decyzji w różnych sytuacjach życiowych, co w efekcie prowadzi do zwiększenia jego świadomości językowej. Zakrojone na szeroką skalę badania eksperymentalne pozwoliły autorowi ustalić hierarchię wartości akceptowanych przez młodzież oraz określić sposoby konceptualizacji poszczególnych wartości. Autor proponuje rozpatrywanie problemu podejmowania decyzji w ujęciu kognitywnym, ponieważ w definicjach uczniów ujawnia się najczęściej wielokategorialna interpretacja wyrazów wyrażających wartości. Wskazuje również na potrzebę wykorzystania szczegółowej analizy językowej wypowiedzi uczniów, wzorowanej na badaniach J. L. Austina i J. H. Searle’a, umożliwiającej ujawnienie rzeczywistego stanu kompetencji językowej i komunikacyjnej młodzieży. Przedstawione problemy badawcze pociągają za sobą konsekwencje dydaktyczne, które ujawniają się w potrzebie odpowiedniego (opartego na rzeczywistości) planowania i skutecznej realizacji wpływów edukacyjnych (w sensie nauczania) i wychowawczych (w sensie kształtowania wartości) zarówno w szkole, jak i poza nią. Artykuł wyraźnie ukazuje, że wyniki diagnozy dydaktycznej powinny być wykorzystane nie tylko w procesie kształcenia językowego młodzieży, ale również w jej edukacji literacko-kulturowej.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Jedliński, R. (1999). O badaniu językowego świata wartości uczniów kończących szkołę podstawową. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 15, 81–93. https://doi.org/10.31261/TPDJP.1999.15.06

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.


Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).

Domyślna okładka

Tom 15 (1999)
Opublikowane: 1999-12-31


ISSN: 0208-5011
eISSN: 2353-9577
Ikona DOI 10.31261/TPDJP

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.