Opublikowane: 2023-06-21

Rój–hybryda–technologia. Transmedialne możliwości stawania-się-owadem

Piotr F. Piekutowski Logo ORCID

Abstrakt

Zgodnie ze słowami Rosi Braidotti owady determinuje ich bycie po-między i ciągłe stawanie się. W artykule asamblaż owadzich figuracji analizowany jest na dwóch poziomach: nie-ludzkiej technologii oraz nienaturalnej narracji w opowieściach o metamorfozie. Podążając za badaniami z obszaru archeologii mediów Jussi Parikki, stawanie-się-owadem analizowane jest na transmedialnych przykładach z obszarów literatury (Franz Kafka – Przemiana), filmu (David Cronenberg – Mucha), gier wideo i VR (All in! Games – Metamorphosis) oraz mediów usieciowanych. Eksploracja pozaludzkich perspektyw i defamiliaryzacja w narracjach według Jana Albera prowadzi do transformacji ram kognitywnych. Radykalnie Inne owady okazują się przekraczać antropocentryczny paradygmat i w hybrydycznym połączeniu z człowiekiem i maszynami urzeczywistniają posthumanistyczne założenia.

Zasady cytowania

Piekutowski, P. F. (2023). Rój–hybryda–technologia. Transmedialne możliwości stawania-się-owadem. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (1 (11), 1–21. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2023.11.04

Cited by / Share

Nr 1 (11) (2023)
Opublikowane: 2023-08-18


ISSN: 2719-2687
eISSN: 2451-3849
Ikona DOI 10.31261/ZOOPHILOLOGICA

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.