Interdyscyplinarne wsparcie wychowanków w procesie usamodzielnienia — implikacje dla lokalnej polityki społecznej

Klaudia Słowik
https://orcid.org/0000-0002-8476-9591

Abstrakt

Niniejszy artykuł przedstawia autorskie rekomendacje w zakresie wspierania procesu usamodzielnienia. Zasadniczym celem procesu usamodzielnienia jest przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia. Zgodnie z założeniami ustawodawcy, wychowanek powinien być aktywnym podmiotem tego procesu. Artykuł stanowi głos w dyskusji dotyczącej przebiegu procesu usamodzielnienia, w szczególności skupia się na omówieniu zasadniczych problemów wychowanków, a także przedstawia próbę holistycznego ujęcia systemu wsparcia w celu poprawienia efektywności i skuteczności procesu usamodzielnienia.


Słowa kluczowe

foster family; foster youth; the process of independence; recommendations; local social policy

Bibliografia

Abramowicz M., Strzałkowska A., 2014: Upragniona i nieznośna dorosłość. Gdańsk: Gdańska Fundacja Innowacji Społecznej.

Bieniok H., 2007: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych młodzieży w rodzinie, szkole i uczelni. W: ształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, s. 224—235.

Brózda Ł., 2017: Podmiotowość w wychowaniu — perspektywa personalistyczna. „Kultura — Przemiany — Edukacja”, t. 5, s. 154—166.

Cichocki R., 2003: Podmiotowość w społeczeństwie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Dubas E., 2017: O podmiotowości w kontekście pedagogicznym. „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 21—36.

Dubis M., 2015: Aktywność podmiotowa wychowanka w procesie usamodzielniania. W: Piecza zastępcza. Od wsparcia do usamodzielnienia. Red. M. Dubis, W. Kowalski. Lublin: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, s. 185—202.

Gebel T., 2017: Koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej wobec zawodowych zagrożeń. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Vol. 30, No. 4, s. 259—268.

Golczyńska-Grondas A., 2016: Chybotliwa łódź. Losy wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza socjologiczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Górska I., 2011: Rodzina zastępcza w perspektywie więzi emocjonalnych — relacje dziecko — rodzice zastępczy — rodzice biologiczni. W: Rodzinne formy opieki zastępczej. Teoria i praktyka. Red. A. Roguska, M. Danielak-Chomać, B. Kulig. Warszawa—Siedlce: Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce, Fundacja na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Szansa”, s. 191—202.

Juros A., Biały A. 2010: Lepsze jutro. Diagnoza sytuacji osób opuszczających rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo-wychowawcze na Lubelszczyźnie. Lublin. Publikacja wykonana w ramach projektu: „Lepsze jutro”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet VII Promocja integracji społecznej.

Kolankiewicz M., 2019: Efekty zmian w systemie pieczy zastępczej w latach 2012—2017. „Polityka Społeczna”, nr 2, s. 12—18.

Kościelska M., 1999: Pomoc rodzicom adopcyjnym w przezwyciężaniu kryzysów tożsamości. W: Adopcja. Teoria i praktyka. Red. K. Ostrowska, E. Milewska. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, s. 151—155.

Majchrzak K. et al., 2020: ABC Mentoringu w pieczy. Gdańsk: Fundacja METAPOMOC.

Marody M., 2015: Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Mudrecka I., 2006: Samodzielność. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. J.M. Śnieciński. T. 5. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 596—597.

Nollan K.A., 2000: What Works In Independent Living Preparation for Youth in Out-of-home Care. In: What Works in Child Welfare. Washington: CWLA Press, s. 195—201.

Polkowski T., 2019: Droga do marzeń. Podręcznik dla usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej i opiekunów usamodzielnienia. Szczecin: Wydawnictwo Pomorze Zachodnie.

Polkowski T.: Genogram jako narzędzie pracy z rodzinami. http://www.sosdlarodziny.com/images/sos/materialy_dla_uczestnikow/E-learning_INTERMENTORING_PANEL_I_cz.1_materialy_dla_uczestnikow.pdf [dostęp: 10.10.2021].

Pomoc w usamodzielnianiu się pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej. Informacja o wynikach kontroli, 2014. KPS-4101-001-00 / 2014. Nr ewid. 189 / 2014 / P / 14 / 45 / KPS. Warszawa. https://www.nik.gov.pl/plik/id,7849,vp,9839.pdf [dostęp: 10.05.2020].

Racław M., 2017: Zinstrumentalizowane rodzicielstwo. Rodziny zastępcze — między usługą a odruchem serca. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Radziewicz-Winnicki A., 2008: Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Skalec A., 2019: Profesjonalizacja rodzinnej pieczy zastępczej — przesłanki i bariery. „Polityka Społeczna”, nr 2, s. 29—34.

Sztompka P., 2007: Socjologia zmian społecznych. Kraków: Znak.

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2018.0.998 t.j.).

Uwarunkowania rozwoju rodzicielstwa zastępczego w regionie łódzkim, 2013. Raport z badania. Łódź.

Wachowiak P., 2007: Kształtowanie umiejętności przedsiębiorczych. W: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, s. 146—152.

Źródła internetowe

https://aa24.pl/pl/informacje-o-aa/kim-jestesmy [dostęp: 15.12.2021]

https://fundacjakorale.org/ [dostęp: 21.09.2021]

https://metapomoc.pl/ [dostęp: 15.12.2021]

https://metapomoc.pl/nasi-mentorzy/ [dostęp: 23.12.2020]

https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/Zasady,tworzenia,programow,wspolpracy,402.html#Wst%C4%99p [dostęp: 21.09.2021]

Pobierz

Opublikowane : 2022-12-29


SłowikK. (2022). Interdyscyplinarne wsparcie wychowanków w procesie usamodzielnienia — implikacje dla lokalnej polityki społecznej. Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, 13, 1-17. https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2022.13.10

Klaudia Słowik  slowik.km@gmail.com
Uniwersytet Opolski  Polska
https://orcid.org/0000-0002-8476-9591




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).