Dyslalia słuchowa a zaburzenia artykulacji o innej etiologii u dzieci z uszkodzeniem słuchu


Abstract

This article presents the results of research carried out to assess the potential non-auditory causes of articulation defects in deaf children. Who was tested were twenty people with hearing impairment between the ages of eleven and seventeen, whose functional hearing is 40 dB on average, as assessed on the basis of tonal audiometry in a free sound field. The study involved a questionnaire assessing the structure of the articulation apparatus, a questionnaire assessing the fitness and muscle tone of the articulation apparatus, and a questionnaire assessing functions (physiological functions) within the articulation apparatus. The obtained results point to the need for an in-depth diagnosis of articulation and its condition among deaf patients, the determination of pathomechanisms of sound disturbances in the assessed speech, and the inclusion of broadly understood preventive mechanisms derived from logopaedics in the therapeutic process.


Bieńkowska, K.I. (2017). Synergia oddziaływań a efekty terapii dzieci po implantacji ślimakowej. Neurolingwistyka Praktyczna, 3, 18-30. doi.org/10.24917/24505072.3.2.

Demel, G. (1996). Minimum logopedyczne dla nauczycieli przedszkola. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Emiluta-Rozya, D. (2006). Dyslalia – w teorii logopedycznej i praktyce pedagogicznej. W: J. Bałachowicz, & S. Frycie (red.), Język –Literatura – Wychowanie. Warszawa: WSP TWP.

Emiluta-Rozya, D. (2008). Modyfikacja form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya. W: J. Porayski-Pomsta (red.), Diagnoza i terapia w logopedii (s. 25–36). Warszawa: Wydaw. Elipsa.

Emiluta-Rozya, D. (2008). Karta Badania Surdologopedycznego. Materiały niepublikowane.

Emiluta-Rozya, D. (2017). Klasyfikacje zaburzeń mowy i ich przydatność praktyczna – nieustający problem dyskusji logopedycznej. W: S. Śniatkowski, D. Emiluta-Rozya, & K.I. Bieńkowska (red.), Norma i zaburzenia komunikacji językowej w kontekście edukacyjnym (s. 106–123). Warszawa: Wydaw. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kaczmarek, L. (1966). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydaw. Lubelskie.

Kania, J.T. (1982). Szkice logopedyczne. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Krakowiak, K. (2012). Dar języka. Lublin: Wydaw. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Lipiec, D., & Więcek-Poborczyk, I. (2019). Kwestionariusz oceny budowy aparatu artykulacyjnego; Kwestionariusz oceny sprawności i napięcia mięśni aparatu artykulacyjnego; Kwestionariusz oceny funkcji (czynności fizjologicznych) w obrębie aparatu artykulacyjnego. Materiały niepublikowane.

Lorenc, A. (2015). Wymowa dzieci niesłyszących. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka (s. 193–211). Gdańsk: Wydaw. Harmonia Universalis.

Lorenc, A. (2017). Dyslalia audiogenna. W: M. Kurowska, & J. Zawadka (red.), Język i komunikacja – perspektywa logopedyczna i lingwistyczna (s. 153–165). Warszawa: Wydaw. Elipsa.

Mierzejewska, H., & Emiluta-Rozya, D. (1997). Projekt zestawienia form zaburzeń mowy. Audiofonologia, X, 37–48.

Muzyka-Furtak, E. (red.). (2015). Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Wydaw. Harmonia Universalis.

Pruszewicz, A. (1992). Foniatria kliniczna. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL.

Rodak, H. (1992). Terapia dziecka z wadą wymowy. Warszawa: Wydaw. Uniwersytetu Warszawskiego.

Seifert, E., Oswald, M., Bruns, U., Vischer, M., Kompis, M., & Häusler, R. (2002). Changes of voice and articulation in children with cochlear implants. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 66(2), 115–123. doi.org/10.1016/S0165-5876(02)00216-1.

Styczek, I. (1983). Logopedia. Lublin: PWN.

Szyfter, W., Wróbel, M., Szyfter-Harris, J., & Greczka, G. (2013). Hearing impairment in Polish Infants. Epidemiology, 24(2), 4–10.


Published : 2019-12-22


BieńkowskaK., JedlińskaA., LipiecD., & Więcek-PoborczykI. (2019). Dyslalia słuchowa a zaburzenia artykulacji o innej etiologii u dzieci z uszkodzeniem słuchu. Logopedia Silesiana, (8), 176-205. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2019.08.09

Katarzyna Ita Bieńkowska  logopediasilesiana@us.edu.pl
Zakład Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie  Poland
https://orcid.org/0000-0002-9325-0388
Agnieszka Jedlińska 
Zakład Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie  Poland
https://orcid.org/0000-0003-1757-0352
Dorota Lipiec 
Zakład Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie  Poland
https://orcid.org/0000-0002-0056-5285
Izabela Więcek-Poborczyk 
Zakład Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie  Poland
https://orcid.org/0000-0002-0290-0972




Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.