Effective stimulation of linguistic development in children up to the age of two: case study
Case study
Abstract
The aim of this article is to analyse the activities that stimulate the linguistic development of the child up to the age of 2, influencing the growth of his/her speech level, and to show the benefits of prophylaxis as a set of preventive tasks aimed at reducing the risk of speech defects, forming correct habits in parents, doctors, midwives and informing about available effective forms of supporting language development from birth. The theoretical part describes the speech development of the newborn and infant up to the age of 2. The methodological section presents a qualitative research on a case study of a child whose speech was stimulated from birth. This child is at a high level of development at the age of 2 years. To assess the level of language and communication development, the Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: Słowa i Zdania (Polish adaptation of MacArthur-Bates Communicative Development Inventory: Words & Sentences) has been used. The anatomical structure of the articulatory organs has been assessed using the visual-tactile method. Primary functions, the linguistic development of the child up to the age of 2 and measures to stimulate the child’s speech development have also been discussed.
Keywords
child; speech development; language stimulation; environmental influences
References
Baj-Lieder, M., & Ulman-Bogusławska, R. (2020). O rozwoju Mouthing, czyli polskie dzieci mogą wkładać rączki do buzi. Pestka i Ogryzek.
Bernatowicz-Łojko, U., & Twardo, M. (2015). Karmienie piersią wcześniaka jako ważny element wczesnej interwencji w okresie noworodkowym i niemowlęcym. In: J. Błeszyński & D. Baczała (red.), Wczesna interwencja w logopedii (pp. 83–104). Harmonia Universalis.
Bernstein, B. (1980). Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły. In: G. Wales Shugar & M. Smoczyńska (eds.), Badania nad rozwojem języka dziecka (pp. 557–596). PWN.
Broś, D.(2003). Od pierwszego krzyku do pierwszego słowa: Dwa podsystemy języka w rozwoju komunikacji werbalnej dziecka w okresie niemowlęcym. Audiofonologia, 23, 151–167.
Charęzińska, A., & Szulc, J. (2019). Sensoryczne niemowlę. Mamania.
Cieszyńska, J., & Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna: Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne.
Coplan, J. (1995). Normal speech and language development: an overview. Pediatrics in Review, 16, 91–100.
Cywińska, M. (2017). Opanowanie języka i mowy przez dziecko. In: M. Cywińska (ed.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka: Wybrane aspekty (pp. 13–32). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Czachorowska, D. (2021). Stymulacja rozwoju mowy dziecka do 3 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne.
Gacka, E. (2018). Zapobieganie nieprawidłowościom w rozwoju artykulacji u dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21, 125—140.
Gacka, E. (2019). Podejście interakcyjne rodzic – dziecko w terapii opóźnień rozwoju mowy. Logopedia, 48, 271–285. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-eeab9c25-433f-4a6f-be1c-d004ba7d2f71
Harwas-Napierała, B. (2006). Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Indrayani, N. (2016). Language development at early childhood. International Conference on Education (IECO) Proceeding, 1, 279–289. https://core.ac.uk/reader/229218143
Jastrzębowska, G., & Pelc-Pękała, O. (2003). Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej. In: T. Gałkowski & G. Jastrzębowska (eds.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, (vol. 2, pp. 285–309). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kamińska, B., & Siebert, B. (2012). Podstawy rozwoju mowy u dzieci. Forum Medycyny Rodzinnej, 6(5), 236–243.
Kondraciuk, A., Manias, S., Misiuk, E., Kraszewska, A., Kosztyła-Hojna, B., Szczepański M., Cybulski M. (2014). Impact of the orofacial area reflexes on infant’s speech development. Progress in Health Sciences, 4(1), 188–194.
Kuszak, K. (2011). Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Kondraciuk, A., Manias, S., Misiuk, E., Kraszewska, A., Kosztyła-Hojna, B., Szczepański, M., & Cybulski, M. (2014). Impact of the orofacial area reflexes on infant’s speech development. Progress in Health Sciences, 4(1), 188–194. https://www.umb.edu.pl/photo/pliki/progress-file/phs/phs_2014_1/188-194_kondraciuk.pdf
Malicka, I. (2014). Wstępne podsumowanie badań zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym z dysfunkcją fazy połykania i oddychania. Logopedia Silesiana, 3, 241–249.
Meroń, K. (2012). Wczesna interwencja logopedyczna. In: J. Skibska & D. Larysz (eds.), Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka (pp. 22–37). Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej.
Michalczyk, A. (2018). The role of modern information technology in speech therapy of hearing-impaired children. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej, 11, 98–115.
Michalczyk, A. (2020). Muzyka w komunikacji, komunikacja w muzyce. In: K. Plutecka & A. Gagat-Matuła (eds.), Komunikowanie się społeczne osób zagrożonych marginalizacją – konteksty teoretyczne u praktyczne rozwiązania (pp. 119–136). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Nehring-Gugulska, M. (2015). Protokół oceny umiejętności ssania piersi – narzędzie przydatne czy nie? Analiza wstępna. In: J. Błeszyński & D. Baczała (eds.), Wczesna interwencja w logopedii (pp. 91–104). Harmonia Universalis.
Olejnik-Krupa, E. (2019). Rodzinne uwarunkowania rozwoju językowego w pierwszych latach życia dziecka. Wychowanie w Rodzinie, 21(2), 213–226.
Pluta-Wojciechowska, D. (2011). O ćwiczeniach tak zwanej pionizacji języka. In: M. Michalik (ed.), Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy (pp. 209–222), Nowa Logopedia 2, Collegium Columbinum.
Pluta-Wojciechowska, D. (2013). Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów: Motywacje i główne założenia. Logopedia, 42, 35–67.
Pluta-Wojciechowska, D. (2015). Prototypowe doświadczenia orofacjalne. Logopedia, 43–44, 43–61.
Pluta-Wojciechowska, D., (2017). Dyslalia obwodowa: Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Wydawnictwo Ergo-Sum.
Pluta-Wojciechowska, D. (2019). Efektywność terapii dyslalii: Logopedyczno-lingwistyczna analiza wyników badań. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Pluta-Wojciechowska, D. (2021). Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Ergo Sum.
Przybyla, O. (2015). Postępowanie logopedyczne w przypadku noworodków i niemowląt. In: S. Grabias, J. Panasiuk, & T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego (pp. 555–599). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Przybyla, O. (2016). Procesy przetwarzania sensorycznego w stymulowaniu rozwoju małego dziecka. In: K. Kaczorowska-Bray, & S. Milewski (eds.), Wczesna interwencja logopedyczna (pp. 100–117). Harmonia Universalis.
Przybyla, O., & Kasica-Bańkowska, K. (2016). Wychowanie słuchowe małego dziecka. In: K. Kaczorowska-Bray, & S. Milewski (eds.), Wczesna interwencja logopedyczna (pp. 546–570). Harmonia Universalis.
Rygielska, A. (2015). Wczesna interwencja logopedyczna – kiedy i jak? In: J. Błeszyński & D. Baczała (ed.), Wczesna interwencja w logopedii (pp. 43–56). Harmonia Universalis.
Siedlaczek-Szwed, A., & Jałowiecka-Frania, A. (2016). Wielodyscyplinarny model stymulowanie rozwoju językowego dziecka. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, 7, 22–27.
Skalny, M. (2017). Bobomigi i komunikacja niewerbalna matki z dzieckiem w okresie niemowlęcym. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, 9, 30–36.
Smoczyńska, M., Krajewski, G., Łuniewska, M., Haman, E., Bulkowski, K., Kochańska, M. (2015). Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK): Słowa i Gesty, Słowa i Zdania: Podręcznik. Instytut Badań Edukacyjnych.
Wasilewa, N. (2008). Forms of stimulation of the early speech and language development of children: Conference materials: Verbal Communication Disorders (Prevention, Detection and Treatment), at: Bulgaria, Sofia, New Bulgarian University. https://www.researchgate.net/publication/333931257_Forms_of_Stimulation_of_the_Early_Speech_and_Language_Development_of_Children
Wilson, H. E., Nerren, J. W., & Abel, C. D. (2015). Language stimulation techniques for three-year old and four-year-old children: patterns of language development. Dialog, 18(1), 118–134.
Wołosiuk, B. (2015). Rola rodziców w profilaktyce logopedycznej. Rozprawy Społeczne, 1(9), 5–11.
University of the National Education Commission in Krakow Poland
https://orcid.org/0000-0002-8248-1201
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.