Opowieść transmedialna – znak naszych czasów



Abstrakt

The article presents the so­called transmedia stories that have become more popular in the epoch of media convergence. Transmedia texts are the texts that tell their stories using different media, for example television, Internet or literature. Transmediality can be regarded as a kind of intertextuality. The author also presents several novels whose plot as well as other elements (for example fictive author) refer to popular TV series.


Słowa kluczowe

transmediality; convergence; media; fiction

[b.a.], 2011, Usta Usta. Życiowy poradnik filmowy, Warszawa.

Bauer Z., 2009, Plotki o gwiazdach jako składnik narracji transmedialnych. Propozycja teoretycznoliterackiej perspektywy, w: „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, nr IX.

Całek A., 2012, Nowy typ marek i ich specyficzne grupy docelowe jako skutek konwergencji mediów, w: Oniszczuk Z., Wielopolska­Szymura M., red., Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 1, Katowice.

Chmielecki K., 2008, Estetyka intermedialności, Kraków.

Fiske J., 1987, Television Culture, New York.

Godzic W., 2007, Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa.

Gołda M., 2011, Literatura transmedialna, w: Lehr­Spławiński P., red., Rodzaje dyskursu publicznego, Warszawa.

Jankowski D., 2009, 39 i pół. Jak poznałem Ankę, Warszawa.

Jasnyk B., 2008, Kaktus w sercu, Warszawa.

Jenkins H., 2007, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. Bernatowicz M., Filiciak M., Warszawa.

Kamińska J., 2008, BrzydUla. Pamiętnik, Warszawa.

Kazimierska­Jerzyk W., 2011, Transmedialność jako poziom lektury, w: Załuski T., red., Sztuki w przestrzeni transmedialnej, Łódź.

Kosmalska B., 2008, Telewizja a globalizacja kultury, w: Sokołowski M., red., Media i społeczeństwo. Nowe strategie komunikacyjne, Toruń.

Maj F., 2009, Niania. Pamiętnik Frani Maj, Warszawa.

Mastalerz M., 2013, M jak Miłość. Początki, Warszawa.

Olszewska M., Moskal M., 2010, Majka w Krakowie. Przewodnik po serialu i mieście, Warszawa.

Pieniążek M., 2013, Transmedialne „ja” – czyli podmiot performatywny w relacji z kulturą, w: „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, nr V.

Pułka L., 2004, Kultura mediów i jej spektakle na tle przemian komunikacji społecznej i literatury popularnej, Wrocław.

Redliński E., 2008, Telefrenia, Warszawa.

Sokół J., 2011–2013, Czas honoru, t. 1–3, Warszawa.

Netografia

http://lubimyczytac.pl/ksiazka/33437/kaktus­w­sercu, [dostęp 11.09.2014].

http://lubimyczytac.pl/ksiazka/50638/brzydula­pamietnik, [dostęp 11.09.2014].

http://napoleoncat.com/blog/transmedialnosc­to­czesc­kultury, [dostęp 11.09.2014].

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-07


BoczkowskaM. (2020). Opowieść transmedialna – znak naszych czasów. Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 125-137. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10456

Magdalena Boczkowska  mczempka@poczta.onet.pl
doktor, literaturoznawca, krytyk literacki. Adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu.  Polska
https://orcid.org/0000-0001-9027-4221

Współpracuje m.in. z „Twórczością”, „Śląskiem”, „LiteRacjami” i „artPAPIEREM”. Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego (2011). Autorka książek: Codzienność, wyobraźnia, metafizyka. Poezja na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim po roku 1989 (2010); W centrum literatury, na marginesie życia. O twórczości Kazimierza Ratonia (2011). Redaktorka rękopisów Kazimierza Ratonia (K. Ratoń, Dziennik. Prozy. Teksty krytyczne, 2012).





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).