Opublikowane: 2023-09-14

A Double Voice on Latin Grammar, or a Gloss to Reflections on the Challenges of Cultural Pedagogy [Dwugłos w sprawie łacińskiej gramatyki, czyli glosa do rozważań o wyzwaniach pedagogiki kulturowej]

Małgorzata Krakowiak Logo ORCID

Abstrakt

Celem artykułu jest wykazanie, w oparciu o argumenty zaczerpnięte z korespondencji i eseistyki Jerzego Stempowskiego i Bolesława Micińskiego, że wykształcenie humanistyczne (właściwie: formacja humanistyczna) nadal może i powinno stanowić podstawę w procesie kształcenia. Zawarta w tytule „łacińska gramatyka” oznacza tutaj pars pro toto kultury. Znajomość klasycznych wzorów – postaw, działań, tworzenia albo niszczenia struktur społecznych – umożliwia komunikację i stwarza podstawę formułowania projektów przyszłości. Bohaterowie artykułu przypominają o podstawowym aspekcie kulturotwórczym, jaki stanowi tradycja – pamięć zbiorowa oraz indywidualny do niej stosunek. Wskazują także na jednostkową odpowiedzialność jako cechę wyróżniającą kultury śródziemnomorskiej.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Krakowiak, M. (2023). A Double Voice on Latin Grammar, or a Gloss to Reflections on the Challenges of Cultural Pedagogy [Dwugłos w sprawie łacińskiej gramatyki, czyli glosa do rozważań o wyzwaniach pedagogiki kulturowej]. Postscriptum Polonistyczne, 31(1), 1–15. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.17

Cited by / Share

Tom 31 Nr 1 (2023)
Opublikowane: 2023-10-16


ISSN: 1898-1593
eISSN: 2353-9844
Ikona DOI 10.31261/PS_P

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.