Reportaż „skonwergowany”. 
Dzienniki kołymskie J. Hugo­-Badera 
jako hybryda medialna



Abstrakt

The article analyses the relation between the process of media convergence and hybridization of contemporary reportage. The integration of old and new media in a single journalistic report of hybrid character is being analysed here. The author presents this phenomenon using Dzienniki kołymskie by J. Hugo­-Bader as an example. It is a work which oscillates between travel diary and travel reportage, it was first published in sections on an Internet press portal. Additionally, the specific character of multimedia journalism and the poetics of digital reportages are commented on in the article.


Słowa kluczowe

convergence; reportage; media hybrid; multimedia journalism

Bauer Z., 2000, Wywiad prasowy. Gatunek i metoda, w: Bauer Z., Chudziński E., red., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków.

Bolter J.D., Grusin R., 2000, Remediation: Understanding New Media, Cambridge, MA.

Deuze M., 2003, The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online, w: „New Media & Society”, nr 5 (2).

Deuze M., 2004, What is Multimedia Journalism?, w: „Journalism Studies”, nr 5 (2).

Drożdż M., 2008, Konwergencja mediów – tendencje, modele i konsekwencje, w: „Studia Medioznawcze”, nr 3 (34).

Fagerjord A., 2004, Rhetorical Convergence: Studying Web Media, w: Liestøl G., Morrison A., Rasmussen T., red., Digital Media Revisited: Theoretical and Conceptual Innovations in Digital Domains, Cambridge, MA.

Fiut I.S., Matuzik M., 2006, Hipertekst, konwergencja i interaktywność. Refleksja filozoficzno­-metodologiczna nad skutkami konwergencji mediów tradycyjnych do sieci i vice versa, w: Gierula M., red., Środki masowego komunikowania a społeczeństwo, Katowice.

Goban­Klas T., 2011, Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000–2011, Kraków.

Hugo-­Bader J., 2010a, Dzień 12. W tajdze – 22 kilometry na południe od 438. kilometra Traktu Kołymskiego, http://wyborcza.pl/dziennikkolymski/1,109336,8463155,Dzien_12__W_tajdze___22_kilometry_na_poludnie_od_438_.html, [dostęp 23.07.2014].

Hugo­-Bader J., 2010b, Dzień 33. Ostatni dzień podróży, http://wyborcza.pl/dziennikkolyms ki/1,109336,8570983,Dzien_33__Ostatni_dzien_podrozy.html, [dostęp 23.07.2014].

Hugo­-Bader J., 2011, Dzienniki kołymskie, Wołowiec.

Jacobson S., 2010, Emerging Models of Multimedia Journalism: A Content Analysis of Multimedia Packages Published on nytimes.com, w: „Atlantic Journal of Communication”, nr 18 (2).

Jakubowicz K., 2011, Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa.

Jenkins H., 2007, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. Bernatowicz M., Filiciak M., Warszawa.

Kotuła S.D., 2009, Konwergencja mediów książki i Internetu, w: Jeziński M., red., Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, Toruń.

Olszański L., 2006, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa.

Radomski A., 2013, Digital Storytelling. Kilka słów o wizualizacji wiedzy w humanistyce, w: Radomski A., Bomba R., red., Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet / Nowe media / Kultura 2.0, http://e­naukowiec.eu/wp­content/uploads/2013/05/Zwrot_cyfrowy_w_humanistyce.pdf, [dostęp 23.07.2014].

Rejter A., 2004, Wzorzec tekstowy reportażu podróżniczego w aspekcie ewolucji gatunku mowy – próba syntezy, w: Malinowska E., Rott D., red., Wokół reportażu podróżniczego, t. 1, Katowice.

Rejter A., 2007, Reportaż podróżniczy w ujęciu współczesnej lingwistyki – problemy badawcze, w: Rott D., red., Wokół reportażu podróżniczego, t. 2, Katowice.

Stachura K., 2010, (Nowe)? widownie. Doświadczenia odbiorców mediów w kulturze konwergencji, w: Francuz P., Jędrzejewski S., red., Nowe media i komunikowanie wizualne, Lublin.

Suszczyński Z., 2002, Hipertekst a „galaktyka Gutenberga”, w: Hopfinger M., red., Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa.

Woźniak W., 2010, Gatunek w sieci, w: Wolny­Zmorzyński K., Furman W., red., Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa.

Netografia

http://interaktywna.wyborcza.pl/article/boskie­swiatlo.html, [dostęp 23.07.2014].

http://projects.wsj.com/lobotomyfiles, [dostęp 23.07.2014].

http://www.nytimes.com/newsgraphics/2013/10/27/south­china­sea, [dostęp 23.07.2014].

http://www.nytimes.com/projects/2012/snow­fall/#/?part=tunnel­creek, [dostęp 23.07.2014].

http://www.theguardian.com/world/interactive/2013/may/26/firestorm­bushfire­dunalley­holmes­family, [dostęp 23.07.2014].

http://wyborcza.pl/8,75402,12632060.html, [dostęp 23.07.2014].

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-07


FrukaczK. (2020). Reportaż „skonwergowany”. 
Dzienniki kołymskie J. Hugo­-Badera 
jako hybryda medialna. Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 139-153. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10457

Katarzyna Frukacz  katarzynafrukacz@gmail.com
doktorantka w Katedrze Międzynarodowych Studiów Polskich Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, asystentka w Szkole Języka i Kultury Polskiej UŚ.  Polska
https://orcid.org/0000-0002-2910-4554

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Recenzentka działu „Książki” na portalu Wirtualna Polska. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół poetyki reportażu literackiego, przeobrażeń współczesnego środowiska medialnego i najnowszej refleksji genologicznej. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat zagranicznej recepcji polskiej twórczości reportażowej.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).