Filmowa półka sezonu 2012/2013. 
Część II



Abstrakt

This article presents the second part of the summary of the season 2011/2012 of Polish film­making. The following films are decribed here: 80 milionów dir. Waldemar Krzystek; Big Love dir. Barbara Białowąs; Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć dir. Patryk Vega; Imagine dir. Andrzej Jakimowski; Jesteś Bogiem dir. Leszek Dawid; Lęk wysokości dir. Bartosz Konopka; Mój rower dir. Piotr Trzaskalski; Nad życie dir. Anna Plutecka­Mesjasz; Obława dir. Marcin Kryształowicz; Paths of Hate dir. Damian Nenow; Pokłosie dir. Władysław Pasikowski; Róża dir. Wojciech Smarzowski; Rzeź dir. Roman Polański; Supermarket dir. Maciej Żak. The author concentrates mainly on the premieres for the second half of the year 2012. All the movies that are described in the article are presented from the perspective of how interesting they would be to a foreigner or a person who studies Polish as a foreign language.


Słowa kluczowe

Polish Contemporary cinema; Polish film; movie awards; drama; Second World War; thriller

milionów, reżyseria: Waldemar Krzystek; scenariusz: Waldemar Krzystek, Krzysztof Kopka; muzyka: Zbigniew Kazanecki; zdjęcia: Piotr Śliskowski; występują: Krzysztof Czeczot, Wojciech Solarz, Maciej Makowski, Paweł Domagała, Filip Bobek.

Big Love, reżyseria: Barbara Białowąs; scenariusz: Barbara Białowąs; muzyka: Mariusz Szypura; zdjęcia: Bartosz Piotrowski; występują: Aleksandra Hamkało, Antoni Pawlicki, Robert Gonera, Dobromir Dymecki.

Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć, reżyseria: Patryk Vega; scenariusz: Władysław Pasikowski, Przemysław Woś; muzyka: Łukasz Targosz; zdjęcia: Mirosław Brożek; występują: Stanisław Mikulski, Tomasz Kot, Emil Karewicz, Piotr Adamczyk, Daniel Olbrychski.

Imagine, reżyseria: Andrzej Jakimowski; scenariusz: Andrzej Jakimowski; muzyka: Tomasz Gąssowski; zdjęcia: Adam Bajerski; występują: Alexandra Maria Lara, Edward Hogg, David Atrakchi.

Jesteś Bogiem, reżyseria: Leszek Dawid; scenariusz: Maciej Pisiuk; muzyka: Kaliber 44, Paktofonika, Pokahontaz; zdjęcia: Radosław Ładczuk; występują: Marcin Kowalczyk, Tomasz Schuchardt, Dawid Ogrodnik, Arkadiusz Jakubik, Katarzyna Wajda, Ernest Lorek.

Lęk wysokości, reżyseria: Bartosz Konopka; scenariusz: Piotr Borkowski, Bartosz Konopka; muzyka: Maciej Cieślak; zdjęcia: Piotr Niemyjski; występują: Marcin Dorociński, Krzysztof Stroiński, Magdalena Popławska.

Mój rower, reżyseria: Piotr Trzaskalski; scenariusz: Piotr Trzaskalski, Wojciech Lepianka; muzyka: Wojciech Lemański; zdjęcia: Piotr Śliskowski; występują: Michał Urbaniak, Artur Żmijewski, Krzysztof Chodorowski, Witold Dębicki.

Nad życie, reżyseria: Anna Plutecka­Mesjasz; scenariusz: Patrycja Nowak, Michał Zasowski; muzyka: Mateusz Pospieszalski; zdjęcia: Robert Halastra; występują: Olga Bołądź, Michał Żebrowski, Danuta Stenka, Andrzej Mastalerz.

Obława, reżyseria: Marcin Kryształowicz; scenariusz: Marcin Kryształowicz; muzyka: Michał Woźniak; zdjęcia: Arkadiusz Tomiak; występują: Marcin Dorociński, Maciej Stuhr, Sonia Bohosiewicz, Weronika Rosati.

Paths of Hate, reżyseria: Damian Nenow; scenariusz: Damian Nenow.

Pokłosie, reżyseria: Władysław Pasikowski; scenariusz: Władysław Pasikowski; muzyka: Jan Duszyński; zdjęcia: Paweł Edelman; występują: Ireneusz Czop, Maciej Stuhr, Jerzy Radziwiłowicz, Zuzana Fialová, Andrzej Mastalerz.

Róża, reżyseria: Wojciech Smarzowski; scenariusz: Michał Szczerbic; muzyka: Mikołaj Trzaska; zdjęcia: Piotr Sobociński jr; występują: Marcin Dorociński, Agata Kulesza, Eryk Lubos, Kinga Preis.

Rzeź, reżyseria: Roman Polański; scenariusz: Roman Polański, Yasmina Reza; muzyka: Alexandre Desplat; zdjęcia: Paweł Edelman; występują: Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz, John C. Reilly.

Supermarket, reżyseria: Maciej Żak; scenariusz: Maciej Żak; muzyka: Mariusz Szypura; zdjęcia: Jan Holoubek; występują: Mikołaj Roznerski, Wojciech Zieliński, Marian Dziędziel, Izabela Kuna, Tomasz Sapryk.

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-12


TamborA. (2020). Filmowa półka sezonu 2012/2013. 
Część II. Postscriptum Polonistyczne, 11(1), 199-212. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10567

Agnieszka Tambor  tamboragnieszka@gmail.com
dr, Instytut Nauk o Sztuce, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska.  Polska
https://orcid.org/0000-0003-1536-8986

Kulturoznawczyni, jej zainteresowania związane są przede wszystkim ze współczesnym kinem polskim, możliwościami wykorzystania go w nauczaniu cudzoziemców, serialem telewizyjnym oraz kinem gatunków i kinem dalekowschodnim. Jest autorką książki Polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien oraz współautorką książki Polska półka filmowa. Krótkometrażowe filmy aktorskie i animowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Jest także autorką cyklu artykułów Półka filmowa publikowanych regularnie na łamach „Postscriptum Polonistycznego”. Opracowała również 8. tom serii Czytaj po polsku, zawierający przystosowane do celów glottodydaktycznych opowiadania Zofii Nałkowskiej Przy torze kolejowym oraz Tadeusza Borowskiego Proszę państwa do gazu wraz z zestawami ćwiczeń i zadań do tych tekstów. Kierownik Centrum Języka i Kultury Chińskiej UŚ.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).