Movie Shelf 2022


Abstract

The article presents a selection of Polish cinema premieres of the year 2022. The following titles are discussed in the text: Angels of Sinjar, Apokawixa, F*cking Bornholm, Family Secrets, A Night at the Kindergarten, Love Tasting, Po miłość/ Pour l’amour and Sonata. In connection with the climate-ecological theme of the volume, older Polish films have also been discussed: Banquet, Jasminum, Spoor, Strawberry Wine. The author presents the above-mentioned productions from a point of view that may be of interest to foreigners learning the Polish language and familiarising themselves with Polish culture, as well as to Poles. The proposed reviews show the cultural background and situate the individual productions in a cultural context and in relation to other works. In this year’s list, particular attention is paid to the actors appearing in
the individual films. The productions mentioned are also situated against a historical background and set in the current geopolitical situation.


Keywords

film; cinema; 2022; premiere; review

Filmografia

Anioły z Sindżaru, reż.: Hanna Polak, 2022, scen.: Hanna Polak, zdj.: Hanna Polak, Mariusz Margas, Mykhailo Puziurin, muz.: Łukasz Pieprzyk.

Apokawixa, reż.: Xawery Żuławski, 2022, scen.: Xawery Żuławski, Krzysztof Bernaś, Maciej Kazula, zdj.: Marian Prokop, muz.: Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, obsada: Mikołaj Kubacki, Waleria Gorobets, Tomasz Kot, Cezary Pazura, Sebastian Fabijański, Monika Mikołajczak, Mariusz Urbaniec, Natalia Pitry, Marta Stalmierska, Matylda Damięcka.

Bankiet, reż.: Zofia Oraczewska, 1976, scen.: Zofia Oraczewska, zdj.: Jan Tkaczyk, muz.: Jacek Ostaszewski.

F*cking Bornholm, reż.: Anna Kazejak, 2022, scen.: Filip K. Kasperaszek, Anna Kazejak, zdj.: Jakub Stolecki, muz.: Jerzy Rogiewicz, obsada: Agnieszka Grochowska, Maciej Stuhr, Grzegorz Damięcki, Jaśmina Polak.

Gry rodzinne, reż.: Łukasz Ostalski, 2022, scen.: Agnieszka Pilaszewska, zdj.: Mikołaj Łebkowski, muz.: Marcin Macuk, obsada: Eliza Rycembel, Małgorzata Mikołajczak, Paweł Deląg, Bartosz Gelner, Marek Kalita, Izabela Kuna, Edyta Olszówka, Piotr Pacek, Adrian Zaremba.

Jasminum, reż.: Jan Jakub Kolski, 2006, scen.: Jan Jakub Kolski, zdj.: Krzysztof Ptak, muz.: Zygmunt Konieczny, obsada: Janusz Gajos, Grażyna Błęcka-Kolska, Wiktoria Gąsiewska, Adam Ferency, Krzysztof Pieczyński.

Noc w przedszkolu, reż.: Rafał Skalski, 2022, scen.: Marek Baranowski, zdj.: Filip Drożdż, muz.: Tymoteusz Witczak, obsada: Piotr Witkowski, Lena Góra, Zbigniew Zamachowski, Aleksandra Domańska, Dobromir Dymecki, Matylda Damięcka, Maciej Nawrocki.

Ostatni komers, reż.: Dawid Nickel, 2020, scen.: Dawid Nickel, zdj.: Michał Pukowiec, obsada: Mikołaj Matczak, Michał Sitnicki, Sandra Drzymalska, Nel Kaczmarek, Jakub Wróblewski.

Po miłość, reż.: Andrzej Mańkowski, 2021, scen.: Andrzej Mańkowski, zdj.: Sławomir Witek, obsada: Jowita Budnik, Artur Dziurman, Mamadou Ba, Patrycja Ziniewicz, Andrzej Gałła, Lech Dyblik.

Pokot, reż.: Agnieszka Holland, Kasia Adamik, 2018, scen.: Olga Tokarczuk, Agnieszka Holland, zdj.: Jolanta Dylewska, Rafał Paradowski, muz.: Antoni Komasa-Łazarkiewicz, obsada: Agnieszka Mandat, Wiktor Zborowski, Jakub Gierszał, Patrycja Volny.

Sonata, reż.: Bartosz Blaschke, 2021, scen.: Bartosz Blaschke, zdj.: Tomasz Augustynek, muz.: Krzysztof Aleksander Janczak, obsada: Michał Sikorski, Łukasz Simlat, Małgorzata Foremniak, Jerzy Stuhr, Konrad Kąkol.

Wino truskawkowe (słow. Jahodové víno), reż.: Dariusz Jabłoński, 2008, scen.: Andrzej Stasiuk, Dariusz Jabłoński, zdj.: Tomasz Michałowski, muz.: Michał Lorenc, obsada: Jiří Macháček, Zuzana Fialová, Marian Dziędziel, Mieczysław Grąbka.

Literatura

Bryś S., 2022, Zombie czyha w Bałtyku. „Apokawixa” zapewnia rozrywkę, jakiej długo w Polsce nie było, Noizz.pl, 7.10.2022, https://noizz.pl/kultura/zombie-czyha-w-baltyku-apokawixa-recenzja-filmu-xawerego-zulawskiego/zx4102r [dostęp: 20.02.2023].

Budzik J.H., Tambor A., 2018, Polska półka filmowa. Krótkometrażowe filmy aktorskie i animowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Konarski M., 2021, Spróbować wszystkiego – recenzja filmu „Ostatni komers”, Pełna sala, 25.06.2021, https://pelnasala.pl/ostatni-komers/ [dostęp: 20.02.2023].

Ludobójstwo jezydów w 2014 roku, 2022, pah.org.pl, 30.08.2022, https://pah.org.pl/dom/ludobojstwo-jezydow-w-2014-roku/ [dostęp: 20.02.2023].

Łęcka I., 2022, „Gry rodzinne” – recenzja i opinia o serialu. Zbieg okoliczności, 07.09.2022, https://www.ppe.pl/recenzje/305271/gry-rodzinne-2022-recenzja-serialu-netflix-zbieg-okolicznosci.html [dostęp: 20.02.2023].

Nowe miejsce, to samo towarzystwo! Fucking Bornholm powraca w aplikacji Empik Go, 2023, Empik.com, 07.02.2023, https://news.empik.com/226296-nowe-miejsce-to-samo-towarzystwo-fucking-bornholm-powraca-w-aplikacji-empik-go [dostęp: 20.02.2023].

Pilacińska A., 2022a, Chłop z wozu, babie lżej – recenzja filmu „Po miłość”, Pełna sala, 23.12.2022, https://pelnasala.pl/po-milosc/ [dostęp: 20.02.2023].

Pilacińska A., 2022b, Relax, take it easy – recenzja filmu „Fucking Bornholm”, Pełna sala, 06.05.2022, https://pelnasala.pl/fucking-bornholm/ [dostęp: 21.02.2023].

Pokojowa Nagroda Nobla 2018: Nadia Murad i Denis Mukwege nagrodzeni za walkę z przemocą seksualną, 2018, Newsweeek.pl, 05.10.2018, https://www.newsweek.pl/swiat/pokojowa-nagroda-nobla-2018-nadia-murad-i-denis-mukwege-nagrodzeni-za-walke-z/9yc7cns [dostęp: 20.02.2023].

Prodeus A., 2022, Demontaż atrakcji „Apokawixa”, Vogue.pl, 08.10.2022, https://www.vogue.pl/a/recenzja-filmu-apokawixa-w-rezyserii-xawerego-zulawskiego [dostęp: 20.02.2023].

Radomski M., 2022, „Sonata”: pokonać własne słabości, Onet.pl, 04.03.2022, https://kultura.onet.pl/film/recenzje/sonata-recenzja-filmu-z-poruszajacymi-rolami-sikorskiego-i-foremniak/7s5l1l5 [dostęp: 20.02.2023].

Staszczyszyn B., 2022, „Noc w przedszkolu”, reż. Rafał Skalski, https://culture.pl/pl/dzielo/noc-w-przedszkolu-rez-rafal-skalski [dostęp: 20.02.2023].

Tambor A., 2018, Półka filmowa sezonu 2017, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1 (21), s. 313–323, https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/9743 [dostęp: 20.02.2023].

Tambor A., 2022, Półka filmowa 2021, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1 (29), s. 1–18, https://www.postscriptum.us.edu.pl/wp-content/uploads/2022/09/Postscriptum--2021-29-__-Tambor-_-16.pdf [dostęp: 20.02.2023].

Wikipedia: Coming-of-age-story, 2023, https://en.wikipedia.org/wiki/Coming-of-age_story [dostęp: 20.02.2023].

Wikipedia: Prowadź swój pług przez kości umarłych, 2022, https://pl.wikipedia.org/wiki/Prowadź_swój_pług_przez_kości_umarłych [dostęp: 20.02.2023].


Published : 2023-07-04


TamborA. (2023). Movie Shelf 2022. Postscriptum Polonistyczne, 31(1), 1-19. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.06

Agnieszka Tambor  tamboragnieszka@gmail.com
University of Silesia in Katowice  Poland
https://orcid.org/0000-0003-1536-8986

AGNIESZKA TAMBOR – PhD, Institute of Cultural Sciences, Faculty of Humanities, University of Silesia, Katowice, Poland. Conducts research on film, glottodidactics and culture. For many years she has
been cooperating with the School of Polish Language and Culture. She is a lecturer at Postgraduate Qualification Studies in Teaching Polish Culture and Polish as a Foreign Language (editions in Katowice, Rome, Berlin and Dublin) and Postgraduate Regional Studies. She is the author and manager of international
projects promoting the Polish language and culture: With Polish Cinema into the World, 100 Ecofacts that Every Learner of Polish Should Talk About, Language Competence – Task Innovation, Spoken Poland, Spread your Wings Like an Eagle, 100 Facts from the Polish History that Every Foreigner Should Know
(www.100faktowzhistorii.pl). For many years she has conducted entrance exams in Polish for candidates wanting to study at the University of Silesia. She has conducted workshops for teachers abroad, including the United States, Brazil, Canada, Kazakhstan and China. She is the author of many articles and books related to the teaching of Polish culture and language, including Polacy znani i nieznani [Known and Unknown Poles] (Katowice 2023), Śląskie ścieżki filmowe [Paths of Silesian Film] (Katowice 2022), Nowa polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien [A New Polish Film Shelf. The 100 Films that Every Foreigner Should See] (Katowice 2015), Polska półka filmowa. Krótkometrażowe
filmy aktorskie i animowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego [A Shelf of Polish Film. Short Acting and Animated Films in Teaching Polish as a Foreign Language] (together with Justyna H. Budzik; Katowice 2018), (Nie)codzienny polski. Teksty i konteksty [Uncommon/Everyday Polish. Texts and Contexts] (Katowice
2018) and Licz na Banacha [Count on Banach] (Katowice 2019; a textbook for teaching specialist vocabulary in the exact sciences). She runs a blog and film channel Polska Półka Filmowa: https://www.youtube.com/polskapolkafilmowa,www.polskapolkafilmowa.pl.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.