Prezentowany artykuł opisuje proces wdrażania prototypu innowacyjnego systemu informatycznego na potrzeby kadry dowodzenia w strukturach Państwowej Straży Pożarnej. Koncentruje się na opisie podejścia osób zaangażowanych w budowanie, testowanie i wdrażanie aplikacji. Opisany okres obejmuje lata 2022 – 2023. Istotą artykułu jest opis przeprowadzonego eksperymentu wprowadzania zmian i innowacji ważnych dla organizacji służb ochrony przeciwpożarowych, ułatwiających organizację pracy, kontrolę i działania służb. Autor odnosi się do praktyków zarządzania w przedsiębiorstwach i zasad prowadzenia działalności w Państwowej Straży Pożarnej łącząc swoje doświadczenia z wybranymi teoriami z zakresu zarządzania ludźmi i zmianą w organizacji. Rozważania opierają się także na biznesowym podejściu do realizacji innowacyjnych zadań i tworzenia nowej wiedzy w organizacji. Obserwacje wskazują na odmienne podejście do wprowadzania innowacji wśród różnych środowisk służb ochrony przeciwpożarowej i różne reakcje na pojawienie się nowych rozwiązań technicznych.