U początków historii filmu interaktywnego (Jeffrey Shaw – Luc Courchesne – Grahame Weinbren)



Abstrakt

Interactive movies are a result of a dialogue between expanded cinema and the art of new media. First examples of this phenomenon were interactive film installations. Jeffrey Shaw, Luc Courchesne and Grahame Weinbren are among the precursors of this trend. Their works are fundamental to the history of interactive movies. Creations of the first two artists were of a visual and immersive character and their artistic projects resulted in creating the idea of interactive participants in film events and the concept of ‘panoramic dispositive’ as a sphere of interactive film experiences. Weinbren created a model of interactive film narration that was available in installation mode. The artists’ interactive film installations are both a continuation of previous artistic activities in the field of cinema as well as a transgression leading to new media technologies, a new concept of cinema and movie activities and new aesthetics.


Słowa kluczowe

interactive movie; immersion; virtuality; multimedia; dispositive; expanded cinema; new media art; installation art; interactive narration

Conomos J., 2007, Mutant Media. Essays on Cinema, Video Art and New Media, Sydney.

Duguet A.­M., 1997, Jeffrey Shaw: From expanded cinema to virtual reality, w: Klotz H., red., Jeffrey Shaw – A User’s Manual, Karlsruhe/Ostfildern.

Fischer S.S. i in., Experiments in interactive panoramic cinema, http://www.technohistory.net/wp­content/uploads/2009/06/panoramiccinema.pdf, [dostęp 25.06.2014].

Jeffrey Shaw, the art of interactive cinema, [rozmowa Laurenta Catala z Jeffreyem Shawem],http://www.digitalarti.com/blog/digitalarti_mag/digitalarti_mag_13_0, [dostęp 25.06.2014].

Klotz H., red., 1997, Jeffrey Shaw – A User’s Manual, Karlsruhe/Ostfildern.

Kluszczyński R.W., 2010, Sztuka interaktywna. Od dzieła­instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa.

Parente A., De Carvalho V., 2008, Cinema as dispositif: Between Cinema and Contemporary Art, w: „Cinémas: Journal of Film Studies”, t. 19, nr 1, 2.

Weibren G., 1998, Random Access Rules, w: Elsaesser T., Hoffmann K., red., Cinema Futures: Cain, Abel or Cable?, Amsterdam.

Weibren G., 2003, Navigating the Ocean of Streams of Story, w: Shaw J., Weibel P., red., Future Cinema: The Cinematic Imaginary After Film, Cambridge.

Weibren G., 2007, Ocean, Database, Recut, w: Vesna V., red., Database Aesthetics: Art in the Age of Information Overflow, Minneapolis.

Weibren G., 2008, Mastery (Sonic c’est moi), w: Reiser M., Zapp A., red., New Screen Media: Cinema / Art / Narrative, London.

Wittgenstein L., 2004, Dociekania filozoficzne, Warszawa.

Youngblood G., 1970, Expanded Cinema, New York.

Netografia

http://www.nyfa.edu, [dostęp 25.06.2014].

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_cinematography, [dostęp 25.06.2014].

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-07


KluszczyńskiR. (2020). U początków historii filmu interaktywnego (Jeffrey Shaw – Luc Courchesne – Grahame Weinbren). Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 251-259. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10465

Ryszard Kluszczyński  rwk@uni.lodz.pl
prof. dr hab. Na Uniwersytecie Łódzkim kieruje Katedrą Mediów i Kultury Audiowizualnej. Profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.  Polska
https://orcid.org/0000-0003-1073-9805

Zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów, awangardowym filmem i sztuką wideo, teorią sztuki i jej najnowszymi tendencjami, jak również zagadnieniami cyberkultury oraz społeczeństwa informacyjnego i sieciowego. Uprawia też krytykę artystyczną. Opublikował m.in. książki: Sztuka interaktywna. Od dzieła­instrumentu do interaktywnego spektaklu, 2010; Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, 2001 (wydanie drugie: 2002); Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, 1999 (wydanie drugie: 2002); Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, 1998; Awangarda. Rozważania teoretyczne, 1997; Film – sztuka Wielkiej Awangardy, 1990. W latach 19902001 kurator filmu, wideo i sztuk multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, autor wielu międzynarodowych wystaw i projektów artystycznych. W roku 2010 kurator Międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej „Mediations” w Poznaniu. Od 2011 roku dyrektor artystyczny międzynarodowego projektu Art & Science Meeting w Centrum Sztuki Współczesnej – Łaźnia, Gdańsk.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).