Od nowej nowej poezji do nowej poezji i z powrotem



Abstrakt

The article refers to poetry that is regarded from a new media perspective. The author claims that both untraditional and traditional (inscriptive) forms of poetry require new media perspectives. Such an assumption seems essential now, especially since technology is becoming socialized and traditional systems of art have been deconstructed. The article aims at justifying such assumptions and describing the consequences for poetry.


Słowa kluczowe

medium; aesthetics; biopoetry; technology

Ascott R., 2003, Telematic Embrace. Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness, Berkeley.

Ascott R., 2003a, Art@the Edge of the Net, w: tegoż, Telematic Embrace. Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness, Berkeley.

Ascott R., 2001, Moistmedia art, czyli „sztuka wilgotnych mediów”. „Kiedy jaguar zamieszka z barankiem”, przeł. Szawarska D, w: „Kwartalnik Filmowy”, nr 35–36.

Banasiak J., O niedawnych wydarzeniach z pogranicza sztuki i polityki. Rozmowa z Arturem Żmijewskim, http://magazynszum.pl/rozmowy/o­niedawnych­wydarzeniach­z­pogranicza­sztuki­i­polityki­rozmowa­z­arturem­zmijewskim, [dostęp 11.09.2014].

Bendyk E., 2010, Kultura, głupcze!, w: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa.

Bök Ch., Eunoia, http://archives.chbooks.com/online_books/eunoia/text.html, [dostęp 11.09.2014].

Bök Ch., The End of the Internet, http://www.youtube.com/watch?v=1Zl1LLY7DBs, [dostęp 11.09.2014].

Cyberżulerscy poeci, http://www.funbec.eu/578,cyberzulerscy_poeci.html, [dostęp 11.09.2014].

Danto A.C., 2006, Koniec sztuki, w: tegoż, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, przeł. Sosnowski L., Kraków.

Danto A.C., 2006a, Sztuka, ewolucja i świadomość historii, w: tegoż, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, przeł. Sosnowski L., Kraków.

Dawidek Gryglicka M., 2012, Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku, Kraków.

Dawidek Grylicka M., [recenzja Marszu na ROM Piotra Puldziana Płucienniczka], http://ść­ch.pl/marsz­na­rom, [dostęp 11.09.20114].

Donguy J., 2014, Poezja eksperymentalna. Epoka cyfrowa (1953–2007), przeł. Madej M., Gdańsk.

Godlewski G., 2008, Druk a głos: w stronę antropologii literatury, w: tegoż, Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warszawa.

Górska­-Olesińska M., 2010, Elektroniczne uwolnienie słowa. W środowisku poematów cyfrowych, w: Ostrowicki M., red., Materia sztuki, Kraków.

Graw I., 2011, Wartość malarstwa – uwagi na temat nieokreśloności, indeksalności i bardzo wartościowych quasi­osób, przeł. Juskowiak P., w: Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, z. 3, t. 4, Warszawa.

Kac E., 2007, Biopoetry, w: tenże, red., Media Poetry. An International Anthology, Bristol.

Kalsztyn P., Dron czyli komar. W Parku Śląskim stanęła nowa rzeźba, http://www.mmsilesia.pl/487429/dron­czyli­komar­w­parku­slaskim­stanela­nowa­rzezba, [dostęp 20.09.2014].

Kwiatkowski J., 1972, Felieton poetycki, w: „Twórczość”, nr 10.

Levinson P., 2010, Nowe nowe media, przeł. Zawadzka M., Kraków.

Małkowicz Z., Śliwińska J., Boty w rajstopach, http://www.obieg.pl/rozmowy/32236, [dostęp 11.09.2014].

Mitchell W.J.T., 2013, Zwracanie się do mediów, w: tegoż, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Zaręba Ł., Warszawa.

Ostrowicki M., red., 2005, Estetyka wirtualności, Kraków.

Pawlicka U., 2012, (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka, Kraków.

Pisarski M., Poezja pod prądem. O poezji cybernetycznej, http://perfokarta.net/teoria/poezja .pod.pradem..o.poezji.cybernetycznej.html, [dostęp 11.09.2014].

Pisarski M., Skanowanie balu: szkoła pływania Łukasza Podgórniego, http://techsty.art.pl /aktualnosci/2013/skanowanie_balu.html, [dostęp 11.09.2014].

Ronduda Ł., 2006, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków.

Shanken E.A., 2009, Art and Electronic Media, London–New York.

Słownik Gatunków Literatury Cyfrowej, http://www.ha.art.pl/prezentacje/projekty/2130­slownik­gatunkow­literatury­cyfrowej, [dostęp 23.10.2014].

Wilkoszewska K., 1999, Estetyka nowych mediów, w: taż, red., Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków.

Żylińska J., 2013, Podstawy bioetyki, w: tejże, Bioetyka w epoce nowych mediów, przeł. Poniatowska P., Warszawa.

Żylińska J., 2013a, Zielone króliczki i mówiące uszy – etyka bio­sztuki, w: tejże, Bioetyka w epoce nowych mediów, przeł. Poniatowska P., Warszawa.

Netografia

http://cybertext.hum.jyu.fi/index.php?browsebook=7, [dostęp 20.09.2014].

http://epc.buffalo.edu, [dostęp 20.09.2014].

http://perfokarta.net/root/manifest_2.0.html, [dostęp 20.09.2014].

http://ść­ch.pl, [dostęp 20.09.2014].

http://www.ekac.org, [dostęp 20.09.2014].

http://www.techsty.art.pl, [dostęp 20.09.2014].

http://www.ubuweb.com, [dostęp 20.09.2014].

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-07


KałużaA. (2020). Od nowej nowej poezji do nowej poezji i z powrotem. Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 95-109. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10454

Anna Kałuża  anna_kaluza@poczta.onet.pl
doktor habilitowana, krytyczka literacka. Pracuje w Zakładzie Literatury Współczesnej Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.  Polska
https://orcid.org/0000-0001-6267-1043

Autorka książek: Bumerang. Szkice o polskiej poezji przełomu XX i XXI wieku (2010), Wielkie wygrane. Wspólne sprawy poezji, krytyki i estetyki (2011).





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).