Bartosch R., 2021, Toward an Educational Ecology, in: Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy. Steps to an Educational Ecology, ed. R. Bartosch, Routledge, London–New York, s. 1–12.
Google Scholar
Bateson G., 1987, Steps to an Ecology of Mind. Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution, and Epistemology, Jason Aronson Inc., Northvale, NJ–London.
Google Scholar
Bauman Z., 1996, Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Bielik-Robson A., 2017, Nowa Humanistyka: w poszukiwaniu granic, w: Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński i in., Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa, s. 275–293.
Google Scholar
Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Chutorański M., 2020, Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar
Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 1–2, s. 13–32.
Google Scholar
Gdula M., 2009, Natura umarła, niech żyje polityka!, w: B. Latour, Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, przeł. A. Czarnacka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 5–12
Google Scholar
Gromkowska-Melosik A., 2019, Pedagogika ekologiczna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa, s. 639–646.
Google Scholar
Hessen S., 1997, O sprzecznościach i jedności wychowania, Wydawnictwo Żak, Warszawa.
Google Scholar
Jaworska-Witkowska M., 2016, O recepcji myśli Gregory’ego Batesona w Polsce, w: Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu: Gregory Bateson w Polsce, red. M. Jaworska-Witkowska, L. Witkowski, Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, Warszawa, s. 24–48.
Google Scholar
Kwieciński Z., 2019, Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej socjologii edukacji, Studio Kropka dtp – Piotr Kabaciński, Stary Toruń.
Google Scholar
Latour B., 2009, Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, przeł. A. Czarnacka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Google Scholar
Mendel M., 2017, Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
Google Scholar
Mikiewicz P., 2016, Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Nalaskowski A., 2006, Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji, Impuls, Kraków.
Google Scholar
Pinker S., 2018, Nowe Oświecenie. Argumenty za rozumem, nauką, humanizmem i postępem, przeł. T. Bieroń, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
Google Scholar
Priestley M., Biesta G., Robinson S., 2015, Teacher Agency. An Ecological Approach, Bloomsbury, London–New Delhi–New York–Sydney.
Google Scholar
Römhild R., 2021, Climate-Change as Quality Education, in: Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy. Steps to an Educational Ecology, ed. R. Bartosch, Routledge, London–New York, s. 13–26.
Google Scholar
Runciman D., 2019, Jak kończy się demokracja, przeł. S. Żuchowski, Fundacja Kultura Liberalna, Warszawa.
Google Scholar
Skubała P., 2020, Myślenie relacyjne, inkluzyjne w dobie kryzysu klimatycznego, „Edukacja Etyczna”, nr 17, s. 5–16.
Google Scholar
Skubała P., 2022, Zwierzęta w czasach kryzysu klimatycznego, „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies”, nr 1 (9), s. 1–20.
Google Scholar
Sławek T., Kunce A., Kadłubek Z., 2013, Oikologia. Nauka o domu, Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych, Katowice.
Google Scholar
Stawiszyński T., 2021, Co robić przed końcem świata, Wydawnictwo Agora, Warszawa.
Google Scholar
Tabaszewska J., 2022, Humanistyka służebna. Negocjowanie pola i budowanie autonomii w dobie kryzysu, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.
Google Scholar
Witkowski L., 2014, Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Impuls, Kraków.
Google Scholar
Witkowski L., 2016, Konteksty i elementy ekologii umysłu, idei i wychowania według Gregory’ego Batesona, w: Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu: Gregory Bateson w Polsce, red. M. Jaworska-Witkowska, L. Witkowski, Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, Warszawa, s. 390–441.
Google Scholar
Witkowski L., 2018, Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, Impuls, Kraków.
Google Scholar
Zandvliet D., 2013, Environmental Learning, in: The Ecology of School, ed. D. Zandvliet, Sense Publishers, Rotterdam–Boston–Taipei, s. 1–17.
Google Scholar
Znaniecki F., 1938, Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, nr 18, z. 1, s. 89–119
Google Scholar