Opublikowane: 2021-06-30

„Ja, która wyruszam a ja, która wracam” – perskie pasaże Gertrude Bell

Julia Szołtysek Logo ORCID
Dział: Kobiece narracje podróży od XIX wieku do dziś
https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.04

Abstrakt

Persian Pictures, pierwsze opublikowane dzieło Gertrude Bell, znacznie różni się od jej późniejszych prac. Krytycy zarzucali jej, że jest to kolekcja sentymentalnych anegdot, niewspółmiernych z jej dojrzalszą twórczością. W niniejszym artykule podejmę próbę „zrehabilitowania” Gertrude Bell, proponując uznać przywoływane wady tekstu za najmocniejsze strony zbioru, które pozwalają ujrzeć inną – młodszą, mniej doświadczoną – Bell, ale już wtedy oddaną „sprawie wschodniej”.

Kładąc nacisk na kwestie przekraczania granic i transgresyjnych pasaży, przyjrzę się wybranym esejom z kolekcji Persian Pictures pod kątem ukazania ewolucji tożsamości Bell i rozwoju jej twórczości w kontekście szczytu brytyjskiej ekspansji kolonialnej na Bliskim Wschodzie. Dzięki porównaniu poszczególnych anegdot Bell z orientalistycznym malarstwem Johna Fredericka Lewisa, pragnę dowieść, że pewne aspekty Persian Pictures, pierwotnie uznawane za ich najsłabsze punkty, stanowią tak naprawdę o sile i świeżości wczesnego pisarstwa Bell i są asumptem do prowadzenia dyskusji na temat reprezentacji Orientu w twórczości zachodnich badaczy i artystów.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Szołtysek, J. (2021). „Ja, która wyruszam a ja, która wracam” – perskie pasaże Gertrude Bell. Postscriptum Polonistyczne, 27(1), 69–85. https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.04

Cited by / Share

Tom 27 Nr 1 (2021)
Opublikowane: 2021-06-30


ISSN: 1898-1593
eISSN: 2353-9844
Ikona DOI 10.31261/PS_P

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.