Utwór stworzony w ramach stosunku pracy lub na zamówienie (ang. "work made for hire") zgodnie z amerykańską ustawą o prawie autorskim z 1976 roku to — (1) utwór przygotowany przez pracownika w ramach zakresu jego obowiązków; lub (2) utwór specjalnie zamówiony lub zlecony do wykorzystania jako wkład do utworu zbiorowego, jako część filmu kinowego lub innego utworu audiowizualnego, jako tłumaczenie, jako utwór uzupełniający, jako kompilacja, jako tekst dydaktyczny, jako test, jako materiał odpowiedzi do testu lub jako atlas, jeśli strony wyraźnie uzgodnią na piśmie podpisanym przez nie, że utwór będzie uważany za utwór stworzony w ramach stosunku pracy lub na zamówienie. (17 U.S.C. § 101) Pierwsza sytuacja ma zastosowanie tylko wtedy, gdy twórca utworu jest pracownikiem, a nie niezależnym wykonawcą (kontraktorem). Ustalenie, czy osoba fizyczna jest pracownikiem dla celów doktryny "work made for hire", określa się na podstawie common law dotyczącego przedstawicielstwa (agencyjności), w którym sąd bierze pod uwagę wiele czynników, aby ustalić, czy istnieje stosunek pracy między pracodawcą a pracownikiem. Z drugiej strony, jeśli utwór jest stworzony przez niezależnego wykonawcę lub freelancera, utwór może być uznany za "work for hire" tylko wtedy, gdy spełnione są wszystkie poniższe warunki: — utwór musi należeć do jednej z dziewięciu ograniczonych kategorii utworów wymienionych w powyższej definicji, a mianowicie (1) wkład do utworu zbiorowego, (2) część filmu kinowego lub innego utworu audiowizualnego, (3) tłumaczenie, (4) utwór uzupełniający, (5) kompilacja, (6) tekst dydaktyczny, (7) test, (8) materiał odpowiedzi do testu, (9) atlas; — utwór musi być specjalnie zamówiony lub zlecony; — musi istnieć pisemna umowa między stronami określająca, że utwór jest utworem stworzonym w ramach stosunku pracy lub na zamówienie. W Stanach Zjednoczonych utwór stworzony w ramach stosunku pracy lub na zamówienie (opublikowany po 1978 r.) podlega ochronie prawa autorskiego przez 120 lat od powstania lub 95 lat od publikacji, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Różni się to od standardowego amerykańskiego okresu ochrony prawa autorskiego wynoszącego życie autora plus 70 lat, ponieważ "autorem" utworu stworzonego w ramach stosunku pracy lub na zamówienie często nie jest rzeczywista osoba, w którym to przypadku standardowy okres byłby nieograniczony, co jest niezgodne z konstytucją (en.wikipedia.org/wiki/Work_for_hire — cite_note‑Circ09‑2).