Opublikowane: 2022-12-16

Zachowania zdrowotne a doświadczanie trudności głosowych wśród studentów i nauczycieli

Anna Guzy Logo ORCID

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wyniki badań nad zachowaniami zdrowotnymi oraz doświadczaniem subiektywnych dolegliwości głosowych w grupie studentów (n=208) oraz nauczycieli (n=120). W postępowaniu wykorzystano test VHI (Voice Handicap Index) do pomiaru poziomu niepełnosprawności głosu oraz test IZZ (Indeks Zachowań Zdrowotnych) do pomiaru kategorii zachowań zdrowotnych w zakresie: prawidłowych nawyków żywieniowych, zachowań profilaktycznych, pozytywnego nastawienia psychicznego oraz praktyk zdrowotnych. Wykorzystano również dane z arkuszy wywiadów ustrukturyzowanych. W przypadku nauczycieli zanotowano istotne statystycznie zależności pomiędzy wynikami testu VHI a prawidłowymi nawykami żywieniowymi oraz pomiędzy zachowaniami profilaktycznymi. Wśród badanych studentów odnotowano mniejszą liczbę istotnych statystycznie zależności w tym zakresie.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Guzy, A. (2022). Zachowania zdrowotne a doświadczanie trudności głosowych wśród studentów i nauczycieli. Logopedia Silesiana, 11(2), 1–38. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.02.06

Cited by / Share

Tom 11 Nr 2 (2022)
Opublikowane: 2023-04-07


ISSN: 2300-5246
eISSN: 2391-4297
Ikona DOI 10.31261/LOGOPEDIASILESIANA

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.