Półka filmowa 2015



Abstrakt

The article presents the summary of the 2015 season of Polish filmmaking. All movies mentioned in the article are chosen and described according to that which would be interesting for a foreigner or a person who studies Polish as a foreign language. The following films are described here: Król życia, Chemia, Obce niebo, Demon, Klub włóczykijów, Panie Dulskie, Disco polo, Listy do M. 2, Moje córki krowy, Mur.


Słowa kluczowe

contemporary Polish cinema; Polish film; Polish movie market; film awards

Chemia, reż.: Bartosz Prokopowicz, scen.: Katarzyna Sarnowska, zdj.: Jeremi Prokopowicz, wyst.: Agnieszka Żulewska, Tomasz Schuchardt, Eryk Lubos, Danuta Stenka.

Demon, reż.: Marcin Wrona, scen.: Marcin Wrona, Paweł Maślona, zdj.: Paweł Flis, wyst.: Itay Tiran, Agnieszka Żulewska, Andrzej Grabowski, Tomasz Schuchardt, Katarzyna Herman, Adam Woronowicz.

Disco polo, reż. i scen.: Maciej Bochniak, Mateusz Kościukiewicz, zdj.: Tomasz Naumiuk, wyst.: Dawid Ogrodnik, Piotr Głowacki, Joanna Kulig, Tomasz Kot, Aleksandra Hamkało.

Klub włóczykijów, reż. i scen.: Tomasz Szafrański, zdj.: Michał Grabowski, wyst.: Bogdan Kalus, Tomasz Karolak, Wojciech Mecwaldowski, Jakub Wróblewski, Kamila Bujalska.

Król życia, reż.: Jerzy Zieliński, scen.: Fadi Chakkour, zdj.: Jan Holoubek, wyst.: Robert Więckiewicz, Magdalena Popławska, Bartłomiej Topa, Krzysztof Czeczot.

Listy do M. 2, reż.: Maciej Dejczer, scen.: Marcin Baczyński, Mariusz Kuczewski, zdj.: Marian Prokop, wyst.: Maciej Stuhr, Roma Gąsiorowska, Tomasz Karolak, Agnieszka Dygant, Piotr Adamczyk, Małgorzata Kożuchowska, Maciej Zakościelny.

Moje córki krowy, reż. i scen.: Kinga Dębska, zdj.: Andrzej Wojciechowski, wyst.: Marian Dziędziel, Agata Kulesza, Gabriela Muskała, Łukasz Simlat, Małgorzata Niemirska.

Mur, reż. i scen.: Dariusz Glazer, zdj.: Wojciech Staroń, wyst.: Tomasz Schuchardt, Aleksandra Konieczna, Marta Nieradkiewicz.

Obce niebo, reż. Dariusz Gajewski, scen.: Dariusz Gajewski, Michał Godzic, zdj.: Monika Lenczewska, wyst.: Agnieszka Grochowska, Bartłomiej Topa, Barbara Kubiak, Ewa Fröling.

Panie Dulskie, reż. i scen.: Filip Bajon, zdj.: Łukasz Gutt, wyst.: Krystyna Janda, Katarzyna Figura, Maja Ostaszewska, Władysław Kowalski, Olgierd Łukaszewicz.

Netografia

Adamski Ł., 2015, „Obce niebo”. Polska rodzina vs „szwecjalizm”. Czy naprawdę chcemy takiego autorytaryzmu w Polsce?, http://wpolityce.pl/kultura/268357­obce­niebo­polska­rodzina­vs­szwecjalizm­czy­naprawde­chcemy­takiego­autorytaryzmu­w­polsce­recenzja [dostęp: 31.12.2015].

Bielak A., 2015, Siła wypadkowa, http://www.filmweb.pl/reviews/Si%C5%82a+wypadkowa­17771 [dostęp: 6.01.2016].

Film polski. Internetowa baza filmu polskiego: Klub włóczykijów i tajemnica dziadka Hieronima, 2015, http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=1235762 [dostęp: 26.12.2015].

Grygiel J., 2015, Kicz, kamp i parodia wszystkiego. „Disco polo” jest znakomite, http://splay.pl/2015/02/28/disko­polo­recenzja­splay/ [dostęp: 6.01.2016].

Kostrzewa D., 2015, Banda łysego, http://www.filmweb.pl/reviews/Banda+%C5%82ysego­17843# [dostęp: 26.12.2015].

Majmurek J., 2015, Kino mądrze rodzinne, http://www.filmweb.pl/reviews/Kino+m%C4%85drze+rodzinne­18185 [dostęp: 6.01.2016].

Muszyński Ł., 2015, Szczęście w nieszczęściu, http://www.filmweb.pl/reviews/Szcz%C4%99%C5%9Bcie+w+nieszcz%C4%99%C5%9Bciu­17868 [dostęp: 29.12.2015].

Pawłowski D., 2015, Recenzja: Panie Dulskie, http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/8964779,recenzja­panie­dulskie­zwiastun,id,t.html [dostęp: 6.01.2016].

Pietraszek D., 2015, Na pohybel frustratom – recenzja „Króla życia” http://film.com.pl/recenzje/10002077/Na­pohybel­frustratom­recenzja­Krola­zycia.html [dostęp: 26.12.2015].

Raczek T., 2015, „Disco Polo” – bez kaca, bez rauszu, http://film.onet.pl/recenzje/disco­polo­bez­kaca­bez­rauszu­ocena­5­10/x901y [dostęp: 6.01.2016].

Romanowska D., 2015, „Demon”: gdy duchy znowu przemawiają, http://film.onet.pl/recenzje/demon­gdy­duchy­znowu­przemawiaja­recenzja/vrey4w [dostęp: 5.01.2016].

Sterna A., 2015, „Panie Dulskie”: co by było, gdyby…?, http://film.onet.pl/recenzje/paniedulskie­co­by­bylo­gdyby­recenzja/blvy5m [dostęp: 26.12.2015].

Pobierz

Opublikowane : 2020-11-02


TamborA. (2020). Półka filmowa 2015. Postscriptum Polonistyczne, 17(1), 273-285. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10203

Agnieszka Tambor  tamboragnieszka@gmail.com
dr, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.  Polska
https://orcid.org/0000-0003-1536-8986

Kulturoznawczyni, jej zainteresowania związane są przede wszystkim ze współczesnym kinem polskim i możliwościami wykorzystania go w nauczaniu cudzoziemców. Te zagadnienia były też tematem jej rozprawy doktorskiej. Jest autorką książki Polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien oraz cyklu artykułów Półka filmowa publikowanych na łamach „Postscriptum Polonistycznego”. Opracowała również 8. tom serii Czytaj po polsku, zawierający przystosowane do celów glottodydaktycznych opowiadania Zofii Nałkowskiej Przy torze kolejowym oraz Tadeusza Borowskiego Proszę państwa do gazu wraz z zestawami ćwiczeń i zagadnień do tych tekstów.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).