Edukacja dziennikarska, edukacja medialna, 
edukacja kompetencji informacyjnych



Abstrakt

The author of the article begins with an analysis of the journalism classes in high schools. Such classes are very popular due to the students’ choices and parents’ preferences. He also discusses the usage of new media technologies in teaching. He claims that concentrating on media or information literacy which is evolving due to the usage of new multimedia technologies is nowadays one of the most important challenges for educators. The author concludes his considerations with a statement: ‘I would say that the best media education in the future will be one in which it will not exist. It means that the whole system of education would define media education as a set of skills, knowledge and practices essential for all types of human activity in the 21st century. It would result in media education being a main element in the creation of a new school in a postmodern world’.


Słowa kluczowe

journalist education; media education; competency based information education

Doyle C.S., Information literacy, http://www.ericdigests.org/1995­1/information.htm, [dostęp 20.09.2014].

Drzewiecki P., 2010, Edukacja medialna w nowej podstawie programowej kształcenia ogólnego, w: „Biuletyn Edukacji Medialnej”, nr 1.

Keen A., 2007, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Warszawa.

Maziarz M., 2012, Edukacja medialna poprzez edukację dziennikarską. Opis działań w ramach innowacji pedagogicznej „Edukacja medialna”, w: Borkowski I., Stasiuk­-Krajewska K., red., „Dziennikarstwo i Media”, t. 3, Przemiany świata mediów.

Maziarz M., 2014, Edukacja medialna w systemach oświatowych państw członkowskich Unii Europejskiej. Studium porównawcze, przygotowywana do obrony, niepublikowana rozprawa doktorska, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.

Nowe media w polskiej szkole, 2013: http://pobierzwiedze.pl/wp­content/uploads/2013/11/Nowe­media­w­polskiej­szkole­wyniki­bada%C5%84.pdf, [dostęp 20.09.2014].

Orliński W., 2013, Internet. Czas się bać, Warszawa.

Próchnicka M., 2007, Information literacy. Nowa sztuka wyzwolona XXI wieku, w: Dzieniakowska J., red., Książka, biblioteka i informacja. Między podziałami i wspólnotą, Kielce.

Stunża G., Edukacja medialna w podstawie programowej, http://nowoczesnapolska.org.pl/wp­content/uploads/2012/01/Cyfrowa­Przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87­aneks­14.pdf, [dostęp 2.10.2014].

Szkudlarek T., 2010, Szkoła wobec nowych mediów, w: Danielewicz M. i in., red., Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa, http://platformakultury.pl/files/2011­01­17/modzi_i_media__raport_copy1.pdf, [dostęp 1.10.2014].

Netografia

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134PL.pdf, [dostęp 30.09.2014].

http://nowoczesnapolska.org.pl/wp­content/uploads/2012/01/Cyfrowa­Przysz%C5%82o %C5%9B%C4%87­aneks­14.pdf, [dostęp 1.10.2014].

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF, [dostęp 30.09.2014].

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-07


BorkowskiI. (2020). Edukacja dziennikarska, edukacja medialna, 
edukacja kompetencji informacyjnych. Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 169-183. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10460

Igor Borkowski  igor.borkowski@uwr.edu.pl
prof. dr hab. Pracownik naukowy Uniwersytetu Wrocławskiego.  Polska
https://orcid.org/0000-0002-9332-6581

Zainteresowania naukowe: tanatologia, edukacja medialna, rzecznictwo prasowe w teorii i praktyce, język współczesnej polityki i dyskursu publicznego. Ważniejsze publikacje książkowe: Dziennikarstwo i Media 3. Przemiany świata mediów (2012), Ostatnie lato Pilc. Podręcznik praktycznego pisania reportażu (2012), Po prostu Agnieszka. W 75. rocznicę urodzin Agnieszki Osieckiej. Materiały i studia (2011), Dziennikarstwo i Media 2. Kształtowanie wizerunku jako narzędzie public relations (2011), Dziennikarstwo i Media 1. Przestrzenie komunikowania (2010), Reportaż bez granic. Teksty – praktyka warsztatowa – zjawiska medialne (2010), Siostra Śmierć. Studium językowo­komunikacyjne funeraliów Kongregacji Sióstr Miłosierdzia św. Karola Boromeusza w Trzebnicy 1855–2005 (2008).





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).