American Psychiatric Association. (1987). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Firth edition. DSM-III. Washington, DC: Author.
Google Scholar
American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Fourth edition. DSM-IV. Washington, DC: Author.
Google Scholar
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Fourth edition. Text revision. DSM-IV-TR. Washington, DC: Author.
Google Scholar
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Fifth edition. DSM-5. Arlington, VA: Author.
Google Scholar
Bae, H., Park, J.Y., & Yang, Y. (2019). Improvement of post stroke echolalia after using selective serotonin reuptake inhibitors. Dementia and Neurocognitive Disorders, 18(1), 30–32.
Google Scholar
Baer, D., Wolf, M., & Risley, T. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1, 91–97.
Google Scholar
Bernard-Opitz, V. (1982). Pragmatic analysis of the communicative behaviour of an autistic child. Journal of Speech and Hearing Disorders, 47, 99–109.
Google Scholar
Białek, A. (2010). Patrz, gdzie patrzę. Psychologiczne aspekty podejmowania cudzej perspektywy. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Bilikiewicz, A., & Strzyżewski, W. (Eds.). (1992). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa: Wydawnictwa Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Błeszyński, J. (1998). Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia. Słupsk: Wydawnictwa Uczelniane WSP.
Google Scholar
Błeszyński, J. (2010). Czy echolalia w autyzmie jest problemem komunikacyjnym?. In: B. Winczura (Ed.), Autyzm. Na granicy zrozumienia (pp. 101–110). Kraków: Impuls.
Google Scholar
Bobkowicz-Lewartowska, L. (2005). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Impuls. Cameron, A.D. (2005). Psychiatria. Wrocław: Urban & Partner.
Google Scholar
Cempa-Włodarczyk, K. (2016). Echolalia: zabawa słowem czy zaburzenie mowy? (Na przykładzie zachowań językowych autystycznej dziewczynki). Słowo. Studia Językoznawcze, 7, 173–183.
Google Scholar
Carr, E. (1979). Teaching autistic children to use sign language: Some research issues. Journal of Autism and Developmental Disorders, 9, 345–359.
Google Scholar
Charlop, M. (1983). The effects of echolalia on acquisition and generalization of receptive labeling in autistic children. Journal of Applied Behavior Analysis, 16(1), 111–126.
Google Scholar
Creak, M. (1961). Schizophrenic syndrome in childhood (Progress Report of a Working Party, April, 1961). Cerebral Palsy Bull, 3, 501–504.
Google Scholar
Enfield, N.J., & Levinson, S.C. (2006). Introduction: human sociality as a new interdisciplinary field. In: N.J. Enfield & S.C. Levinson (Eds.), Roots of human sociality: Culture, cognition and interaction (pp. 1–35). Oxford: Berg Publisher.
Google Scholar
Faria Saad, A. de, & Goldfeld, M. (2009). A ecolalia no desenvolvimento da linguagem de pessoas autistas: uma revisão bibliográfica. Pro Fono, 21(3), 255–260.
Google Scholar
Fay, W.H., & Butler, B.V. (1971). Echo-reaction as an approach to semantic resolution. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 14(3), 645–651.
Google Scholar
Frith, U. (Ed.). (2005). Autyzm i zespół Aspergera, tłum. B. Godlewska. Warszawa: Wydawnictwa Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Gałkowski, T. (1993a). Autyzm w rodzinie. Ujęcie interdyscyplinarne. Kultura i Edukacja, 2, 85–102.
Google Scholar
Gałkowski, T. (1993b). Autyzm. In: T. Gałkowski, T. Tarkowski & Z. Zaleski, Z. (Eds.), Diagnoza i terapia zaburzeń mowy (pp. 171–184). Lublin.
Google Scholar
Gernsbacher, M.A., Geye, H.M., & Weismer, S.E. (2005). The role of language and communication impairments within autism. In: P. Fletcher & J.C. Miller (Eds.), Language disorders and developmental theory (pp. 73–93). Philadelphia: Benjamins.
Google Scholar
Gernsbacher, M.A., Morson, E.M. & Grace, E.J. (2015). Language and speech in autism. Annual Review of Linguistics, 4, 413–425. https://doi.org/10.1146/annurev-linguistics-030514-124824.
Google Scholar
Giambattista, C., et al. (2019). Subtyping the Autism Spectrum Disorder: Comparison of Children with High Functioning Autism and Aspereger Syndrom. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(1), 138–150.
Google Scholar
Gladfelter, A., & VanZuiden, C. (2020). The Influence of Language Context on Repetitive Speech use in Children with Autism Spectrum Disorder. American Journal of Speech Language Pathology, 29(1), 327–334.
Google Scholar
Grabias, S. (2007). Język, poznanie, interakcja. Mowa. Teoria-Praktyka. In: T. Woźniak & A. Domagała (Eds.), Język, interakcja, zaburzenia mowy. Metodologia badań (pp. 355–377). vol. II. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Grabias, S. (2019). Język w procesie interakcji. Biologiczne i społeczne uwarunkowania zachowań językowych. In: M. Kielar-Turska & S. Milewski (Eds.), Język w biegu życia (pp. 60–99). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar
Heller-Roazen, D. (2012). Echolalie. O zapominaniu języka. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Google Scholar
Hobson, R.P. (1993). Autism and development of mind. Hove: Erlbaum.
Google Scholar
Jakobson, R. (1968). Child language, aphasia and phonological universals. Mouton: The Hague.
Google Scholar
Jarema, M. (Ed.). (2016). Psychiatria: podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2, 217–250.
Google Scholar
Kanner, L. (1973). How far can autistic children go in matters of social adaptation? In: L. Kanner (Ed.), Childhood psychoses: Initial studies and new insights (pp. 189–214). Washington, DC: Winston.
Google Scholar
Kominek, A. (2020). „Mówienie za kimś” jako język bez komunikacji. LingVaria, 2(30), 135–148.
Google Scholar
Korendo, M. (2013). Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera. Kraków: UP.
Google Scholar
Lam, K.S., & Aman, M.G. (2007). The repetitive behavior scale-revised: independent validation in individuals with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 855–866.
Google Scholar
Landry, S., & McEvoy, R. (1988). The functions of immediate echolalia in autistic children: a developmental perspective. Journal of Autism and Developmental Disorders, 4, 657–668.
Google Scholar
Lecavalier, L., et al. (2006). Validity of the autism diagnostic interview-revised. American Journal of Mental Retardation, 111, 199–215.
Google Scholar
Lew-Koralewicz, A. (2020). Znaczenie echolalii odroczonej w procesie komunikacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Fides et Ratio, 42(2), 2082–7067.
Google Scholar
Lim, H.A. (2012). Developmental Speech-Language Training through Music for Children with Autism Spectrum Disorder. Theory and Clinica Application. London Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Google Scholar
Lovaas, O.I. (1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Lovaas, O.I., Schriebman, L., & Koegel, R.L. (1974). A behavioral modification approach to the treatment of autistic children. Journal of Autism and Childhood Schizophrenia, 4, 111–129.
Google Scholar
Makarewicz, R. (2012). Kilka uwag o relewancji w poszerzonym dyskursie szkolnym. Prace Językoznawcze, 14, 177–185.
Google Scholar
Morton, A., Morton, E., & Grace, E. (2016). Language and speech in autism. Annual Review of Linguistics, 2, 413–425.
Google Scholar
Prizant, B., & Duchan, J. (1981). The functions of immediate echolalia in autistic children. Journal of Speech and Hearing Disorders, 46, 241–249.
Google Scholar
Przybyla, O. (2008). O procesie komunikacji i rozwijaniu kompetencji językowej w zaburzeniach autystycznych. Forum Logopedyczne, 15, 11–14.
Google Scholar
Przybyla, O. (2019). Facilitated communication in autism. A case study. Logopedia Silesiana, 8, 351–362.
Google Scholar
Przybyla, O., & Kasica-Bańkowska, K. (2016). Wychowanie słuchowe małego dziecka. In: K. Kaczorowska-Bray & S. Milewski (Eds.), Wczesna interwencja logopedyczna (pp. 546–581). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar
Riper, V. (1963). Speech correction. New Yersey: Prentice–Hall.
Google Scholar
Roberts, J.M.A. (1989). Echolalia and comprehension in autistic children. Journal of Autism and Developmental Disorders, 19(2). 271–281.
Google Scholar
Roberts, J.M.A. (2014). Echolalia and language development in children with autism. In: J. Arciuli & J. Brock (Eds.), Communication in autism (pp. 55–73). Amsterdam: Benjamins.
Google Scholar
Schreibman, L., & Carr, E. (1978). Elimination of echolalic responding to questions trough the training of a generalized verbal response. Journal o Apllied Behavior Analysis, 11, 453–463.
Google Scholar
Siegel, K. (2012). Echolalia w mowie dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Sposób na ucieczkę czy komunikację? Studia Pragmalingwistyczne, 4, 59–70.
Google Scholar
Simon, N. (1975). Echolalic speech in childhood autism. Consideration of possible underlying loci of brain damage. Archives of General Psychiatry, 32(11), 1439–1446.
Google Scholar
Shield, A., Cooley, F., & Meier, R.P. (2017). Sign language echolalia in deaf children with autism spectrum disorder. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 60, 1622–1634.
Google Scholar
Skinner, B.F. (1957/2014). Verbal behavior. Brattleboro: Echo Point Books & Media.
Google Scholar
Skudrzykowa, A., & Urban K. (2000). Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej. Kraków–Warszawa: Spółka Wydawniczo-Księgarska.
Google Scholar
Sperber, D., & Wilson, D. (2004). Relevance Theory. In: G. Ward & L. Horn (Eds.), Handbook of pragmatics (pp. 607–632). Oxford.
Google Scholar
Stiegler, L.N. (2015). Examining the echolalia literature: where do speech-language pathologists stand. American Journal of Speech Language Pathology, 24, 750–762.
Google Scholar
Stribling, P., Rae, J., & Dickerson, P. (2007). Two forms of spoken repetition in a girl with autism. International Journal of Language and Communication Disorders, 42(4), 427–444.
Google Scholar
Wardyn, M., & Gałkowski, T. (2002). Echolalia u dzieci z autyzmem i jej rozwojowe uwarunkowania. Audiofonologia, 2, 147–177.
Google Scholar
World Health Organization. (s.a.). ICD-11: International classification of diseases 11th revision: The global standard for diagnostic health information. icd.who.int/en [access: 2.06.2020].
Google Scholar