Язык:
EN
| Дата публикации:
01-02-2020
|
Аннотация
| стр. 5-8
The EU not only provides funding, but also has launched several policy initiatives and interventions on the digitalisation of education, outlined, for instance, in “Europe 2020 Strategy,” “Digital Agenda for Europe,” “Agenda for New Skills and Jobs,” “Innovation Union,” “Opening up Education: Innovative Teaching and Learning for All through New Technologies and Open Educational Resources,” “DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens,” “A European Framework for Digitally Competent Educational Organisations,” “A Digital Single Market Strategy for Europe,” “New Skills Agenda for Europe: Working Together to strengthen Human Capital, Employability and Competitiveness,” Digital Skills and Jobs Coalition, and “Strategic Framework – Education and Training 2020.” Furthermore, contests such as European Digital Skills Awards for outstanding projects contributing to digital skills development have been launched. The authors from ten countries try to consider and analyse the contemporary topics and modern trends in the fields of internationalisation of higher education, IT competence, and intercultural competences development in conditions of the digital world.
The present volume includes seven articles gathered in three chapters.
Artykuł przedstawia przegląd ewolucji metod i technik nauczania aż do ery cyfrowej. Podaje charakterystykę głównych aspektów modeli behawiorystycznych oraz konstruktywistycznych w celu zbadania rozwoju nowych zaawansowanych narzędzi i metod pedagogicznych stosowanych w naukach o edukacji w środowisku konstruktywistycznym. Dla potrzeb badań dokonano analizy ewolucji technologicznej, jaka zaszła w ciągu ostatnich dekad, oraz jej wpływu na edukację, ze szczególnym uwzględnieniem wirtualnego uczenia się i nauczania. Praktycznym rezultatem badańbyła seria seminariów i warsztatów przeprowadzonych online, które przygotował zespół projektu IRNet. Wystąpienia i warsztaty odbyły się w ramach przeprowadzonej w 2017 roku konferencji DLCC(Teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania na odległość: efektywne kształtowanie umiejętności nauczycieli w obszarach ICT oraz e-learningu).
Autorzy artykułu koncentrują się na umiędzynarodowieniu edukacji oraz podejściu opartym na kształtowaniu kompetencji w edukacji w świecie cyfrowym. Omówione zostają różne spojrzenia na problem zaprezentowany przez ekspertów z Holandii, Polski, Turcji, Rosji oraz Ukrainy. Celem artykułu jest przedstawienie poglądów, opinii oraz refleksji na ważne tematy, do których odnieśli sięuczestnicy projektu IRNet oraz konferencji DLCC 2017.
Tekst prezentuje krótki przegląd działalności polskiego Ministerstwa Edukacji Narodowej w ciągu ostatnich dwunastu lat. Szczególna uwaga poświęcona zostaje działaniom, które są rezulta-tem planowanych i już wprowadzonych reform w polskich szkołach w celu poprawy ich zdolności do współzawodnictwa z innymi szkołami, a także wykonania praktycznych kroków w kierunku nauczania umiejętności praktycznych, a nie prostego przekazywania wiedzy teoretycznej z zakresu nowych technologii, wykorzystania narzędzi ICT jako pomocy dydaktycznych, dostępu do Internetu, bezpieczeństwa w sieci elektronicznych podręczników oraz projektów współpracy międzynarodowej, takich jak eTweening. Artykuł może stać się punktem odniesienia dla porównania z działaniami podejmowanymi w tym zakresie przez rządy innych krajów. Liczby przytoczone w artykule dajątylko ogólne pojęcie o tym, jak wiele wyzwań staje przed rządzącymi, systemem finansowania edukacji oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej. Szkoła nie ma obowiązku zachęcać uczniów do wykorzystywania Internetu i multimediów, ale powinna nauczać, jak ich świadomie i bezpiecznie używać, aby uczniowie rozwinęli się jako osoby oraz zwiększyli swoje kwalifikacje i kompetencje.
Язык:
EN
| Дата публикации:
22-03-2018
|
Аннотация
| стр. 59–77
The article investigates the problem of future primary school teachers’ training in using information technology (IT) in teaching mathematics and, in particular, in the aspect of the use of various online resources, online services for teachers, and other pedagogical software. The results of the diagnosis of conditions for future teachers’ training for the introduction of IT at the mathematics lessons in primary school are analysed. The peculiarities of the digital generation of children are determined, and, based on this, the necessity of the introduction of IT in mathematics lessons is substantiated. Finally, the approaches to training for future teachers to create interactive exercises – in particular through the Learning Apps online service – are identified.
W niniejszym artykule przedstawiono pojęcie e-tutora, który pomaga osiągnąć wysokie wyniki podczas zdalnego uczenia się oraz kształcenia łączącego zdalne i tradycyjne modele uczenia się. Zaprezentowano strukturę pracy e-tutora, cechy procesów szkolenia, a także schemat funkcjonowa-nia całego systemu oraz wprowadzono pojęcia zestawu zadań, lekcji znormalizowanej, e-tutoringu oraz e-tutora.
Zainteresowanie zintegrowaniem aplikacji mobilnych z edukacją będzie stale wzrastało. W dzi-siejszych czasach potrzebne są takie metody nauczania, które ułatwią i przyspieszą przekazywanie wiedzy uczniom, zaktywują proces opanowania wiedzy, nauczą samodzielnej pracy z materiałem, a także zwiększą efektywność nauczania i pracy nauczycieli. Takie metody nauczania mogą być reali-zowane dzięki wykorzystaniu w edukacji technologii informacyjnych. Podstawowym problemem jest wymóg opracowania metod i zasobów wsparcia użycia technologii aplikacji mobilnych w nauczaniu i uczeniu się z szkole podstawowej. Technologie mobilne mogą uczynić proces nauczania i uczenia się bardziej interesującym, spełniającym wymogi współczesnych czasów oraz dostarczającym ko-niecznych informacji we właściwym czasie. W opisywanym modelu wykorzystane jest podejście oparte na aktywności uczniów. Poznawcza aktywność dziecka ma zostać zorganizowana w takiej formie, by uczeń mógł się otworzyć na wiedzę, a uczenie się stało się główną aktywnością, zgodnie z wymogami programów. W artykule przeanalizowano modele gier potrzebnych w rozwoju i edu-kacji dzieci w szkole podstawowej. Przedstawiono treść platform do gier dla aplikacji mobilnych. W dokonanym przeglądzie zaproponowano klasyfikację proponowanych produktów, które promująuczenie się i rozwój dziecka, jego umiejętności określane jako kompetencje twarde i miękkie. Poda-no propozycje wykorzystania modeli gier dla różnego rodzaju urządzeń. W końcu przedstawiono wymogi dla wykorzystania modeli gier dla platform mobilnych w procesach edukacyjnych.
Artykuł ten został przygotowany przez międzynarodowy zespół badaczy reprezentujący różne obszary nauki związane z ICT, e-learningiem, pedagogiką oraz innymi dyscyplinami. Tekst skupia się na celach oraz wybranych wynikach międzynarodowego projektu IRNet (www.irnet.us.edu.pl). Szczególną uwagę skoncentrowano na opisie narzędzi, metod i procedur badawczych wykorzysta-nych podczas realizacji Pakietu WP7 „Rozpowszechnienie wyników projektu”, to znaczy na celach, zadaniach, rezultatach, publikacjach oraz realizacji wyjazdów naukowych w kontekście kolejnych etapów oraz pakietów projektu IRNet.