Literatura gatunkowa w internecie, 
czyli między informowaniem 
a budowaniem wspólnoty fanów. 
Na przykładzie portali kryminalnych



Abstrakt

The article describes different forms of promoting the literature of genres and the consequences of such promotions for the fans of certain genres. The author examines a crime story portal: ways of describing the genre, offering (or not) the reader the possibility to create some content and co­create the portal (which can be done by encouraging the readers to make commentaries or participate in the contests). Establishing a direct contact with readers, results in creating a community of fans. The article presents the following websites: „Portal Kryminalny”, „Zbrodnia w Bibliotece”, „Deckare.pl”, „Klub MORD – Klub Miłośników Powieści Milicyjnej” i „Zbrodnicze Siostrzyczki”.


Słowa kluczowe

literature of genres; crime story portal; Internet; community; fans

[Bez tytułu]. Z Mariuszem Czubajem rozmawia Leszek Koźmiński, http://kryminalnapila.pl/kto16.html, [dostęp 15.09.2014].

Burszta W.J., Czubaj M., 2007, Skromna przyjemność czytania powieści kryminalnych. Wstęp, w: tychże, Krwawa setka. 100 najważniejszych powieści kryminalnych, Warszawa.

Chcę dać czytelnikom troszeczkę zadowolenia. Z Mariuszem Czubajem rozmawia Sylwia Arlak, http://www.polskatimes.pl/artykul/3440077,mariusz­czubaj­chce­dac­czytelnikom­troszeczke­zadowolenia,id,t.html, [dostęp 15.09.2014].

Czubaj M., Kryminał jest kwestią fanowską, http://zbrodniawbibliotece.pl/kronikakryminalna /1462,kryminaljestkwestiafanowska­mariuszczubajoetnologuwmiesciegrzechu, [dostęp 14.09.2014].

Filiciak M., 2010, Nowe sposoby uczestnictwa w kulturze i prawo autorskie, w: Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, Godzic W., red., Drzał­-Sierocka A., współpraca, Warszawa.

Kraska M., 2013, Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału, Gdańsk.

Netografia

http://deckare.pl, [dostęp 12.09.2014].

http://janedoe.blox.pl/html, [dostęp 14.09.2014].

http://kryminalnapila.blogspot.com, [dostęp 12.09.2014].

http://zbrodniawbibliotece.pl, [dostęp 12.09.2014].

http://www.kawiarenkakryminalna.pl, [dostęp 14.09.2014].

http://www.klubmord.com, [dostęp 12.09.2014].

http://www.kryminalnapila.pl, [dostęp 12.09.2014].

http://www.portalkryminalny.pl, [dostęp 10.09.2014].

http://www.zbrodniczesiostrzyczki.pl, [dostęp 12.09.2014].

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-07


DarskaB. (2020). Literatura gatunkowa w internecie, 
czyli między informowaniem 
a budowaniem wspólnoty fanów. 
Na przykładzie portali kryminalnych. Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 155-165. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10458

Bernadetta Darska  bernadetta.darska@uwm.edu.pl
doktor, krytyczka literacka. Adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM.  Polska
https://orcid.org/0000-0003-2531-0905

Wykładowczyni gender studies przy ISNS Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2002–2009 redaktor naczelna pisma literacko­kulturalnego „Portret”. Autorka siedmiu książek. Ostatnio ukazały się: To nas pociąga! O serialowych antybohaterach (2012), Śledztwo i płeć. O bohaterkach powieści kryminalnych (2013) i Pamięć codzienności, codzienność pamiętania. Szkice o reportażu polskim XXI wieku (2014). Prowadzi blog krytycznoliteracki A to książka właśnie! (www.bernadettadarska.blog.onet.pl).





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).