Drama online jako sposób 
na aktywne poznawanie lektur w cyfrowym świecie



Abstrakt

The article describes the possibilities of using social networking in education with an example of on­line drama (drama­like activities led in digital space). The theoretical assumptions of this method are described in the article as well as some examples of its practical realization. The conclusions drawn from scientific literature are enriched with personal reflections (based on the experience gained while working on Przedwiośnie by Stefan Żeromski).


Słowa kluczowe

drama; social networking; obligatory reading

Góra M., 2014, Przedegzaminacyjne Edmodo, http://belferkawsieci.blogspot.com/2014/03/juz­za­nieco­ponad­miesiac­uczniowie­3.html, [dostęp 10.09.2014].

Kalinowska S., 2012, Media społecznościowe coraz popularniejsze w szkole, http://www.edunews.pl/nowoczesna­edukacja/ict­w­edukacji/2068­media­spolecznosciowe­coraz­popularniejsze­w­szkole, [dostęp 10.09.2014].

Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce (podstawowe wyniki badania), 2013, http://www.fundacja.orange.pl/badania.html, [dostęp 10.09.2014].

Krywult K., 2014, Lektury? Lubię to!, w: „IT w Edukacji”, nr 1.

Kulig A., 2014, Nowe spojrzenie na biografie pisarzy i poetów – edukacyjne możliwości narzędzi internetowych, w: Biedrzycki K., Janus­Sitarz A., Przybylska R. i inni, red., Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, w druku.

Paks M., 2013a, Drama na Facebook’u, https://superbelfrzy.wordpress.com/2013/02/24/lekcja­na­facebooku, [dostęp 10.09.2014].

Paks M., 2013b, Drama Online, czyli metody symulacji w Sieci, w: „IT w Edukacji”, http://www.itwedukacji.pl/wydania/pazdziernik­­­grudzien­2013/art,409,drama­online­czyli­metody­symulacji­w­sieci.html, [dostęp 10.09.2014].

Paks M., 2013c, Lekcja już nie na Facebooku, http://www.edunews.pl/narzedzia­i­projekty/narzedzia­edukacyjne/2239­lekcja­juz­nie­na­facebooku, [dostęp 10.09.2014].

Social Media, Social Life: How Teens View Their Digital Lives, 2012, https://www.commonsensemedia.org/research/social­media­ocial­life­how­teens­view­their­digital­lives, [dostęp 10.09.2014].

Szymik E., 2011, Drama w nauczaniu języka polskiego, Kraków.

Ścibor J., 2013, Nowe wyzwania dla IT w szkole, http://www.edunews.pl/nowoczesna­edukacja/ict­w­edukacji/2268­nowe­wyzwania­dla­it­w­szkole, [dostęp10.09. 2014].

Zaród M., 2013, I Ty możesz zostać Wołodyjowskim – drama online, w: Wieczorek­Tomaszewska M., red., Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej, http://www.ldc.edu.pl/phocadownload/Dydaktyka­cyfrowa­epoki­smartfona.pdf, [dostęp 10.09.2014].

Zielińska A., 2014, Wesele na fejsie, http://www.edunews.pl/nowoczesna­edukacja/ict­w­edukacji/2527­wesele­na­fejsie, [dostęp 10.09.2014].

Netografia

https://pl­pl.facebook.com/Facecje, [dostęp 10.09.2014].

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-07


KuligA. (2020). Drama online jako sposób 
na aktywne poznawanie lektur w cyfrowym świecie. Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 219-230. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10463

Agnieszka Kulig  agnieszka2.kulig@uj.edu.pl
doktorantka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.  Polska
https://orcid.org/0000-0002-7396-5933

Zainteresowania naukowe: media społecznościowe w dydaktyce, najnowsza literatura dla dzieci i młodzieży oraz nieliterackie teksty kultury (dzieła plastyczne) w edukacji polonistycznej. Najważniejsze prace: Język polski wprawiony w ruch – twórcze zastosowanie aplikacji Prezi w edukacji; Literatura dawna a uczeń współczesny – przyczyny i sposoby pokonywania obcości czytelniczej; Licealni sarmaci, licealne damy. Szanse na pokonanie bariery językowej w recepcji utworów staropolskich oraz Kompetencje medialne i społeczne a edukacja polonistyczna. Refleksje po II Kongresie Polskiej Edukacji.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).