Cyfrowe strategie badań i edukacji humanistycznej
Abstrakt
The following issues are being discussed in the article: digital tools in humanistic research, the methodology of online research and the specific character of research on the Internet, tools of informative technology in Polonistic university education (methodology of online teaching), psychological and pedagogical aspects of university elearning (educational strategies used in distant learning).
Słowa kluczowe
distant learning; elearning; humanistic research; education
Bibliografia
Bomba R., 2013, Narzędzia cyfrowe jako wyznacznik nowego paradygmatu badań humanistycznych, w: Radomski A., Bomba R., red., Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe media/Kultura 2.0, Lublin, http://enaukowiec.eu/zwrotcyfrowywhumanistyce, [dostęp 10.07.2014].
Bomba R., Wprowadzenie do tworzenia wizualizacji mediów za pomocą programu ImagePlot, https://docs.google.com/presentation/d/1TWRsRwliqZZMfvLa3hRs83uWvwBEflyqJMgRRrBQF58/pub?start=false&loop=false&delayms=3000#slide=id.p, [dostęp 15.07.2014].
Celiński P., 2013, Renesansowe korzenie cyfrowego zwrotu, w: Radomski A., Bomba R., red., Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe media/Kultura 2.0, Lublin, http://enaukowiec.eu/zwrotcyfrowywhumanistyce, [dostęp 10.07.2014].
Dąbrowski M., 2013, Elearning w szkolnictwie wyższym, w: „Studia BAS”, nr 3, http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/66B19F03A052497FC1257BDC0029FE66/$File/Strony%20odStudia_BAS_35i10.pdf, [dostęp 14.07.2014].
Dziak A., 2012, Edukacja polonistyczna w dobie dygitalizacji, Lublin.
Dziak A., 2013, Wybrane narzędzia technologii informacyjnej w badaniach humanistycznych, w: „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej”, t. XXI, nr 1–2 (81–82).
Dziak A., Polonista w erze dygitalizacji, w: Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, w druku.
Dziak A., Techniki cyfrowego wspomagania procesu dydaktycznego, w druku.
Kirschenbaum K., 2012, What Is Digital Humanities and What’s It Doing in English Departments?, w: Gold M.K., red., Debates in the Digital Humanities, Minneapolis, http://dhdebates.gc.cuny.edu, [dostęp 13.07.2014].
Kwaśniewski K., [wpis z 28 sierpnia 2013], Najlepsze programy do elearningu w roku 2012, na blogu Technologie – inteligentne rozwiązania, http://etechnologie.pl/blog/najlepszeprogramydoelearningu, [dostęp 16.07.2014].
Maryl M., [wpis z 12 września 2013a], Crowdsourcing w interpretacji, na blogu Tekst spersowanlizowany, http://tekst.maryl.org/13crowdsourcinginterpretacji, [dostęp 15.07.2014].
Maryl M., [wpis z 25 września 2013b], Przykład interpretacji kolektywnej, na blogu Tekst spersowanlizowany, http://tekst.maryl.org/13crowdsourcinginterpretacji, [dostęp 15.07.2014].
Meger M., 2012, Od behawioryzmu do konektywizmu współczesnego elearningu, w: „EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej”, nr 1, http://wyrwidab.come.uw.edu.pl/ojs/index.php/eduakcja/article/view/53/74, [dostęp 10.07.2014].
Nacher A., 2013, Poza cyfrowość w zwrocie cyfrowym – od humanistyki cyfrowej do spekulatywnej komputacji, w: Radomski A., Bomba R., red., Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe media/Kultura 2.0, Lublin, http://enaukowiec.eu/zwrotcyfrowywhumanistyce, [dostęp 10.07.2014].
Penkowska G., 2010, Meandry elearningu, Warszawa.
Pisarski M., 2012, Analiza i wartościowanie dzieła literatury cyfrowej, w: GórskaOlesińska M., red., Liberatura, eliteratura i… Remiksy, remediacje, redefinicje, Opole.
Przewodnik po aplikacjach web 2.0 stosowanych w edukacji, http://www.ementor.edu.pl/aps/index, [dostęp 10.07.2014].
Radomski A., O potrzebę wizualizacji w naukach o kulturze, https://www.academia.edu/4081117/135865161_O_potrzebe_wizualizacji_wiedzy_w_naukach_o_kulturze, [dostęp 12.07.2014].
Schreibman S., Siemens R., Unsworth J., red., 2004, A Companion to Digital Humanities,http://www.digitalhumanities.org/companion, [dostęp 15.07.2014].
Stasieńko J., 2011, Perspektywy wykorzystania wizualizacji cyfrowych w badaniu utworów literackich, w: Wilk E., GórskaOlesińska M., red., Od liberatury do eliteratury, Opole.
Świątecka A., oprac., 2013, Digital storytelling. Podręcznik dla edukatorów, http://www.slideshare.net/fundacjaadhoc/digitalstorytellingpodrcznikdlaedukatorw, [dostęp 17. 07.2014].
Wieczorek-Tomaszewska M., 2013, Perspektywy wykorzystania wizualizacji cyfrowych w badaniu utworów literackich, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2013/referaty_2013_10/wieczo rek.pdf, [dostęp 14.07.2014].
Wierzbicka A., 2013, Elearning – nowy paradygmat komunikacji w dyskursie akademickim?, w: Radomski A., Bomba R., red., Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe media/Kultura 2.0, Lublin, http://enaukowiec.eu/zwrotcyfrowywhumanistyce, [dostęp 10.07.2014].
Wilkowski M., 2013, Wprowadzenie do historii cyfrowej, Gdańsk.
Netografia
http://books.google.com, [dostęp 15.07.2014].
http://books.google.com/ngrams, [dostęp 15.07.2014].
http://forums.markzdanielewski.com/forum/houseofleaves?3HouseOfLeaves=&s =b8a9f8819f6fec15ed5ae02926405bfa, [dostęp 24.07.2014].
http://idhmc.tamu.edu/poetess, [dostęp 10.07.2014].
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20112461470, [dostęp 17.07.2014].
http://teatrnn.pl/podziemia/node/56, [dostęp 30.07.2014]
http://vimeo.com/7391996, [dostęp 30.07.2014].
http://www.audiohistoria.pl/web, [dostęp 30.07.2014].
http://lab.softwarestudies.com, [dostęp 15.07.2014].
http://setiathome.berkeley.edu, [dostęp 20.07.2014].
http://valley.lib.virginia.edu, [dostęp 10.07.2014].
http://www.ancientlives.org/?lang=pl, [dostęp 20.07.2014].
http://www.stefanieposavec.co.uk/writingwithoutwords, [dostęp 10.07.2014].
doktor. Adiunkt w Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Polska
https://orcid.org/0000-0003-3079-641X
Zainteresowania badawcze: wykorzystanie narzędzi cyfrowych w procesie dydaktycznym i w badaniach humanistycznych. Wybrane publikacje: Edukacja polonistyczna w dobie dygitalizacji, Lublin 2012, epolonistyka, red. A. Dziak, S.J. Żurek, Lublin 2009, epolonistyka 2, red. A. Dziak, S.J. Żurek, Lublin 2012.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).